کد خبر: ۸۳۹۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
تعداد بازدید: ۶۶۷
پس از اعلام احراز صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان با نگاه اجمالی به لیست کاندیداهایی که در شهر تهران مجوز حضور در انتخابات را دریافت کرده‌اند، می‌توان دریافت جریان اصولگرایی با خاطری آسوده از نتیجه تایید صلاحیت‌ها باردیگر با دستی پر از مهره‌های تایید شده وارد میدان انتخابات شده که البته این اتفاق می‌تواند به چشم اسفندیار این جریان سیاسی تبدیل شود.

دست پر اصولگرایان از مهره‌های تایید صلاحیت شده و چشم اسفندیار جریان راستبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، در شرایطی که جامعه روحانیت مبارز با پیگیری تشکیل شورای ائتلاف اصولگرایان و جلسات مکرر در تلاش است تا با افزایش همگرایی و کاهش اختلاف‌نظرها این جریان سیاسی را به یک لیست واحد برساند، به نظر می‌رسد سایر گروه‌های اصولگرا چندان با آن‌ها هم‌نظر نبوده و هریک جداگانه سهم بیشتری از لیست را انتظار دارند. از سوی دیگر عدم ثبت نام علی لاریجانی در انتخابات پیش‌رو و پس از تکیه ۱۲ ساله بر کرسی ریاست مجلس برخی چهره‌های شاخص این جریان را امیدوار کرده است تا در صورت پیروزی در انتخابات بتوانند کرسی ریاست مجلس را بدست آورند.

تقریباً یک ماه قبل بود که مرتضی طلایی عضو سابق شورای شهر تهران که از نزدیکان قالیباف به شمار می‌رود در گفت‌وگویی مدعی اتفاق‌نظر همه جریان‌های اصولگرا درخصوص سرلیستی محمدباقر قالیباف شد. این در حالی است که برخی شخصیت‌ها و گروه‌های اصولگرا انتقادات جدی به قالیباف و عملکرد او دارند.

محمدباقر قالیباف کاندیدای ناموفق دو انتخابات ریاست‌جمهوری در سال‌های ۸۴ و ۹۲ است که در سال ۹۶ تحت فشار «جمنا» مجبور به کناره‌گیری از انتخابات به نفع سید ابراهیم رییسی شد.

او پس از ناکامی در چند انتخابات ریاست جمهوری این بار تلاش دارد تا شانس خود را برای حضور در مجلس امتحان کند. قالیباف در سال‌های اخیر تلاش کرد با گردآوری حلقه‌ای از جوان‌ترها پیرامون خود، انشعاب تازه‌ای تحت عنوان «نو اصولگرایان» در جریان اصولگرا ایجاد کرده و به نوعی راه خود را از این جریان سیاسی جدا کند.

نزدیکان قالیباف که درمیان آن‌ها از اعضای ادوار گذشته شورای شهر تهران دیده می‌شوند، همگام با او در انتخابات مجلس حضور یافته‌اند، حسین مظفر که سابقه همکاری با دولت‌های هفتم و دهم را دارد و در سال ۹۲ ریاست ستاد قالیباف را برعهده داشت، محسن پیرهادی دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت(تشکل نزدیک به قالیباف) و الهه راستگو دو عضو چهارمین دوره شورای شهر تهران و مجتبی درویش توانگر عضو شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت نیز از جمله نزدیکان قالیباف هستند که در انتخابات حضور دارند.

در صورت پیروزی همزمان قالیباف و نزدیکانش در حوزه‌های انتخابیه مختلف در سطح کشور او گوشه چشمی جدی به صندلی علی لاریجانی خواهد داشت.

اما سمت دیگر این انتخابات برای اصولگرایان حضور مصطفی میرسلیم است، او ریاست شورای مرکزی حزب مؤتلفه یکی از قدیمی‌ترین تشکل‌های جریان راست را برعهده دارد و همزمان یکی از جدی‌ترین منتقدان عملکرد قالیباف است، مساله‌ای که احتمال حضور همزمان آن‌ها را در یک لیست انتخاباتی به شدت کاهش می‌دهد، میرسلیم در جریان یک مصاحبه که در مرداد ۱۳۹۶ انتشار یافت، به روزنامه ایران گفت: «اگر قالیباف رای می‌آورد، خودم را سرزنش می‌کردم»

میرسلیم اگرچه همانند قالیباف از حزب و تشکیلات منتسب به خود بهره نمی‌برد اما در صورت حضور در مجلس آینده به عنوان جدی‌ترین رقیب وی برای کرسی ریاست، از ظرفیت تشکیلاتی همچون جبهه پیروان خط امام و رهبری به دبیرکلی محمدرضا باهنر بهره خواهد برد.

یکی از پرتعدادترین گروه‌ها در میان کاندیداهای مجلس یازدهم؛ از جریان اصولگرا اما حامیان و نزدیکان محمود احمدی‌نژاد هستند، حلقه نزدیکان احمدی‌نژاد که از حامیان او در شورای شهر تهران،‌ اعضای کابینه وی و نمایندگان حامی او در مجلس هشتم و نهم تشکیل می‌شود در سال‌های اخیر به دو گروه تقسیم شده‌اند، گروهی در واکنش به مواضع ساختارشکنانه او با اعلام برائت از وی تلاش کردند راه و سرنوشت خود را از رییس‌جمهور پیشین ایران جدا کنند و گروهی دیگر در قبال مواضع اخیر وی سکوت و یا از آن حمایت کرده‌اند. این گروه اگرچه با تعدد کاندیدا مواجه است اما از فقدان چهره‌ای شاخص که توان رقابت با قالیباف و میرسلیم و شانس تصاحب کرسی ریاست مجلس را داشته باشد، رنج می‌برد.

سید محمد حسینی، شمس‌الدین حسینی، رضا تقی‌پور، محمدحسن طریقت منفرد، محمد عباسی و مسعود زریبافان از جمله نزدیکان احمدی‌نژاد هستند که موفق به کسب مجور حضور در انتخابات از شورای نگهبان شده‌اند.

در کنار نزدیکان احمدی نژاد، جبهه پایداری دیگر گروهی است که با تکثر کاندیداها وارد عرصه انتخابات شده است، این گروه سیاسی اصولگرا که از اطرافیان مصباح یزدی تشکیل شده، در زمان اعلام موجودیت از حامیان محمود احمدی‌نژاد در مجلس هشتم بودند که بعدها و در واکنش به اختلاف‌نظر او با سایر ارکان نظام از وی فاصله گرفتند.

در سال‌های پس از تشکیل جبهه پایداری، این تشکل سیاسی همواره یکی از عوامل اختلاف و عدم وحدت در جریان اصولگرایی بوده است، نوع نگاه متفاوت آن‌ها موجب شد تا نتوانند به نتیجه مشترک و ائتلافی مستحکم با سایر گروه‌های اصولگرا برسند. پایداری‌چی‌ها که همواره از مخالفان سرسخت علی لاریجانی در جایگاه ریاست مجلس شمرده می‌شوند، در صورت کسب توفیق در انتخابات آتی تلاش خواهند کرد تا از فرصت عدم حضور وی در انتخابات بهره برده و کرسی ریاست را به دست آورند، در این مسیر شاید آن‌ها به سوی تشکیل فراکسیونی حداکثری با یکی از گروه‌های پیش‌تر ذکر شده گام بردارند.

مرتضی آقاتهرانی که دبیرکلی این مجموعه را برعهده دارد در کنار محمدجواد ابطحی، حمید رسایی، مهدی کوچک زاده و فاطمه آلیا از جمله کاندیداهای جبهه پایداری در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند و برخی افراد بدون عضویت رسمی در این مجموعه همواره نزدیک به آن‌ها دانسته می‌شوند.

با در نظر گرفتن اختلاف سلیقه‌های موجود در جریان اصولگرایی و با نگاهی به لیست ذیل که خبر از حضور پرتعداد کاندیداهای اصولگرا از احزاب و طیف‌های مختلف این جریان سیاسی می‌دهد، می‌توان دریافت ایجاد فرآیندی برای رسیدن به ائتلافی فراگیر و انتشار یک لیست واحد امری سخت و به نوعی محال خواهد بود، برخی اصولگرایان معتقدند در انتخابات‌های گذشته جبهه پایداری همواره یکی از عوامل این تشتت بوده است این در حالی است که اعضای جبهه پایداری همراهی اصولگرایان را علت شکست خود عنوان می‌کنند. با ادامه روند کنونی اختلافات و در نظر گرفتن شکاف عمیق موجود میان جبهه پایداری با سایر گروه‌های اصولگرا به ویژه حامیان قالیباف انتشار دو لیست جداگانه از سوی شورای ائتلاف اصولگرایان و جبهه پایداری چندان بعید به نظر نمی‎‌رسد.

از سوی دیگر اگر انتظارات و خواسته‌های جبهه پیروان خط امام و رهبری به عنوان یک تشکل باسابقه و ذی‌نفوذ در نظر گرفته نشود زمینه برای انتشار سومین لیست از درون جریان اصولگرایی فراهم خواهد شد.

لیست ذیل شامل بخشی از اسامی است که با سودای قرار گرفتن در لیست ۳۰ نفره تهران در انتخابات نام‌نویسی کرده‌اند، لیستی که ارائه آن از میان افراد حاضر در جدول زیر نه تنها محال به نظر می‌رسد بلکه با توجه به خاستگاه برخی از این افراد تقریبا غیرممکن است.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی

جبهه پایداری

سیدمحمد جواد ابطحی

1

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی

اصولگرا

سیدعلی ادیانی راد

2

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی

جبهه پیروان خط امام و رهبری

لاله افتخاری

3

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی

اصولگرا

زهره الهیان

4

مدیرعامل ایرنا دولت احمدی نژاد

نزدیکان احمدی نژاد

مجید امیدی شهرکی

5

معاون حقوقی رییس جمهور دولت حسن روحانی

اصولگرا

الهام امین زاده

6

داماد و رییس دفتر مرحوم آیت الله مهدوی کنی

اصولگرا

ابراهیم انصاریان

7

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی

جبهه پایداری

مرتضی آقاتهرانی

8

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

موتلفه اسلامی

سیدمصطفی میرسلیم

9

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی

جبهه پایداری

فاطمه آلیا

10

مدرس حوزه و دانشگاه

جبهه پایداری

محمدرضا باقرزاده

11

عضو ادوار شورای شهر تهران

جبهه ایستادگی ایران اسلامی

حسن بیادی

12

عضو ادوار شورای شهر تهران

جمعیت پیشرفت و عدالت

محسن پیرهادی

13

رییس سابق شورای سیاستگذاری ائمه جمعه – نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی

جامعه روحانیت مبارز

سیدرضا تقوی

14

سخنگوی ستاد انتخاباتی حداد عادل در سال 92

جمعیت پیشرفت و عدالت

مجتبی توانگر

15

وزیر ارتباطات دولت محمود احمدی نژاد

 

رضا تقی‌پور

16

 

موتلفه اسلامی

سیدمهدی جولائی

17

وزیر اقتصاد دولت محمود احمدی نژاد

 

سیدشمس‌الدین حسینی

18

وزیر ارشاد دولت محمود احمدی نژاد

 

سیدمحمد حسینی

19

وزیر جهادکشاورزی دولت محمود احمدی نژاد

 

صادق خلیلیان

20

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک

 

غلامرضا خواجه سروی

21

داماد محمود احمدی نژاد

 

مهدی خورشیدی

22

 

اصولگرا

محمود دهقانی محمودآبادی

23

عضو ادوار شورای شهر تهران

اصولگرا نزدیک به قالیباف

الهه راستگو

24

نماینده ادوار مجلس و عضو فرهنگستان هنر

اصولگرا

مجتبی رحماندوست

25

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی

جبهه پایداری

حمید رسایی

26

رییس خانه احزاب ایران

حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی

عبدالحسین روح‌الامینی

27

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی

موتلفه اسلامی

فاطمه رهبر

28

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران دولت احمدی نژاد

اصولگرا نزدیک به احمدی نژاد

مسعود زریبافان

29

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی

جبهه پایداری

محمد سلیمانی

30

مدیر گروه اقتصاد شبکه یک

اصولگرا

سیدامیر سیاح

31

عضو ادوار شورای شهر تهران- مدیر مرکز املاک و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامی

اصولگرا نزدیک به قالیباف

اقبال شاکری

32

عضو ادوار شورای شهر تهران

جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی

مجتبی شاکری

33

وزیر بهداشت دولت محمود احمدی نژاد

 

محمدحسن طریقت منفرد

34

عضو هیات مدیره کانون گفت‌وگو

اصولگرا

فاطمه صدر

35

سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان

اصولگرا

ابوالفضل ظهره‌وند

36

وزیر تعاون و ورزش دولت محمود احمدی نژاد – عضو هیات امنای بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی

اصولگرا

محمد عباسی

37

شهردار اسبق تهران

اصولگرا

محمدباقر قالیباف

38

سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک

اصولگرا

محمدحسن قدیری ابیانه

39

معاون وزیر آ.پ دولت احمدی نژاد

اصولگرا

فاطمه قربان

40

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی

اصولگرا

ابراهیم کارخانه‌ای

41

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی

جبهه پایداری

مهدی کوچک‌زاده

42

استاد دانشگاه

اصولگرا نزدیک به پایداری

محمدصادق کوشکی

43

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی

جبهه پیروان خط امام و رهبری

محسن کوهکن

44

مدیر آموزش مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در دولت احمدی نژاد

جبهه پایداری

زهره سادات لاجوردی

45

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی

اصولگرا

علی مروی

46

نماینده رییس جمهور در شورای نظارت بر صداوسیما در دولت احمدی نژاد – رییس انتخاباتی قالیباف در سال 1392

اصولگرا نزدیک به قالیباف

حسین مظفر

47

برادر حسین مظفر

 

محمود مظفر

48

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی

جامعه روحانیت مبارز

غلامرضا مصباحی‌مقدم

49

دختر غلامرضا مصباحی مقدم

جامعه روحانیت مبارز

ساعده مصباحی‌مقدم

50

مدیرعامل خبرگزاری فارس

اصولگرا

سیدنظام‌الدین موسوی

51

استاندار قم در دولت احمدی نژاد

اصولگرا

محمدحسین موسی‌پور

52

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی

اصولگرا

الیاس نادران

53

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی

جبهه پایداری

سیدمحمود نبویان

54

وزیر تعاون دولت احمدی نژاد

اصولگرا

محمد ناظمی اردکانی

55

(برادرزاده حسین نجابت)

 

علیرضا نجابت

56

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی

جبهه پایداری

بیژن نوباوه

57

مشاور ارشد وزیر رفاه و تأمین اجتماعی در دولت احمدی نژاد

اصولگرا

محمدجواد نیکفر

58

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در دولت احمدی نژاد

ائتلاف آبادگران ایران اسلامی

فاطمه واعظ‌جوادی

59

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی

جبهه پایداری

سید مهدی هاشمی

60

رییس سابق کمیته ملی المپیک

اصولگرا

کیومرث هاشمی

61

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی

اصولگرا

ستار هدایت‌خواه

62

مجری صدا وسیما

اصولگرا نزدیک به جبهه پایداری

وحید یامین‌پور

63

       

 

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
0
0
مجسی که دزد فاسدی مانند قالیباف تایید صلاحیت شود خدا ند اخر وعاقبتش را ختم بخیر فرماید
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: