کد خبر: ۸۴۱۶۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴
تعداد بازدید: ۱۸۰
مدیر پژوهشی مرکز مطالعات بین‌المللی دانشگاه ام‌آی‌تی سابقه حضور آمریکا در خاورمیانه را ناموفق دانست.

دولت ایالات متحده سیاست خارجی منسجمی ندارد/ تجربه حضور آمریکا در منطقه موفقیت‌آمیز نبوده است/ ترس ترامپ از ایران، دلیل ترور سردار سلیمانی بودبه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، جان تیرمن (John tirman) مدیر اجرایی و پژوهشی مرکز مطالعات بین‌المللی دانشگاه ام‌آی‌تی آمریکا است.  وی در حوزه روابط بین‌الملل، پناهندگان و مسائل حوزه خلیج فارس، تروریسم و حقوق بشر، جنگ و مناقشات بین‌المللی تحقیق، بررسی و تدریس کرده است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را پیرامون اتفاقات اخیر بیان کرده است. 

ترامپ به وعده خود در خصوص خروج نیروهایش از خاورمیانه عمل نکرده است

جان تیرمن در ابتدا در مورد وعده ترامپ مبنی بر خروج از خاورمیانه گفت:او همواره از وعده خروج از خاورمیانه و پایان جنگ‌ها صحبت می کنداما باز هم نیرو به این منطقه اعزام می‌کند. او به وعده خود عمل نکرده است.  

ترامپ اهمیت مسائل مهم امنیتی را درک نمی‌کند

وی در ادامه در مورد سیاست خارجی ترامپ گفت: ترامپ واقعاً سیاست خارجی منسجمی ندارد. او به اقتدارگرایان گرایش دارد ، اهمیت مسائل مهم امنیتی (مانند کنترل تسلیحات هسته‌ای) را درک نمی‌کند، هیچ تمایلی  برای احترام به حقوق بشر ندارد و حتی در مورد تجارت هم مختل‌کننده عمل کرده است. 

تجربه حضور آمریکا در منطقه موفقیت‌آمیز نبوده است

وی درباره حضور آمریکا در خاورمیانه گفت: سابقه درگیری ایالات متحده در عراق، افغانستان و جاهای دیگر نشان‌دهنده عدم موفقیت آمریکا در منطقه است. حمایت از اسرائیل چیزی جز اشغالگری در فلسطین به وجود نیاورده است. حمایت از رژیم های استبدادی مانند عربستان سعودی و مصر - نیز بی‌نتیجه است. دشوار است که یک پرونده را ایجاد کنیم که فعالیت‌های ایالات متحده در منطقه برای همه سود داشته باشد. تجربه حضور آمریکا در  منطقه منفی است.

ترور سردار سلیمانی بدون توج به قوانین بین المللی صورت گرفته است

 وی در ادامه با انتقاد از ترور سردار سلیمانی گفت: این تصمیم با عجله و بدون توجه به قوانین بین‌المللی و یا عواقب آن اتخاذ شد. به نظر می رسد که ترس و نگرانی ترامپ نسبت به ایران تنها دلیل این اقدام است. 

به نظر می‌رسد ایران می‌تواند آمریکا را از منطقه اخراج کند

این استاد دانشگاه در مورد حمله موشکی ایران و تضعیف هژمونی آمریکا در منطقه گفت: به طرز عجیب و غریب، به نظر می رسد که تقابل ایران و ایالات متحده در عراق در حال دستیابی به  هدف کلیدی جمهوری اسلامی ایران یعنی حذف نیروهای آمریکایی از عراق است. اگر این اتفاق بیفتد، پیروزی بزرگی برای مقابله با هژمونی ایالات متحده در منطقه خواهد بود.

تروئیکای اروپایی نمی‌توانند برخلاف میل آمریکا عمل کنند

وی در مورد سرنوشت برجام گفت: اتحادیه اروپا همواره به میل و سیاست‌های ایالات متحده توجه می کند. برای تروئیکای اروپایی دشوار است که خلاف خواسته‌های آمریکا عمل کند. این موضوع با قرار گرفتن جانسون در راس قدرت بیشتر شده است. این موضوع یک الگوی قدیمی در بسیاری از مسائل است و فقط مربوط به ایران نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: