کد خبر: ۸۲۰۶۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۸
تعداد بازدید: ۳۲۷
وزیر بهداشت گفت: سطح دانشگاه‌ها باید رفیع‌تر شود. دانشگاه نباید محدود به تصویب یک سری مصوبات مالی و اداری شود، بلکه دانشگاه محلی برای غلیان آموخته‌ها و ارتقای علم، پژوهش و سطح آموزش است. از طرفی، تاکید ما بر ترفیع سقف مدیریتی دانشگاه‌ها است.
وزیر بهداشت: دانشگاه‌ها تلخ‌ترین ایام مدیریتی خود را سپری می‌کنندبه گزارش خبرداغ ، دکتر سعید نمکی در اولین نشست هیات‌های امنای کلان منطقه ٧ که شامل روسا و اعضای هیات های امنای دانشگاه های علوم پزشکی اصفهان، شهید صدوقی یزد، شهرکرد، کاشان و بروجن است، اظهار کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جزو اولین دستگاه هایی است که به بحث هیات امنا پرداخته، تا براساس آن، دانشگاه ها با مدلی متفاوت از گذشته اداره شده و ادامه امور دانشگاه ها دیگر برعهده دولت نباشد تا با تغییر وزرا، دانشگاه ها نیز دچار شوک مدیریتی نشوند. بنابراین، حضور هیات امنا از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری خواهد کرد.

وی ادامه داد: در آن زمان، به این موضوع فکر نکردیم که وقتی دانشگاه ها قرار است با بودجه دولتی اداره شوند، هرگز قدرتمندی نظام اداره هیات امنایی را که در دیگر نقاط دنیا مشاهده کرده ایم، نخواهیم داشت، چراکه در سایر کشورهای جهان، اداره امور دانشگاه ها برعهده بخش خصوصی است. گرفتاری ما این است که قصد داریم دانشگاه را با مدل هیات امنا و با بودجه دولتی اداره کنیم. این موضوع یکی از سخت ترین گره های ما در ارتقای سطح مدیریتی دانشگاه با هیات امنا است.

نمکی خاطرنشان کرد: انتظار ما از هیات امنای دانشگاه های علوم پزشکی این است که سقف دانشگاه ها ارتقا یابد. امروز، دانشگاه ها تلخ ترین ایام مدیریتی خود را از لحاظ وزن علمی، پژوهشی، آموزشی و مدیریتی سپری می کنند. مدیران دانشگاه های امروز ما، چنانچه قابلیت تصمیم گیری داشته باشند، قدرت آن را ندارند. جای تاسف است، برخی مدیران دانشگاهی با واسطه بعضی از افراد قدرتمند خود را ابراز می کنند و پشت قامت افرادی پنهان شده اند که از لحاظ علمی به مراتب از آنها پایین تر هستند. این موضوع منزلت دانشگاه های علوم پزشکی را تنزل داده است و شاید وزیر بهداشت یکی از مقصران اصلی ماجرا باشد که این عزیزان را در استان ها رها کرده و اجازه داده هرکسی با هر روشی، بر این مدیران بتازد و چنانچه فرمایشی را اطاعت نکردند، خلع کند و چنانچه بر اصولی پایبند بودند، بر آنها بتازد.

وزیر بهداشت ادامه داد: درخواست ما از هیات امنا این است که روسای دانشگاه های ما را تنها رها نکنند و اجازه ندهند در این یورش های غیرمنطقی و غیرعالمانه، دچار تشکیک و تردید شوند. مثلا در یک از منطقه ای، یک رییس دانشگاه و شش نماینده مجلس با رویکردهای مختلف حضور دارند و رییس دانشگاه باید خود را با هرکدام از این نمایندگان هماهنگ کند و مدام از این موضوع نیز هراس داشته باشد که وزیر تا اندازه ای تحت تاثیر است که با یک تذکر، رییس دانشگاه را تغییر خواهد داد. با این روش نمی توان دانشگاه را مدیریت کرد.

وزیر بهداشت با تاکید براینکه تعیین روسای دانشگاه های علوم پزشکی برعهده وزرای بهداشت است، افزود: البته اصول کلی ما تعامل است، اما چنانچه فرد محترمی ازجمله نمایندگان، ائمه جمعه و استانداران بخواهند به رییس دانشگاهی دستور دهند، مورد پذیرش ما نخواهد بود. بنابراین، درخواست ما از هیات امنا این است که در این رویکرد جدید، به روسای دانشگاه ها کمک کنند تا در تاب آوری مدیریتی جدید، دچار وقفه و تزلزل نشوند.

نمکی با تاکید بر لزوم ارتقای علمی دانشگاه ها، بیان کرد: سطح دانشگاه ها باید رفیع تر شود. دانشگاه نباید محدود به تصویب یک سری مصوبت مالی و اداری شود، بلکه دانشگاه محلی برای غلیان آموخته ها و ارتقای علم، پژوهش و سطح آموزش است. از طرفی، تاکید ما بر ترفیع سقف مدیریتی دانشگاه ها است. با افراد کوتاه فکر نمی توان به سطوح بالایی رسید و با افکار منجمد و متحجر نمی توان جریانی سازنده ساخت. "چشم ها را باید شست و جور دیگری باید دید"، منزلت هرکسی محترم است، اما جایگاهی برای دخالت در امور دانشگاهی را ندارند. اگر رییس دانشگاهی تحت تاثیر این جریانات، برای دانشگاه تحت اختیار خود، تصمیمی اخذ کرد، اولین کسی که برای تغییر این رییس دانشگاه اقدام خواهد کرد، بنده هستم. بر همین اساس، ضرورت دارد که هیات های امنا نیز از این تفکر دفاع کرده و برای تحقق آن پافشاری کنند.

وزیر بهداشت گفت: درعین حال، تغییر رویکرد در اقتصاد دانشگاه ها نیز ضروری است. دانشگاه ها باید بتوانند در اقتصاد ملی نقش آفرینی کند و نباید به بودجه های دولتی وابسته شوند، هرچه دانشگاه به بودجه های دولتی وابسته تر باشد، از اقدامات و دستورات دولتی متاثر تر خواهد شد و هر چه دانشگاه مخارج خود را از منابع عمومی دولت بُرید، مستقل تر، محکم تر و ماندگارتر خواهد بود. بنابراین، هیات امنا برای خلق ثروت در دانشگاه ها کار کنند. اما باید توجه داشت که نقش آفرینی در امر اقتصاد، نباید به قیمت زیر سوال رفتن آموزش و پژوهش تمام شود.

نمکی درخصوص امور مالی دانشگاه ها تصریح کرد: قسمت قابل توجهی از مسائل مالی دانشگاه در سال های گذشته شفاف نیست و متاسفانه شفافیت امور مالی دانشگاه ها مبهم است. باید به این مضوعات نیز بیشتر رسیدگی شود.

وزیر بهداشت یادآور شد: درآمدهای اختصاصی دانشگاه ها فرمول خاصی ندارد و دانشگاه ها براساس مدل خاصی این درآمدها را دریافت نمی کنند. برخی دانشگاه ها درآمدهای خود را مدیریت می کنند و برخی از آنها بودجه کم می آورند، بنابراین ضرورت دارد این ناهماهنگی ها مرتفع شود. نباید جزیره ای عمل کنیم. چنانچه به صورت جزیره ای عمل کنیم، نمی توان مملکت را اداره کرد. بنابراین، از دوستانم در معاونت توسعه و منابع انسانی می خواهم برای هم شکل شدن ساختار مالی دانشگاه ها تلاش کنند.

طبق اعلام وبدا، دکتر نمکی در پایان عنوان کرد: همچنین، قرار است، هیات های امنای دانشگاه های علوم پزشکی را نیز احیا کنیم و هیات امنای استانی با اهداف هیات امنایی شدن دانشگاه‌ها قرابت چندانی ندارد.

ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: