کد خبر: ۸۰۲۴۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸
تعداد بازدید: ۲۱۰
استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کلارک تاکید کرد: سیاست خارجه ترامپ نشان از جهل آگاهانه وی است و کنفرانس ورشو به عنوان تلاشی از سوی آمریکا برای جدایی اروپا از ایران طراحی شده است.
کنفرانس ورشو برای جدایی اروپا از ایران طراحی شده است/ دخالت‌های عربستان، محرک تصمیم ترامپ برای خروج از برجام بود/ بسیاری از کشورها حق را به ایران می‌دهند

به گزارش خبرداغ، اسرینیواسان سیتارامان، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کلارک آمریکا است. وی سال‌ها در حوزه‌هایی از قبیل روابط بین‌الملل، حقوق بین‌الملل، اقتصاد بین‌الملل و مطالعات آسیایی تحقیق، بررسی و تدریس کرده‌ است.

ترامپ با سیاست خارجی‌اش چهره آمریکا را تخریب کرده است

سیتارامان در گفت‌و‌گو با  ایلنا، در مورد اختلاف ترامپ و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به ویژه در موضوع ایران گفت: بعد از اینکه ترامپ از برجام خارج شد و مجددا تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرد، جهان در مورد آینده اقدامات ترامپ دچار شک و تردید شد.

وی افزود: برجام توافقی بود که با صبوری و تلاش باراک اوباما حاصل شده‌ بود. اما ترامپ به راحتی و خودخواهانه این توافق را بر هم‌زد و تنها یک دلیل برای این کار خود داشت و آن هم خشونت و خصومت شخصی وی نسبت به رئیس‌جمهور سابق بود.

استاد دانشگاه کلارک آمریکا گفت: ترامپ مصمم بود هر چیزی که اوباما به دست آورده بود را نابود کند. اما با این حال، با این کار چهره آمریکا را تخریب کرد و ایالات متحده را در این فرایند خائن نشان داد و با اعمال تحریم‌ها شرایطی به دور از اخلاق را بر ایران تحمیل کرده است.

در اختلاف ایران و آمریکا بسیاری از کشورها بیشتر به ایران حق می‌دهند

وی در ادامه ضمن تاکید بر تلاش ایران برای ادامه تجارت با جهان گفت: بسیاری از کشورها در حال حاضر بیشتر به ایران حق می‌دهند و این موضوع فرصتی را برای ایران فراهم کرده است تا به طور آشکار با روسیه، چین و اروپا به تجارت بپردازد و در زمینه‌هایی که مورد تحریم‌های آمریکا نیست به تجارت خود ادامه دهد.

دخالت‌های عربستان سعودی، محرک تصمیم ترامپ برای خروج از برجام بود

این استاد دانشگاه کلارک در ادامه در مورد سیاست‌های ترامپ و اختلافش با سازمان اطلاعات آمریکا اظهار کرد: ایران در حال حاضر برخی امتیازهای برجام را از دست داده‌ است. ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی از برجام انتقاد کرد و تصور می‌شد وی به محض انتخاب، برجام را لغو کند که این اتفاق افتاد.

وی چند دلیل را برای خروج ترامپ از برجام متصور شد و تصریح کرد: به نظر من این تصمیم ترامپ ناشی از تحت‌تاثیر گرفتن وی از چند ماجرا بود؛ دخالت‌های عربستان سعودی و اسرائیل و مشاور امنیت ملی‌اش، جان بولتون، تاثیر زیادی بر ترامپ برای ترک برجام داشتند.

برخورد ترامپ با سازمان‌های اطلاعاتی نشان دهنده جهل آگاهانه وی است

ترامپ در سیاست‌هایش خودخواهانه عمل می‌کند

سیتارامان در ادامه صحبت‌های خود درباره سیاست خارجی ترامپ اظهار کرد: معتقدم ترامپ جهل آگاهانه خود را نه تنها در مورد ایران، بلکه در مورد چندین مسئله مهم سیاست خارجی و برخورد با سازمان‌های اطلاعاتی نشان داده است.

وی افزود: او کاملا با تصمیمات برخی از مشاوران سیاست خارجی خود و رؤسای سازمان‌های اطلاعات مخالف است و معتقد است که خودش همه چیز را می‌داند و همیشه باید تصمیم خودش را بگیرد. این توهین‌های ترامپ و سیاستی که وی در پیش گرفته‌ است، باعث بزرگ کردن آمریکا نمی‌شود بلکه باعث تخریب روابط آمریکا و جهان و در انزوا قرار گرفتن واشنگتن می‌شود. متأسفانه، این اقدام از منظر سیاستی توجیهی ندارد.

تهران، کنفرانس ورشو را را تلاش آمریکا برای ایجاد یک ائتلاف ضدایران می‌داند

این استاد دانشگاه کلارک آمریکا در مورد نشست ورشو که قرار است از امروز در لهستان برگزار شود، خاطرنشان کرد: به گفته وزارت امور خارجه ایالات متحده و لهستان، کنفرانس لهستان تحت عنوان «برنامه‌  پیشبرد آینده صلح و امنیت در خاورمیانه» شناخته می‌شود و هدفش مبارزه با تروریسم و ​​افراط‌گرایی، توسعه و تکثیر موشک‌ها، تجارت دریایی و امنیت و تهدیداتی که توسط گروه‌های تروریستی در سراسر منطقه صورت می‌گیرد، اعلام شده است.

وی افزود: با این حال، ایالات متحده و لهستان ایران را به این کنفرانس دعوت نکرده‌اند. این امر موجب شد که ایران به شدت اعتراض کند. تهران این کنفرانس را به عنوان تلاشی برای ایجاد یک ائتلاف ضدایران از سوی ایالات متحده توصیف کرده است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه کلارک به واکنش ظریف به این نشست اشاره کرد و گفت: ظریف دولت لهستان را در توییتر شدیدا مورد انتقاد قرار داد وی گفت همه کسانی که در آخرین نمایش ضدایرانی آمریکا شرکت کرده‌اند، به حاشیه رانده خواهند شد و ایران قوی‌تر از همیشه است. ظریف در ادامه پیام خود نوشته که ایران  در جنگ جهانی دوم، لهستان را نجات داد، اما اکنون لهستان میزبان «سیرک ناامیدکننده ضدایرانی» است.

کنفرانس ورشو برای جدایی اروپا از ایران طراحی شده است

این استاد علوم سیاسی در ادامه در واکنش به حضور و سخنرانی نتانیاهو در کنفرانس ورشو خاطرنشان کرد: نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل و سخنرانی او یک دلیل خاص برای اعتراض شدید به ایران است.

وی در ادامه گفت: ایران در ابتدا به طور رسمی اعتراض خود به میزبانی لهستان را اعلام کرد و گفت که لهستان نباید یک ائتلاف خصمانه ضدایرانی را تشویق کند. به طور کلی، تهران کنفرانس خاورمیانه‌ای ایالات متحده و لهستان را به عنوان تلاشی از سوی ایالات متحده برای جدایی کشورهای اروپایی از ایران می‌بیند.

سیتارامان  تاکید کرد: با این حال، جزئیات کمی درباره این کنفرانس  و هدف خاصی که این کنفرانس برای آن طراحی شده، در دسترس است. ایران پس از امضای برجام، با وجود تلاش برای شرکت در نظام بین‌الملل، احساسات مختلفی در جهان بر انگیخته‌ است. به هرحال تهران سفر خاورمیانه‌ای پمپئو را به عنوان یک شکست توصیف کرده و کسی مطمئن نیست که این کنفرانس آیا نتیجه‌ای خواهد‌ داشت.

گفت‌وگو از نیلوفر ادیب‌نیا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: