کد خبر: ۸۳۱۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
تعداد بازدید: ۲۴۶
رئیس پدافند غیر عامل کشور با بیان اینکه متاسفانه کاربرد سلاح شیمیایی تبدیل به ابزار سیاسی شده است، گفت: کشورهای متخاصم از آن استفاده می‌کنند و برای متهم کردن کشور رقیب را تحت فشار قرار داد در واقع کنوانسیون بین‌المللی در مبارزه با سلاح‌های شیمیایی ابزاری شده است برای حمله یا محکوم کردن کشورها.
کاربرد سلاح شیمیایی تبدیل به ابزار سیاسی شده است

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا صبح امروز ۱۲ آبان ماه ۹۸ سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیر عامل در مراسم «همایش علمی پدافند شیمیایی» با گرامیداشت یاد و خاطره ۸۰ هزار جانباز و ۸ هزار شهید شیمیایی در دفاع مقدس گفت: موضوع پدافند غیرعامل یک موضوع ضروری است و اینکه مردم بتوانند از خودشان دفاع کنند و قابلیت‌های دفاعی‌شان را افزایش دهند، موضوع بسیار مهمی است.

وی اشاره به اینکه کنترل و مدیریت تهدیدات محور پدافند غیرعامل است، بیان کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا تهدیدات انسان ساخته و تهدیدات طبیعی را یکی می‌بینند و در برخی دیگر برای اینکه بهتر و دقیق‌تر به آن بپردازند آنها را جدا می‌بینند.

رییس سازمان پدافند غیرعامل گفت: تفاوت تهدیدات انسان ساخته با تهدیدات طبیعی این است که منشا، تهدیدات طبیعی طبیعت است که دارای چند ویژگی نیز هست یکی از آنها این است که ماهیت تهدید طبیعی ثابت است یعنی طوفان سیل زلزله همواره ثابت بوده و فقط پیامدها و مقابله ما با آنها تغییر می‌کند که با توجه به ساخت و سازها و نوع مقابل ما این تهدیدات کاهش یا افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه در تهدیدات طبیعی، دشمنی و تخاصم برای از بین بردن اراده انسان وجود ندارد و انسان می‌تواند آنها را کنترل کنند، گفت: ثابت بودن تهدیدهای طبیعی باعث می‌شود که بتوانیم روی آن متمرکز شده و با آزمون و خطا و تدوین قوانین و مقررات آنها را مهندسی کرده و آنها را کاهش داد.

سردار جلالی خاطرنشان کرد: تهدیدات انسان ساخته چون منشأ آسیب آن جان انسان است دو عنصر در آنها وجود دارد، نخست دانش، تکنولوژی و تخصص و یکی هم رویکرد نحوه استفاده از آنها که ما به آن استراتژی یا دکترین می‌گوییم.

وی خصوصیت تهدیدات انسان ساز را اینگونه تشریح کرد: دانش و تکنولوژی در آن وجود دارد، ثابت نبوده و دائما سیال است؛ همین که انسان ساخت، سیال و متفاوت است و اینکه چون انسان آن را به کار می‌گیرد و دشمنی اراده و انگیزه در آن وجود دارد، پدافند غیرعامل بر روی تهدیدات انسان ساخت بیشتر متمرکز است و سعی دارد بتواند تهدیدات را به صورت ماهیتی و تخصصی بشناسد و بعد در آن اشراف پیدا کند و بعد پیامدهای آن را مدیریت کند.

رئیس پدافند غیر عامل کشور اظهار کرد: طبیعتاً مدیریت پیامدهای ناشی از آن باید کاملاً علمی و تخصصی باشد و این یک اجبار است که پدافند غیر عامل باید در مسیر دانش حرکت کند و رویکردهای دفاعی خودش را برداشت‌ها و پیام دانش علمی و مبتنی کند.

وی افزود: پدافند غیر عامل باید دانش علمی را بشناسد و با اشراف به آن بتواند پیامدهای آن را کشف و کنترل و مدیریت و در نهایت مقابله کند، از مزایا استفاده کرده و با تهدیدات آن مبارزه کند.

سردار جلالی یادآور شد: در تهدیدات انسان‌ساز انگیزه خصومت و دشمنی وجود دارد که دارای دو مولفه است، نخست معرفی فیزیکی و دانشی و بعد مولفه انسانی که باعث می‌شود این حوزه پیچیده شود.

وی اضافه کرد: برای ما در پدافند غیرعامل دانش و تهدید شناسی یک موضوع اساسی است که باید به آن بپردازیم و آن را دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه سختی پدافند غیرعامل به این دلیل است که با دانش و تکنولوژی آمیخته شده و همواره باید در دانشگاه‌ها باشد که بتواند هم سطح دانش را به دست آورده و هم پیشران توسعه علمی آن باشیم.

جلالی با اشاره به مولفه‌های قدیمی و سنتی پدافند غیرعامل مثل ساخت پناهگاه‌ها، سیستم‌های هشدار دهنده و برنامه‌های جمعی تاکید کرد: الان ضمن اینکه این مولفه‌ها کارکرد دارند موضوعات جدیدی لازم است که ما پدافند غیرعامل را تخصصی ببینیم؛ در چند سال اخیر برای پدافند غیرعامل متناسب با تهدیدات در عرصه‌های مختلف کشور مولفه‌هایی همچون پدافند سایبری، پدافند هسته‌ای، پدافند پرتوی و بیولوژیک، پدافند اقتصادی، پدافند کالبدی فنی و مهندسی، پدافند برنامه محور و پدافند نظامی را در دستور کار قرار داده است که البته ممکن است حوزه توسعه پیدا کنند.

جلالی با بیان اینکه یکی از این حوزه‌های تخصصی پدافند شیمیایی است، گفت: برای اولین بار در تاریخ ژاپنی‌ها بودند که از گازهای شیمیایی مانند سارین علیه چینی‌ها و روس‌ها استفاده کردند. در دوران جنگ جهانی دوم نیز از سلاح شیمیایی به طور گسترده استفاده شد و از همین رو با پایان جنگ جهانی دوم، عقلای جهان برای مقابله با آن نشست‌ها داشتند و کنوانسیونی‌هایی را تدوین کردند تا کاربرد سلاح شیمیایی را ممنوع کنند.

وی خاطرنشان کرد: هرچند با وجود اطلاع از خطرات و عواقب سلاح‌های شیمیایی همگان فکر می‌کردند که دیگر کشورها از این سلاح استفاده نخواهند کرد اما با وجود همه این کنوانسیون‎ها در طول تاریخ بارها از سلاح شیمیایی استفاده شد که فاجعه بارترین آن در عصر حاضر حمله رژیم بعث عراق به حلبچه، سردشت و اشنویه بوده‌است.

وی بابیان اینکه ما در حال حاضر ۸۰ هزار جانباز شیمیایی تعدادی داریم جانبازان شیمیایی هنوز خود را معرفی نکرده‌اند و حدود ۸ هزار شهید شیمیایی داریم که عوارض آن هنوز که هنوز است در کشور مشاهده می‌کنیم، گفت: آمریکایی‌ها داعش را پرورش داده، هدایت و حمایت کردن و وقتی کارشان با آن تمام شد و با آن کشتند؛‌ کشوری که ادعای مبارزه با تروریسم دارد خودش اصل تروریسم است و از تروریسم استفاده و آن را به کار می‌گیرد.

جلالی گفت: ما شاهد استفاده سلاح شیمیایی توسط داعش در کشور عراق و سوریه بودیم، با توجه به شرایط آنجا آمار دقیقی وجود ندارد اما حداقل ۴۰ حمله با گاز کلر در شهرهای عراق و همچنین در سوریه توسط داعش انجام شده‌ است.

وی با بیان اینکه متاسفانه کاربرد سلاح شیمیایی تبدیل به ابزار سیاسی شده است، گفت: کشورهای متخاصم از آن استفاده می‌کنند و برای متهم کردن کشور رقیب را تحت فشار قرار داد در واقع کنوانسیون بین‌المللی در مبارزه با سلاح‌های شیمیایی ابزاری شده است برای حمله یا محکوم کردن کشورها.

سردار جلالی خاطرنشان کرد: اینکه کامل این کنوانسیون‌ها بازدارندگی لازم را ایجاد نکردند یک موضوع جدی است باید مسئله سلاح شیمیایی را به صورت جدی مورد بررسی قرار دهیم و برای آن راهکار تولید کنیم؛ ما هنوز ۸۰ هزار جانباز شیمیایی داریم که مسئله درمان آن‌ها تداوم زندگی آنها بسیار با سختی و مشقت است باید فکری برای آن کرد

وی ادامه داد: در راستای همین نگاه تخصصی در چند سال اخیر هشت حوزه جدید مانند پدافند سایبری، پدافند هسته‌ای، پدافند پرتویی، پدافند اقتصادی، پدافند مردم‌محور، پدافند سایبری، پدافند کالبدی و پدافند شیمیایی استخراج شده است.

در حال تکمیل ...

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: