کد خبر: ۸۳۱۲۴۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۶
تعداد بازدید: ۲۷۴
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با طرح بسیج ملی کنترل فشار خون توانستیم 2 میلیون و 600 هزار مورد جدید که از بیماری خود خبر نداشتند و در آستانه سکته بودند را شناسایی کنیم.
وزیر بهداشت: 2 میلیون و 600 هزار مورد در آستانه سکته بودند اما خبر نداشتند/ مرگ سالانه 100هزار نفر به دلیل فشار خون

به گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا، سعید نمکی امروز در مراسم تکریم و معارفه ریاست دانشگاه علوم پزشکی مشهد که در تالار ابن سینای مشهد برگزار شد، ضمن اشاره به برخی طرح‌ها و برنامه‌های دولت، از شناسایی 2 میلیون و 600 هزار نفر در آستانه سکته خبر داد و گفت: معمولاً من تغییر را در روش‌ها می‌دانم نه در آدم‌ها و معتقدم با تغییر آدم‌ها مشکلات حل نمی‌شوند. تغییر زمانی رخ می‌دهد که ما در شیوه مدیریت کلان و خرد کشور تغییراتی را رقم بزنیم. به همین دلیل، من تنها وزیر قبل و بعد انقلاب هستم که تقریباً 90 درصد معاونین آقای هاشمی را نگه داشتم. در رابطه با رؤسای دانشگاه‌ها هم تمام تلاش من این بود که این مجموعه‌ها با همان مدیریت‌های قبلی اداره شوند.

نمکی ادامه داد: ما در سال جاری دانشگاه‌های علوم پزشکی‌مان کارهای بزرگی را پیرو طرح تحول نظام سلامت انجام دادند. به همت وزیر و معاونین قبلی بنده، یک بازنگری در طرح تحول نظام سلامت، در استقرار طبیب و کادر پزشکی در نقاط کم‌برخوردار، توسعه سلامت و رسیدگی به بیماران صعب‌العلاج انجام و گام‌هایی برداشته شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیان کرد: ما تلاش کردیم طرح تحول را مورد بازنگری اقتصادی قرار دهیم. طرح تحول نظام سلامت را با تقدم پیشگیری بر درمان و تقدم درمان سرپایی بر بستری ادامه می‌دهیم.

وی گفت: اولین گامی که در طرح تحول سلامت ریل‌گذاری انجام شد -که در آن همه دانشگاه‌ها، به‌خصوص دانشگاه علوم پزشکی مشهد، همکاری کردند- تدوین و استقرار پرونده الکترونیک سلامت بود که با همت همه عزیزان انجام شد و در پایان بهار، به وسیله رئیس‌جمهور استقرارش رسماً اعلام شد.

اقداماتی برای پیشگیری از فشارخون 13 میلیون نفر

نمکی افزود: در رابطه با بیماری فشار خون با توجه به اینکه حدود 100هزار مرگ در سال به دلیل فشار خون و عوارض ناشی از آن رخ می‌دهد، طرح بسیار بزرگ ملی آغاز شد که در استان خراسان رضوی هم به اجرا درآمد و ما توانستیم 2 میلیون و 600 هزار مورد جدید که از بیماری خود خبر نداشتند و در آستانه سکته بودند و 10میلیون مورد مرزی را پیدا کنیم. پیش‌بینی می‌شود حدوداً 13 میلیون نفر کاهش در سکته قلبی و مغزی در آینده داشته باشیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، افزود: 1 میلیون و 200 هزار کودک دبستانی تا ششم ابتدایی پیدا کردیم که در آستانه پوسیدگی دهان و دندان بودند و با این شناسایی امید می‌رود محفوظ باقی بمانند و 400 خانه بهداشت عشایری ایجاد کردیم.

هر خانه یک پایگاه سلامت

نمکی اظهار کرد: طرح بسیار بزرگ دیگری به نام «هر خانه یک پایگاه سلامت» داریم. این طرح در راستای جامعه‌محورکردن ارائه خدمت در خانواده‌هاست و داوطلبانی را انتخاب کردیم که یک سلامت‌یار در کنار دولت و حکومت خواهند بود. این طرح با تربیت 20 میلیون نیرو در خانواده‌ها خواهد بود.

وی ادامه داد: طرح جمعیت نیز از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است که بسیار مورد تاکید ایشان قرار داد. از همه طرح‌ها مهمتر پوشش بیمه همگانی است که از دستاوردها و مصوبات دولت آقای روحانی است که از این هفته به عملیاتی‌کردن این طرح خواهیم پرداخت. افرادی که تا 40 درصد حقوق قانون کار را دارند به صورت رایگان و افرادی که 50 درصد حداقل حقوق را دریافت می‌کنند با 50 درصد تخفیف و سایر افراد با پرداخت کامل حق بیمه، از خدمات بیمه همگانی برخوردار خواهند بود.

به بیانیه دوم انقلاب عمل کنید

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: توصیه‌هایی که من به رؤسای دانشگاه‌ها دارم این است که به یک منشور و سند فرادستی بسیار مهم بپردازند که آن بیانیه گام دوم انقلاب است که توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد. این سند، قوی‌ترین و محکم‌ترین سند بالادستی است که بعد انقلاب می‌توانیم به آن رجوع کنیم.

نمکی بیان کرد: شماها را به پرهیز از سیاست‌زدگی توصیه می‌کنم. دانشگاه باید پویا و زنده باشد و سیاست را بفهمد، اما سیاست‌زدگی آفت بزرگی است که ما نباید دچار آن شویم. من وزیر بهداشتِ تمام افراد این سرزمین هستم؛ اعم از زرتشتی، سنی، اصلاح‌طلب، اصولگرا، زندانیان و... . ما باید به دور از هرگونه سیاست‌زدگی به مردم خدمت کنیم. ما در ارائه خدمت به مردم هرگز نباید چالشی به نام سیاست‌زدگی داشته باشیم.

باید حکیم تربیت کرد نه طبیب

وی ادامه داد: از شما خواهش می‌کنم که با تغییراتی که ما در نظام آموزشی کشور انجام می‌دهیم همراه باشید. ما نیازمند این هستیم که به جای طبیب، حکیم تربیت کنیم. دانشگاه‌های علوم پزشکی ما باید به طرف تربیت حکیم برود. ما الان چهره‌های چندوجهی مانند ابن‌سینا در دانشگاه نداریم. جو دانشگاه باید از دل‌مردگی، ناامیدی و تک‌بُعدی‌شدن خارج شود. دانشگاه و دانشگاهیان، اعم از دانشجو و کارمند را باید نواخت و بر آنها احترام گذاشت. ایجاد احترام، مهربانی، عشق و امید باید سرلوحه اعمال ما و اصلی‌ترین محور ارتباط با دیگران باشد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تشریح کرد: بدهی ما به شما ناشی از بدهی دیگران به ماست. وقتی که من این سمت را دریافت کردم 10 هزار میلیار تومان از بیمه تامین اجتماعی طلب داشتیم که 18 ماه به تعویق افتاده بود. من خواهشم این است که عزیزان کمک کنند تا ما شرمنده مردم نباشیم. پیچیدگی‌های بروکراتیک را باید از نظام درمانی حذف کنیم.

سعید نمکی در پاسخ به مطالبه‌ رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای پرداخت 25 میلیارد تومان، بیان کرد: ما 50 میلیارد تومان برای پرداخت دو ماه حقوق کارکنان شما تقدیم خواهیم کرد تا کمی از مشکلات شما حل شود. درحال حاضر هم قراردادی بستیم که طبق آن 60 درصد از خدمت بیمه‌ها در پایان هر ماه و مابقی در طول سه ماه پرداخت شود. امیدواریم که این روال ما را از شرمندگی بیشتر دور کند.

آسیب‌ها محصور در حاشیه شهر نیستند

وی ادامه داد: ما در مشهد خدمت‌گزار زائران هستیم. ارائه خدمت در خراسان را باید بر اساس ورود و خروج و جمعیت پایه مشهد بررسی کنیم. من خواهش می‌کنم که یک پیک جمعیتی در اختیار ما قرار دهید تا بودجه سال 99 را بر اساس آن تنظیم کنیم. یکی از شرایط خاص موجود در مشهد، جمعیت افاغنه است و ما باید به بیماران این جمعیت خدمت کنیم. حاشیه شهر مشهد از مکان‌هایی است که باید به شدت مورد توجه قرار گیرد. من خواهشم این است که موضوع سلامت را در حاشیه شهر جدی بگیرید و مورد بازنگری قرار دهید. آسیب‌ها محصور شده در حاشیه شهر نیست، زیر پوست شهر در جریان است و به مرکز شهر ورود پیدا می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: