کد خبر: ۸۴۳۵۵۴
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۶
تعداد بازدید: ۵۷۶۷
در اوایل سال 2020 ، به دلیل سرعت بی سابقه انتقال نوع جدید از ویروس کرونا، توجه جامعه جهانی به سمت این موضوع جلب شد. ویروسی که منبع آن یک بازار بزرگ مواد غذایی در ووهان چین شناخته می شود و به سرعت وارد دیگر کشورها شده است.

همه چیز درباره ویروس کرونا / از روشهای ابتلا تا علائم رایج بالینیدر اوایل سال 2020 ، به دلیل سرعت بی سابقه انتقال نوع جدید از ویروس کرونا، توجه جامعه جهانی به سمت این موضوع جلب شد. ویروسی که منبع آن یک بازار بزرگ مواد غذایی در ووهان  چین شناخته می شود و به سرعت وارد دیگر کشورها شده است.

به گزارش خبرداغ به نقل از هلث لاین، در دسامبر سال 2019 این ویروس به کشورهایی مانند ایالات متحده و فیلیپین وارد و رسماً با نام COVID-19 نامگذاری شده است.

اما به رغم وحشت جهانی در اخبار مربوط به این ویروس ، بعید به نظر می رسد COVID-19 بتواند به راحتی شما را قربانی خود کند البته مشروط بر آن که نکات بهداشتی را به درستی رعایت کنید. نخستین پرسش درباره این ویروس این است که علائم چیست؟

پزشکان هر روز چیزهای جدیدی درباره این ویروس می آموزند. تاکنون می دانیم که COVID-19 ممکن است در ابتدا علائمی ایجاد نکند.شما ممکن است ویروس را به مدت 2 روز یا حداکثر 2 هفته از منبع اولیه قبل از بروز علائم حاد حمل کنید.

همه چیز درباره ویروس کرونا / از روشهای ابتلا تا علائم رایج بالینی

برخی از علائم شایع که به طور خاص با ویروس کرونا 2019 مرتبط بوده اند عبارتند از:

_احساس تنگی نفس

_سرفه ای که به مرور زمان شدیدتر می شود

_تب کم درجه که به تدریج دما افزایش می یابد

درواقع علائم COVID-19 شبیه به ویروس آنفولانزا (آنفولانزا) است. تا کنون ویروس آنفولانزا بسیار شایع تر و کشنده تر از کورو ویروس 2019 است. حداقل 6.8 درصد افرادی که آنفولانزا را در طول فصل آنفولانزای 2019-2020 در ایالات متحده تجربه کرده اند، درگذشته اند. این رقم برای ویروس کرونا 2 درصد است.

در اینجا برخی از علائم شایع عفونت ناشی از آنفولانزا آورده شده است:

_سرفه کردن

_آبریزش یا بینی چرکی

_عطسه

_گلو درد

_تب

_سردرد

_خستگی

_لرز

_درد بدن

همه چیز درباره ویروس کرونا / از روشهای ابتلا تا علائم رایج بالینی

چه عواملی باعث بیماری کرونا می شوند؟

کرونور ویروس ها زونا هستند. این بدان معنی است که آنها ابتدا در حیوانات (قبل از انسان) بروز می کنند. برای انتقال ویروس از حیوان به انسان ، فرد باید با حیواناتی که حامل عفونت هستند تماس نزدیک برقرار کند. هنگامی که ویروس در افراد ایجاد می شود ، کورو ویروس ها می توانند از طریق قطرات تنفسی از فرد به فرد دیگر منتقل شوند. این یک نام فنی برای مواد مرطوبی است که هنگام سرفه یا عطسه در هوا حرکت می کند.

 

ماده ویروسی در این قطرات آویزان شده است و می توان آن را در مجاری تنفسی (ریه های شما) تنفس کرد ، جایی که ویروس می تواند منجر به عفونت شود. coronavirus 2019 به طور قطعی با یک حیوان خاص در ارتباط نبوده است. اما محققان معتقدند كه احتمالاً ویروس از خفاش ها به حیوان دیگر و سپس به انسان منتقل شده است. این انتقال احتمالاً در بازار غذای آزاد ووهان چین رخ داده است

چه کسی در معرض خطر بیشتری قرار دارد؟

اگر با شخصی که آن را حمل می کند ، در معرض ارتباط باشید ، به ویژه اگر در هنگام سرفه یا عطسه در معرض بزاق آنها قرار گرفته اید یا در نزدیکی آنها بوده اید.شستن دست ها و ضد عفونی کننده سطوح می تواند به کاهش خطر ابتلا به این ویروس یا سایر ویروس ها کمک کند.به نظر می رسد مردان مسن به شکلی ویژه مستعد ابتلا به ویروس هستند. در گزارشی که توسط سازمان  بهداشت جهانی منتشر شده است ، مشخص شده است که میانگین سنی افرادی که تست مثبت برای این کورونا ویروس داشتند حدود 45 سال بود و بیش از دو سوم این افراد مرد بودند.

كروناویروسها چگونه تشخیص داده می شوند؟

coronavirus 2019 می تواند مشابه سایر عفونت های ویروسی تشخیص داده شود: با استفاده از نمونه خون، مدفوع، بزاق یا بافتهای بدن. در ایالات متحده ، در حال حاضر فقط CDCTrusted Source توانایی تشخیص عفونت COVID-19 را دارد.اگر فکر می کنید عفونت کروناویروس دارید ، فوراً با پزشک خود صحبت کنید ، به خصوص اگر در 14 روز گذشته به چین سفر کرده باشید. پزشک شما با مسئولان بهداشت عمومی محلی صحبت خواهد کرد تا در مورد نیاز به آزمایش ویروس راهنمایی کند.

یک تکنسین آزمایشگاه یا نمونه ای از خون شما را با سوزن بیرون می کشد یا از یک نمونه گیر پنبه ای استفاده می کند تا یک نمونه کوچک بزاق یا ترشحات تنفسی را از بینی شما یا قسمت پشت گلو  بگیرد. سپس نمونه برای تأیید وجود ماده ویروسی یا آنتی بادی هایی که به ویروس پاسخ می دهند به یک مرکز آزمایشگاه ارسال می شود.

چه درمانی وجود دارد؟

در حال حاضر هیچ درمانی به طور خاص برای کرونای 2019 وجود ندارد. اگرچه در حال حاضر معالجه های آزمایشی و واکسن در حال بررسی است. ویروس های دیگر مانند SARS و MERS واکسن و درمان دارند. برخی از درمان های این ویروس های مشابه عبارتند از:

_داروهای ضد ویروسی یا ویروسی

_پشتیبانی تنفس مانند تهویه مکانیکی

_استروئیدها برای کاهش تورم ریه

_تزریق پلاسمای خون

عوارض احتمالی COVID-19 چیست؟

جدی ترین عارضه COVID-19 نوعی ذات الریه است که به آن پنومونی آلوده شده با کورون ویروس 2019 (NCIP) گفته می شود. نتایج حاصل از یک مطالعه 2020 از 138 نفر بستری در بیمارستان های ووهان ، چین با NCIP نشان داد که 26 درصد از افراد بستری دارای موارد شدید بوده و نیاز به معالجه در بخش مراقبت های ویژه (ICU) دارند.حدود 4.3 درصد از این افراد که در بخش مراقبت های ویژه بستری شده اند در اثر این نوع پنومونی درگذشتند.

تا کنون ، NCIP تنها عارضه ای است که به طور خاص با coronavirus 2019 مرتبط است. اما محققان عوارض زیر را در افرادی مشاهده کرده اند که کرونا ویروس ایجاد کرده اند:

_سندرم پریشانی حاد تنفسی (ARDS)

_ضربان قلب نامنظم (آریتمی)

_شوک قلبی عروقی

_درد شدید عضلانی (میالژی)

_خستگی

_آسیب قلبی یا حمله قلبی

همه چیز درباره ویروس کرونا / از روشهای ابتلا تا علائم رایج بالینی

چگونه می توان جلوی کورو ویروس ها را گرفت

بهترین راه برای جلوگیری از شیوع این ویروس اجتناب یا محدود کردن تماس با افرادی است که علائم این ویروس را نشان می دهند و طی 14 روز گذشته به چین سفر کرده اند.بهترین کار بعدی که می توانید انجام دهید این است که بهداشت خوبی داشته باشید تا از انتشار باکتری ها و ویروس ها جلوگیری کنید.

_دستان خود را حداقل به مدت حداقل 20 ثانیه به طور همزمان با آب گرم و صابون بشویید

_هنگام کثیف شدن دست ، صورت ، چشم ها ، بینی و دهان خود را لمس نکنید

_در صورت احساس بیماری یا علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا ، بیرون نروید

_هر وقت عطسه یا سرفه کردید ، دهان خود را با قسمت داخلی آرنج خود بپوشانید. هر نوع بافتی را که استفاده می کنید دور بزنید یا بینی خود را بلافاصله تمیز کنید

_هر شیء را که لمس می کنید خیلی تمیز نگه دارید. از وسایل ضد عفونی کننده بر روی اشیاء مانند تلفن ، رایانه ، وسایل آشپزخانه و دستگیره درب استفاده کنید

COVID-19 در مقابل SARS

این اولین بار نیست که یک coronavirus شایع می شود. شیوع مرگبار SARS در سال 2003 نیز توسط یک coronavirus ایجاد شده است.مانند ویروس 2019 ، ویروس SARS برای اولین بار در حیوانات قبل از شیوع آن در انسان یافت شد. تصور می شود ویروس SARS از منبع خفاش ها ناشی شده است و به حیوان دیگری منتقل شده و سپس به انسان منتقل می شود.

پس از انتقال به انسان ، ویروس SARS به سرعت در بین مردم گسترش یافت. آنچه COVID-19 را بسیار جالب جلوه می دهد این است که هنوز یک روش درمانی یا درمانی برای جلوگیری از شیوع سریع آن از فرد به فرد دیگر ایجاد نشده است. SARS با موفقیت در درمان رو به رو شده بود.

چشم انداز چیست؟

قبل از هر چیز وحشت نکنید. نیازی نیست ماسک بپوشید یا قرنطینه شوید ، مگر اینکه به شما مبتلا به این بیماری باشید. رعایت دستورالعمل های بهداشتی ساده ممکن است به شما در جلوگیری از ایجاد این ویروس و سایر ویروس ها کمک کند. احتمالاً ترسناک به نظر می رسد وقتی اخبار مرگ و میر جدید ، قرنطینه ها و ممنوعیت سفر را می خوانید. اما در حقیقت کرونا بسیار کمتر و شایع تر از شرایط ویروسهای تهدیدآمیز مانند آنفولانزا است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: