کد خبر: ۸۳۵۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵
تعداد بازدید: ۱۸۷
رئیس شورای عالی استانها گفت: با اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین متوسط مصرف روزانه بنزین در کشور بیش از 19 درصد کاهش یافته است. همچنین در تهران تردد روزانه خودروی تک‌سرنشین 200 هزار خودرو کاهش یافت. در این بازه زمانی مطالعات نشان می‌دهد بیش از 6 درصد استفاده از مترو در شهر تهران افزایش داشته است.

کاهش 19 درصدی مصرف روزانه بنزین با اجرای افزایش قیمت سوخت / عدم توجه به خواست و رضایت مردم در اجرای طرح اصلاح بنزینمرتضی الویری امروز 21 آذر ماه در بیست و ششمین اجلاس عمومی شورای عالی استانها اظهار داشت: اصلاح قیمت بنزین یکی از اقدامات مهمی است که باید خیلی زود اما با رعایت الزاماتی عملیاتی می‌شد. طراحی بسته حمایتی برای افرادی که بیشترین آسیب را از این افزایش قیمت می‌برند، قبل از اجرای طرح و معرفی و اعلام آن به عموم مردم از ضروریات این طرح بوده که مورد توجه قرار نگرفت.

به گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا؛ وی افزود: آنچه ما به عنوان مدیران شهری و نمایندگان مردم باید از این طرح به آن توجه کنیم اختصاص درآمدهای حاصل از این طرح برای توسعه حمل و نقل عمومی و زیرساخت‌های شهری است. چنانچه درآمدهای حاصله شفاف‌سازی شود و به سمت رونق خدمات پیش برود و شهروندان مزایای آن را ببینند و درک کنند قطعا همراهی بیشتری خواهند کرد.

رئیس شورای عالی استانها ادامه داد: اصلاح قیمت بنزین و حامل‌های انرژی براساس اصول اولیه اقتصادی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است که به رشد اقتصاد ملی و عدالت اجتماعی می‌انجامد. آمار موجود که از سوی مسئولان ارائه شده نشان می‌دهد که افزایش قیمت حامل‌های سوخت و انرژی توانسته منجر به صرفه‌جویی و کاهش مصرف سوخت شود.

وی اضافه کرد: اداره کشور و به ویژه اداره شهرها در شرایطی که تحریم‌های ناروا از هر سو فشار می‌آورد با روش‌های سنتی ممکن نیست. یارانه بنزین در صورتی می‌تواند منجر به توسعه عدالت اجتماعی شود که به دهک‌های بالای جامعه اختصاص نیابد. این طرح در پی آن است که عدم توازن موجود در بهره‌مندی از سرمایه‌های ملی را به نفع طبقات کم‌برخوردار و به نفع توسعه زیرساخت‌ها تغییر دهد.

رئیس شورای عالی استانها در ادامه افزود: لایحه بودجه سال 99 به مجلس تقدیم شده است. در لایحه بودجه میزان وابستگی به درآمدهای نفتی کاهش چشمگیری داشته است. 10 درصد از سهم بودجه به درآمدهای نفتی اختصاص داشته و 90 درصد بودجه کل کشور از درآمدهای غیرنفتی و به خصوص مالیات تامین شود. این روند نشان می‌دهد که چالش کاهش شدید درآمدهای نفتی و عدم اتکا به نفت در شرایطی که ثبات جهانی وجود ندارد را می‌توان به فرصت تبدیل کرد و با کاستن هزینه‌های غیرضروری، خصوصی‌سازی، افزایش درآمدهای مالیاتی و جلوگیری از فرارهای مالیاتی به سمت حذف درآمدهای نفتی از بودجه پیش رفته و به اقتصاد غیرنفتی مبتنی بر درآمدهای پایدار برسیم. خوشبختانه شهرداری‌ها نیز طی سالهای اخیر دغدغه اصلی‌شان درآمد پایدار بوده است و تصویب کلیات لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اقدام موثری در این راستا است.

الویری در بخش دیگری ازصحبت هایش درباره  هفته پژوهش  گفت: در این هفته میزبان بزرگترین و مهمترین رویداد پژوهشی و نوآوری در حوزه مدیریت شهری هستیم .  مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران که در 10 سال گذشته جشنواره پژوهش شهری را برگزار کرده، امسال با همکاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور یازدهمین دوره این جشنواره را برگزار می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: