کد خبر: ۸۱۷۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
تعداد بازدید: ۲۹۹
یکصد وهفتاد وششمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) امروز و فردا (دوشنبه و سه‌شنبه)در حالی در مقر دائمی این سازمان در وین برگزار می‌شود که تصمیم‌گیری درخصوص توافق کاهش تولید نفت اوپک از مهم‌ترین رویدادهای این نشست شمرده می‌شود.
بازار نفت در انتظار تصمیمات نشست اوپک
به گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه ایران : یکصد وهفتاد وششمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) امروز و فردا (دوشنبه و سه‌شنبه)در حالی در مقر دائمی این سازمان در وین برگزار می‌شود که تصمیم‌گیری درخصوص توافق کاهش تولید نفت اوپک از مهم‌ترین رویدادهای این نشست شمرده می‌شود.

در آستانه این نشست، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرده است که روسیه با عربستان سعودی برای تمدید 6 تا ۹ ماهه توافق کاهش تولید نفت اوپک توافق کرده است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پس از مذاکراتی که با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ در ژاپن داشت، در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد توافق کاهش تولید نفت که روز یکشنبه منقضی می‌شود، به شکل فعلی و با همین حجم کاهش تولید، تمدید خواهد شد.

اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان غیراوپک که به‌گروه اوپک پلاس معروف هستند قرار است روزهای اول و دوم ژوئیه برای مذاکره و تصمیم‌گیری درباره توافق کاهش تولید ۱.۲ میلیون بشکه در روز در وین دیدار کنند. امریکا که بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان است در این پیمان مشارکت ندارد. پوتین اظهار کرد: هر دو کشور روسیه و عربستان سعودی از تمدید توافق کاهش تولید حمایت خواهند کرد، اما ما درباره اینکه تمدید به مدت6 یا ۹ ماه باشد هنوز تصمیم نگرفته‌ایم. به گزارش ایسنا، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی نیز اعلام کرد توافق کاهش تولید نفت احتمالاً به مدت ۹ ماه تمدید می‌شود و کاهش بیشتر تولید ضروری نیست.

فالح گفت: تصور می‌کنم احتمالاً تمدید ۹ ماهه باشد. وی درباره کاهش بیشتر تولید اظهار کرد: تصور نمی‌کنم بازار به آن نیازی داشته باشد. تقاضا اندکی ضعیف شده اما تصور می‌کنم همچنان مطلوب است و انتظار دارم بازار در مدت 6 تا ۹ ماه آینده متعادل شود. در همین حال، الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه نیز گفت که روسیه و سایر تولیدکنندگان همگی موافق پیشنهاد تمدید توافق جهانی کاهش تولید نفت هستند. وی اضافه کرد بهتر است این توافق9 ماه دیگر تمدید شود.

نواک در حاشیه اجلاس جی20 در اوزاکای ژاپن قبل از نشست تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک در وین، گفت:«به‌نظر من تصمیم تمدید توافق کاهش تولید قطعی است.» تمدید ۹ ماهه توافق اوپک پلاس به معنای آن خواهد بود که این توافق در مارس سال ۲۰۲۰ به پایان می‌رسد. موافقت روسیه به معنای این است که گروه اوپک پلاس در صورت موافقت ایران با این توافق، دیدار آرامی خواهد داشت.

نفت برنت از ابتدای سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۵ درصد رشد قیمت داشته است اما طبق نظرسنجی رویترز از تحلیلگران، قیمت نفت برنت ممکن است به‌دلیل کندی اقتصادی جهانی که روی تقاضا تأثیر منفی می‌گذارد و سیل عرضه نفت امریکا به بازار، از رشد بازبماند. وزیر انرژی عربستان سعودی گفت: توافق جدید به کاهش سطح ذخایر نفت کمک خواهد کرد و بازار را متعادل می‌کند و باعث سرمایه‌گذاری در عرضه آتی انرژی می‌شود.

این توافق تأیید می‌کند که شراکت عربستان سعودی و روسیه راه را برای تضمین منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و تداوم رشد اقتصاد جهانی تضمین کرده است. اعلام این توافق از سوی روسیه و عربستان سعودی پیش از برگزاری نشست رسمی اوپک، احتمالاً خشم سایر اعضای کوچک‌تر این گروه را که احساس می‌کنند به حاشیه رانده شده‌اند برخواهد انگیخت. یکی از نمایندگان اوپک پس از شنیدن خبر مذاکرات روسیه و عربستان سعودی، گفت: چه کسی به نشست اوپک نیاز دارد. برخی از نمایندگان اوپک اظهار کردند ایران ممکن است در نشست اوپک چالشی را ایجاد کند. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه معتقد است اکثر اعضای اوپک شامل ایران حمایت خود را از تمدید توافق کاهش تولید ابراز کرده‌اند.

پیش‌بینی سناریو‌هایی برای نشست اوپک

چه سناریوهایی برای نشست ۱۷۶ مطرح است؟ اوپک برخلاف پیش‌بینی‌ها، نشست سختی پیش رو دارد، عدم اطمینان کوتاه‌مدت از سمت تقاضای نفت‌خام، رشد چشمگیر عرضه ازسوی رقبای کشورهای حاضر در توافق کاهش تولید و افزایش سطح ذخیره‌سازی نفت در جهان مسائلی هستند که باید اوپکی‌ها به آن بپردازند و نگاهی جامع به گزارش چشم‌انداز بازار نفت ۲۰۲۰ که به تازگی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی منتشر شده است، داشته باشند که در آن ضمن پیش‌بینی کاهش تقاضا برای نفت اوپک در سال ۲۰۲۰، از افزایش میزان قابل توجه عرضه از سمت کشورهای غیرعضو اوپک خبر داده است. به‌گزارش شانا، در این فضا، کاهش روزانه تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه‌ای در کنار تمدید توافق کاهش روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای، سناریوهایی هستند که ازسوی تحلیلگران برای نشست پیش‌روی اوپک مطرح است.

از دست دادن سهم بازار هم مهم‌ترین چالش کشورهای عضو اوپک و غیراوپک در نشست پیش‌رو خواهد بود. براساس تازه‌ترین گزارش، اعضای اوپک در ماه مه، ۲۹ میلیون و ۸۷۶ هزار بشکه نفت تولید کردند که یک میلیون و ۷۰۲ هزار بشکه کمتر از دسامبر ۲۰۱۸ است. اعضای اوپک همچنین در این نشست با توجه به پایان دبیر کلی محمد سانوسی بارکیندو باید تصمیم جدیدی برای این پست اتخاذ کنند. آنگونه که از شواهد پیداست دبیرکلی بارکیندو تمدید خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: