کد خبر: ۸۳۹۵۹۵
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹
تعداد بازدید: ۲۸۸
پزشک متخصص جراحی عمومی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: افزایش سن و رژیم های پرچرب به ویژه مصرف چربی حیوانی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ (کولون) را افزایش می دهد.

خطر ابتلا به سرطان کولون با افزایش سن و رژیم های پرچرببه گزارش خبرداغ به نقل از آفتاب، دکتر رضا شاهکرم اظهارکرد: در 20 درصد موارد سرطان کولون ارثی است و بر خلاف روغن های حیوانی، روغن های گیاهی و رژیم غنی از فیبر نقش محافظتی در مقابل این نوع سرطان دارد.

وی با بیان اینکه سرطان روده بزرگ شایع ترین سرطان دستگاه گوارش است، افزود: شیوع این سرطان در مردان و زنان یکسان است و سن، نوع تغذیه، ارث، چاقی، بی تحرکی، استعمال سیگار، بیماری های التهابی روده و رادیوتراپی لگن با بروز آن در ارتباط است.

شاهکرم از افزایش خطر این بیماری پس از 50 سالگی خبر داد و ادامه داد: بیماری های کولیت اولسرو و کرون که زمینه ساز بروز کولیت مزمن هستند، از عوامل موثر در ایجاد این نوع سرطان به شمار می روند.

وی به علایم و نشانه های این بیماری اشاره و خاطرنشان کرد: تغییر اجابت مزاج، خونریزی از مقعد، مدفوع سیاه رنگ، کم خونی بدون دلیل، کاهش وزن قابل توجه در هر سنی از علایم این بیماری است .

این پزشک متخصص توضیح داد: با وجود هر گونه اشکال در دفع مدفوع نظیر یبوست شدید، اسهال خونی و ... که جدید ایجاد شده و به درمان پاسخ نداده باشد، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه و اقدامات لازم نظیر کولونوسکوپی در صورت صلاحدید پزشک انجام شود.

دکتر شاهکرم با بیان این که همه اقدامات و امکانات تشخیصی و درمانی سرطان روده بزرگ در استان وجود دارد، گفت: با وجود تایید پاتولوژی، درمان اصلی این بیماری جراحی و حذف تومور بوده که خوشبختانه در استان قابل انجام است.

وی ادامه داد: اگر بیمار پس از انجام عمل جراحی به شیمی درمانی و یا رادیوتراپی نیاز پیدا کند، می تواند با مراجعه به مرکز تشخیص و درمان سرطان بیمارستان امام علی (ع) از امکانات درمانی بهره مند شود.

شاهکرم خاطرنشان کرد: بهترین اقدام تشخیصی در هنگام بروز علایم خطر، انجام کولونوسکوپی است که در بیمارستان های امام حسن و امام علی (ع) قابل انجام است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: