کد خبر: ۸۳۹۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰
تعداد بازدید: ۲۷۷
رئیس سی‌آی‌ای و مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا از دو نقطه متفاوت در کشورشان، صحنه‌های ورود قاسم سلیمانی به بغداد و استقبال ابومهدی المهندس از او و سپس سوار شدن به خودرو را در حالی که سه پهپاد آمریکایی، هر یک مجهز به چهار موشک هل‌فایر بر فراز موقعیت قرار گرفته بودند، نظاره می‌کردند. دستور شلیک از مقر فرماندهی سنتکام در دوحه، پایتخت قطر، داده شد

۱۸ ماه برنامه ریزی مخفیانه برای ترور سردار سلیمانی / رئیس CIA به شدت به دنبال انجام این عملیات بودنیویورک تایمز نوشت: هواپیما تاخیر داشت و تیم ترور از این بابت نگران شده بود. قرار بود پرواز سردار سلیمانی ساعت 7 نیم به وقت محلی از دمشق به سمت بغداد حرکت کند که خبرچین‌های فرودگاه دمشق به آمریکایی‌ها اطلاع دادند پرواز با تاخیر انجام خواهد شد و هدف مورد نظر هنوز دیده نشده است.

به گزارش خبرداغ به نقل از «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: درست دقایقی پیش از بسته شدن درب‌های هواپیما قاسم سلیمانی به همراه دو تن که او را اسکورت می‌کردند وارد هواپیما شد. هواپیما درست ساعت 12:36 بعد از نیمه شب در فرودگاه بین المللی بغداد به زمین نشست و اولین کسی که از هواپیما پیاده شد ژنرال سلیمانی به همراه همراهانش بود. ابومهدی المهندس با دو خودرو به استقبال سلیمانی آمد و این دو خودرو در نهایت در انتهای جاده فرودگاه هدف قرار گرفتند.

عملیاتی که ژنرال سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هدف قرار داد، آمریکا را به سمت فاجعه جنگ با ایران سوق داد. داستان این هفت روز تنش و بلاتکلیفی دنیا از یک برنامه ریزی مخفیانه 18 ماهه برای ترور قاسم سلیمانی نشات می‌گیرد، طرحی که بدون شک به عنوان خطرناک ترین فصل از سه سال ریاست جمهوری ترامپ قابل بررسی است.

بدون ارتباط با مجموعه ‌رویدادهای خشونت‌بار ماه گذشته از جمله کشته شدن یک پیمانکار 33 ساله آمریکایی در کرکوک که به حمله آمریکا به پایگاه‌های کتائب حزب‌الله در عراق در روز ۸ دی و قتل دست‌کم ۲۵ عضو این نیرو انجامید، واشینگتن از یک سال و نیم قبل، طرح ترور قاسم سلیمانی را بررسی می‌کرد.

بعد از حمله به سفارت آمریکا، نیروهای محافظ سفارت در بغداد دستور داشتند که اگر تظاهرکنندگان عراقی وارد حریم سفارت شدند، شلیک کرده و آن‌ها را بکشند اما عملاً از گاز اشک‌آور برای پراکنده کردن‌شان استفاده شد؛ دونالد ترامپ که در تعطیلات سال نو در اقامتگاه شخصی‌اش در فلوریدا رویدادها را از تلویزیون می‌دید، شدیداً خشمگین شد و او را به انتخاب گزینه ترور قاسم سلیمانی کشاند.

در ۱۸ ماه گذشته، کاخ سفید در حال به‌کارگیری مهره‌هایی از فرودگاه‌های دمشق و بغداد، ....و .... برای لو دادن اطلاعات منجر به ترور قاسم سلیمانی بود؛ برخی از عواملی که به کار گرفته شدند، اطلاعاتی را در مورد رفت و آمدهای قاسم سلیمانی لو می‌دادند.

اطلاعات به دست آمده نشان داد که او با چند شرکت هوایی مختلف پرواز می‌کند و در قالب موارد، بلیط‌ش تنها در آخرین لحظات تهیه می‌شود تا به دشمن برای زدن رد او فرصت کافی ندهد. سلیمانی معمولاً آخرین فردی بود که سوار هواپیما می‌شد و در صندلی آخرین ردیف می‌نشست تا با فرود هواپیما زودتر بیرون بیاید.

طرح ترور سلیمانی از زمان حملات ایران علیه نفتکش‌ها و تأسیسات عربستان به‌طور جدی‌تر مطرح شد و از شهریور یا حدودا مهر امسال، بخش‌هایی از «سنتکام» که از جمله مسئول عملیات بمباران آمریکایی در سوریه و عراق رسما وارد ماجرا شدند.

واشنگتن نگران بود که [ترور] سلیمانی در زمانی که با یک مهره ارشد حزب‌الله در بازدیدهایش از سوریه همراهی می‌شود، ممکن بود که این سازمان لبنانی را وارد کارزار نظامی زودهنگام با اسرائیل کند به همین خاطر هم دست به ترور او در لبنان نزد.

از ۱۰ دی واشنگتن یکسری از اهداف را تحت نظر داشت، رابرت اوبرایان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، اهداف احتمالی آمریکا را تهیه کرده بود که حمله به ناو فرماندهی ایرانی که در دادن فرمان به ناوچه‌های سپاه برای حرکات تهاجمی در خلیج فارس سهیم است، در بین این اهداف بود.

در بین مقاماتT جینا هسپل، رئیس سی‌آی‌ای، که معتقد بود به حد کافی اطلاعات در مورد طرح حمله به اهداف آمریکایی در دسترس است، برای ترور قاسم سلیمانی علاقه‌مندی زیادی نشان می‌داد. با این وجود، در بحث‌هایی که بعد از ترور قاسم سلیمانی در آمریکا مطرح شده، از این‌که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در چند نوبت گفت که سلیمانی طرح‌هایی برای حملات قریب‌الوقوع داشت، تأکید شده که بهتر بود از این عبارت استفاده نمی‌شد.

دونالد ترامپ خود روز ۲۰ دی گفت که قاسم سلیمانی در حال طراحی حمله به چهار سفارتخانه آمریکا، شامل سفارت در بغداد بود.

در حالی که اسرائیل از ترور سلیمانی خشنود است، عربستان نگران است که آمریکا بدون در نظر گرفتن عواقب این کار دست به انجام آن زده باشد، هرچند که بعد از دیدار خالد بن سلمان، برادر ولیعهد سعودی، با مقامات کاخ سفید، این نگرانی سعودی‌ها برطرف شد.

طبق این گزارش، سرانجام زمان انتقام ایران از ترور قاسم سلیمانی، پنج روز پس از مرگ او فرا رسید و مقامات آمریکا در اتاق عملیات کاخ سفید و پنتاگون، صحنه‌های اصابت موشک‌های ایرانی به دو پایگاه آمریکایی در عراق را در حالی که نظامیان پیشتر و به سرعت از آن‌جا تخلیه شده بودند، نظاره می‌کردند.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع پیشین اسرائیل روز یکشنبه ۲۲ دی گفت: این کار نباید صورت می‌گرفت و اسرائیل می‌بایست خود را از این ماجرا دور نگاه دارد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در ساعات بامداد پنجشنبه ۱۲ دی یعنی یک روز پیش از ترور سلیمانی در فرودگاه تل‌آویو پیش از سوار شدن به هواپیما برای سفر رسمی به یونان گفت: منطقه ما شاهد رویدادهای بسیار دراماتیکی است و ما کاملاً از رویکرد آمریکا برای دفاع از خودش، حمایت می‌کنیم.

در حالی که در آن روز ظاهراً چنین به نظر می‌رسید که منظور سخنان نتانیاهو، ایستادن اسرائیل در کنار آمریکا در جریان حمله به سفارت این کشور در بغداد بوده، بعداً معلوم شد که بنیامین نتانیاهو تنها رهبری در خارج از آمریکا بود که کاخ سفید او را از ترور قاسم سلیمانی آگاه کرده بود و اشاره او به رویدادهای بسیار دراماتیک در حقیقت آگاهی‌اش از طرحی بود که ساعاتی بعد قرار است در فرودگاه بغداد عملی شود.

شبکه ان‌بی‌سی آمریکا ۱۱ دی گزارش داده بود که پس از آن‌که خبرچینانی در فرودگاه دمشق گزارش حضور قاسم سلیمانی در فرودگاه و سوار شدن او به هواپیمای ایرباس ای۳۲۰ شرکت خصوصی سوری را لو دادند، اطلاعات دریافتی از اسرائیل نیز به تأیید این جزئیات کمک کرد.

به گزارش ان‌بی‌سی، رئیس سی‌آی‌ای و مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا از دو نقطه متفاوت در کشورشان، صحنه‌های ورود قاسم سلیمانی به بغداد و استقبال ابومهدی المهندس از او و سپس سوار شدن به خودرو را در حالی که سه پهپاد آمریکایی، هر یک مجهز به چهار موشک هل‌فایر بر فراز موقعیت قرار گرفته بودند، نظاره می‌کردند. دستور شلیک از مقر فرماندهی سنتکام در دوحه، پایتخت قطر، داده شد. هیچ‌یک از ده فرد سوار شده به دو خودرو زنده نماند.

در این میان، ترور قاسم سلیمانی بخشی از یک برنامه گسترده‌تر برای ترور فرماندهان سپاه پاسداران و سران نیروهای هم‌پیمان ایران در منطقه است. به عنوان مثال عبدالرضا شهلایی، مسئول بخش مالی شاخه قدس، که روز پنجشنبه ۱۲ دی هدف حمله پهپادی آمریکا در خاک یمن قرار گرفت، جان سالم بدر برد.

سخنگوی پنتاگون در واکنش به این طرح گفت ما نیز گزارش‌های حملات در آن روز در یمن را دیدیم، اما اجازه بدید در مورد این مساله در زسانه‌ها صحبت نکنیم.

آمریکا از مدتی پیش برای دریافت اطلاعاتی که به دستگیری یا کشتن عبدالرضا شهلایی منجر شود، ۱۵ میلیون دلار پاداش نقدی تعیین کرده‌ بود.

در همین زمینه، روزنامه دیلی میل در بریتانیا مدعی شد در حمله عوامل مسلح ناشناس در روز ۲۱ دی به طالب عباس علی الساعدی، یکی از فرماندهان حشدالشعبی در کربلا، او کشته شده هرچند که پلیس کربلا و حشدالشعبی یک روز بعد در بیانیه‌های جداگانه، کشته شدن فرمانده تیپ کربلای حشدالشعبی را تکذیب کردند.

همچنین به نوشته تایمز اسرائیل، در روز ۲۰ دی، ایران از حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله خواسته تا تدابیر امنیتی را برای مراقبت از جان خودش افزایش دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: