کد خبر: ۸۳۳۷۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶
تعداد بازدید: ۱۶۵
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مقام‌های آمریکایی را در سطحی نمی‌بینیم که بخواهند در مورد تعهدات ما در برجام اظهارنظر کنند. همکاری ما با آژانس ادامه دارد و گزارش‌های آژانس هم مبین همین همکاری است. امیدواریم در دوره جدید هم آژانس بی‌طرفی خود را حفظ کند.

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، سیدعباس موسوی در نشست خبری صبح امروز خود ضمن تبریک هفته بسیج و درود به روح شهدای بسیج گفت: از مناسبت های مهم بیش رو روز مجلس به مناسبت شهادت شهید مدرس است و یاد ایشان را گرامی می داریم؛ هم دولت و هم وزارت خارجه همواره تعامل خوبی را با مجلس داشته و کمتر وزیر خارجه بعد انقلاب داشتیم که این میزان به مجلس پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: اتفاقاتی در کشور ما رخ داد که ناخوشایند بود و ناخوشایندتر دخالت کشورهای بیگانه بود که محکوم کردیم. ایران اعتراض را حق مردم می‌داند و ما تجمعات مسالمت‌آمیز را به رسمیت می‌شناسیم و شاهد اعتراضات در سالیان گذشته بوده‌ایم اما حساب اغتشاشگران و گروه‌های خط گرفته جدا است. امیدواریم کشورهایی که از اغتشاشگران حمایت کردند مسئولیت آن را بپذیرند. تعجب می‌کنیم از کشورهایی که سطح سیاست خارجی آنها آنقدر نازل شده که می‌خواهند فیلم آتش زدن‌ها را برایشان بفرستند؛ پیشنهاد می‌کنیم راهپیمایی امروز را ببینند تا بدانند مردم واقعی چه کسانی هستند.

وی افزود: در خصوص تحولات دیپلماتیک دیدارهایی را داشتیم شامل فرستاده نخست وزیر مالزی و فرمانده ارتش تاکستان و همچنین سفر آقای عراقچی به هلند را داشتیم. امروز هم دیدار فرستاده کره جنوبی را خواهیم داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص درخواست آمریکا برای افزایش فشار بر ایران و فضاسازی‌ها گفت: حمایت‌هایی که از اغتشاشات صورت گرفت را دخالت در امور داخلی ایران می‌دانیم. بحث‌هایی که صورت گرفته نشان می‌دهد چقدر با واقعیات ناآشنا هستند. این مداخلات را از باب دوستی با ملت ایران نمی‌دانیم؛ این همان فشار بر مردم عادی ایران است. اقداماتی برای مقابله با فشارها اندیشیده شده که هم از جنس حقوقی است و هم اقداماتی را دستگاه‌های داخلی انجام خواهند داد.

وی در پاسخ به سوال ایلنا در خصوص موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص انتقاد دبیرکل اتحادیه عرب نسبت به پذیرش سفیر یمن در تهران گفت:  ما این انتقاد را رد می‌کنیم؛ دولت مستقر در صنعا دولت قانونی است و طرف مذاکره با سازمان ملل و کشورهایی اروپایی است. طبیعی است که این دولت قانونی برای کشورهایی که مایل هستند سفیر ارسال می‌کنند و ایران هم سفیر آنها را می‌پذیرد و با آنها مانند دولت دوست رفتار می‌کند.

موسوی در رابطه با اظهارات وزیر دفاع فرانسه مبنی بر ادامه مذاکره با تهران و البته ایستادن در کنار متحدانشان گفت:  اینها موضع دائمی و همیشگی کشورهایی اروپایی است که در حرف اظهاراتی مطرح می‌کنند و در عمل کار دیگری انجام می‌دهند؛ این رفتار اروپا برای ما قابل قبول نیست. البته وزیر دفاع فرانسه اظهارات بی‌ربط دیگری نیز داشته که آمریکا را به نقش آفرینی علیه ایران تشویق کرده که محکوم و در تناقض با صحبت‌های سایر مقام‌های فرانسه است.

موسوی در خصوص سفر مایک پنس به کردستان عراق و امکان ایجاد ائتلاف میان اقلیم کردستان و آمریکا گفت: روابط ما با دولت عراق و اقلیم کردستان بسیار قوی است؛ ایران در مواقع شدت و سختی به کمک دولت عراق و اقلیم رفته است. این بدسلیقگی آقای پنس بود که سفری مستقل به اقلیم انجام داد و با واکنش دولت مرکزی عراق نیز مواجه شد.

وی در رابطه با محور رایزنی‌های ژنرال باجوا، رئیس ارتش تاکستان به تهران گفت: در سفر مهم ژنرال باجوا طیف مختلفی از مسائل مانند دو جانبه، مرزی، چند گروگان ما و مسائل منطقه‌ای مطرح شد. پاکستان از جمله کشورهایی است که همواره روابط خوبی با ایران داشته و خواهان کاهش تنش در منطقه و بین کشورهای مسلمان است و ایران هم از حسن نیت این کشور استقبال می‌کند.

موسوی همچنین در خصوص بیانات رهبر انقلاب در خصوص دیپلماسی اقتصادی گفت: بیانات رهبر انقلاب بسیار به جا بود و معاونت دیپلماسی اقتصادی هم بسیار فعال است و البته می‌دانید که وزارت خارجه تصدی‌گری نمی‌کند و وظیفه تسهیل دارد و ما در وزارت خارجه کار خود را ادامه می‌دهیم. اینکه این سیاست‌ها چقدر نتیجه دهد بستگی به عملکرد ارگان‌های دیگر دارد. اینکه می‌گوییم در دیپلماسی باز است به معنای آن نیست که امید بسته‌ایم و کارها را تعطیل کرده‌ایم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در رابطه با لغو معافیت‌های هسته‌ای ایران از سوی آمریکا و صحبت‌های رئیس موقت آژانس گفت: مقام‌های آمریکایی را در سطحی نمی‌بینیم که بخواهند در مورد تعهدات ما در برجام اظهارنظر کنند. همکاری ما با آژانس ادامه دارد و گزارش‌های آژانس هم مبین همین همکاری است. امیدواریم در دوره جدید هم آژانس بی‌طرفی خود را حفظ کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: