کد خبر: ۸۳۵۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۷
تعداد بازدید: ۲۱۰
نماینده مردم بافق و مهریز در مجلس خواستار تقویت جایگاه مجلس شد و گفت: در شرایط فعلی کارکرد شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مورد نیاز است اما در درازمدت جایگاه مجلس را تضعیف می‌کند.

شورای نگهبان حضور کاندیداها با سلایق مختلف سیاسی را آزادتر کندبه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، محمدرضا صباغیان بافقی در جلسه علنی عصر امروز (یکشنبه، ۱۷ آذرماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: تا جایی که بررسی کرده‌ام، نظام جمهوری اسلامی از باب مردمی بودن در میان کشورها پیشرو است و در میان بنیانگذاران و رهبران نظام‌ها و انقلاب‌ها کمتر رهبری همچون امام راحل (ره) جامع شرایط را دارد و اکنون نیز رهبر معظم انقلاب خلف صالح بینظیری است که مسیر امام (ره) را طی می‌کنند.

نماینده مردم بافق و مهریز در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی که در رأس نظام جمهوری اسلامی است، متأسفانه به دلایلی در معرض ناکارآمدی قرار گرفته و هر روز به حاشیه رانده می شود، عنوان کرد: بخشی از این ضعف به عملکرد نمایندگان بر می‌گردد که به جای توجه به اصل کار یعنی قانونگذاری و نظارت برای جلب آرای موکلین، جایگاه خود را از قله رفیع در قانون اساسی تنزل می دهند و به وظایف دستگاه‌های اجرایی می پردازند که ضعف بزرگی است که تا درمان نشود، مملکت سامان نمی‌یابد.

وی در ادامه نقش هیأت رئیسه در این ناکارآمدی را مضاعف دانست و افزود: هیأت رئیسه مجلس با برنامه‌ریزی می‌توانست مشکلات مردم را رفع کند و البته بخش دیگری از ناکارآمدی به خاطر نظارت شورای نگهبان است که اساس اقتدار و اسلامیت نظام و مکمل قدرت مردم و مجلس است که به مرور دچار کاستی شده که ای کاش همانگونه که اعتقاد به نظام برای آنها پررنگ است، سفارش به نهادها و دستگاه‌های دولتی نیز مورد توجه باشد چرا که بنیان و اساس مجلس را نابود می‌کند و کشور را بر باد می دهد و باید جزء خطوط قرمز شورای نگهبان باشد.

صباغیان بافقی در ادامه با انتقاد از اینکه برخی نمایندگان به خاطر ترس از رد صلاحیت از اظهارنظر پرهیز می‌کنند، اظهار داشت: برای این مهم که نمایندگان در تمام امور مسائل داخلی و خارجی باید اظهار نظر کنند لازم است چاره‌ای اندیشیده شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: پیشنهاد می شود شورای نگهبان همانگونه که محکم و قاطع بر مصوبات نظارت کرده و هرآنچه خلاف اسلام و قانون اساسی است رد می‌کند، حضور نمایندگان با سلایق مختلف را آزادتر کند و این اقدام به صلاح شورای نگهبان است و باعث همگرایی بیشتر می شود.

وی افزود: عدم اجرای برخی مصوبات مجلس بعد از تصویب و استثنا شدن برخی از این قوانین، مجلس را تضعیف کرده و راه را برای عدم اجرا و ضعیف اجرا شدن مصوبات باز می کند مثلا قانون گزارش عملکرد رئیس‌جمهور و وزرا در مرداد هرسال که بهترین ابزار نظارتی بود بعد از تصویب مجلس نشان داد که مجلس نباید چندان در نظارت حضور یابد در حالی که مورد نیاز است اما متأسفانه دولت مدعی تدبیر با آن مخالفت و از نظارت نمایندگان فرار کرد.

صباغیان بافقی در ادامه با بیان اینکه یکی از دلایل ایجاد شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، کارکرد ضعیف مجلس و کوتاهی نسبت به درک شرایط کشور بود، اظهار داشت: در شرایط سخت کشور، به برخی نمایندگان یادآوری کرده بودم که این اتفاق می‌افتد اگرچه امروز با همه شرایط وجود این شورا لازم به نظر می رسد اما در درازمدت مجلس را از گردونه تصمیم‌گیری ها حذف کرده و مردم‌سالاری را به سمت فراموشی می‌برد.

این عضو مجمع نمایندگان استان یزد ادامه داد: استثنا کردن برخی مدیران از بازنشستگی با توجه به قانون مجلس و تأیید شورای نگهبان از جمله مواردی بود که اگر اجرا می‌شد، استحکام قوانین را بیشتر می‌کرد.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه نحوه افزایش قیمت بنزین در بی خبری مجلس، مجلس را ضعیف کرد، خاطرنشان ساخت: نمایندگان از آنچه بود کوچکتر شدند با این حال دشمنان باید بدانند ضمن اینکه مشکلات را شفاف بیان می کنیم در برابر بیگانگان و دشمنان داخلی و خارجی پشت نظام و مقام معظم رهبری ایستاده و از کیان نظام جمهوری اسلامی ایران دفاع می کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: