کد خبر: ۷۸۶۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۸
تعداد بازدید: ۵۷۴
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به نقش ویتامین D گفت: ویتامین D برای داشتن استخوان‌های قوی و دندان‌های سالم حیاتی است و امروزه نقش آن در پیشگیری از برخی از بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، برخی سرطان‌ها و بیماری ام اس ثابت شده است.
مواردی که باید درباره ویتامین D بدانیم
به گزارش خبرداغ ، آمنه مصیبی دهکردی اظهار کرد: ویتامین D یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است که به آن "ویتامین آفتاب" هم گفته می شود زیرا در اثر تابش نور خورشید ویتامین D در پوست ساخته می‌شود.

وی تصریح کرد: در ایران حتی در مناطق گرمسیر مثل خوزستان که دارای آفتاب است، به دلیل اینکه مردم در مقابل نور آفتاب قرار نمی‌گیرند کمبود ویتامین D بسیار شایع است.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به نقش ویتامین D گفت: ویتامین D در جذب کلسیم موثر بوده و سبب رشد و استحکام دندان و استخوان می‌شود بنابراین کمبود آن به طور غیرمستقیم موجب کمبود کلسیم نیز می‌شود.

مصیبی دهکردی بیان کرد: ویتامین D برای داشتن استخوان‌های قوی و دندان‌های سالم حیاتی است و امروزه نقش آن در پیشگیری از برخی از بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، برخی سرطان‌ها و بیماری ام اس ثابت شده است.

وی عنوان کرد: همچنین کمبود ویتامین D موجب کاهش سطح ایمنی و بروز انواع آلرژی از جمله آسم به خصوص در کودکان می‌شود.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به منابع ویتامین D تصریح کرد: روغن کبد ماهی، ماهی‌های چرب مثل سالمون، زرده تخم مرغ، جگر، کره  شیر و لبنیات از جمله منباع غذایی دارای ویتامین D هستند.

وی ادامه داد: با توجه به نوع پوشش افراد و همچنین گرد و غبار دریافت ویتامین D از نور آفتاب کم می‌شود.

مصیبی دهکردی با اشاره به افراد در معرض خطر کمبود ویتامین D گفت: سالمندان و کودکان شیرخوار و افراد با پوست تیره افرادی هستند که در معرض خطر کمبود این ویتامین هستند.                             

وی درخصوص بیماری‌های شایع در اثر کمبود ویتامین D عنوان کرد: کمبود این ویتامین در نوزادان و کودکان موجب ایجاد بیماری "راشیتیسم" می‌شود که این بیماری باعث اختلال در ساخت استخوان‌های بزرگ شده و استخوان‌ها را دچار خمیدگی می‌کند.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: همچنین کمبود ویتامین D در بزرگسالانی که استخوان آنها شکل گرفته است، موجب نرمی استخوان یا استئومالاسی می‌شود. دیگربیماری ناشی از کمبود ویتامین D پوکی استخوان یا استئوپروز است که در این حالت غلظت یا تراکم استخوان کم می‌شود. این بیماری در اثر کمبود همزمان ویتامین D و کلسیم ایجاد می‌شود.

وی درخصوص استفاده دانش‌آموزان از ویتامین D گفت: دانش‌آموزان مقطع متوسطه باید ماهانه یک عدد قرص ژله‌ای حاوی 50 هزار واحد ویتامین D را به مدت نه ماه در سال تحصیلی مصرف کنند.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: در افرادی که مبتلا به بیماری‌های کلیوی و بیماری‌های کمیابی مثل سارکوییدوزیس (یک بیماری مزمن که اصولا ریوی است)، هیپرپاراتیروئیدیسم (افزایش هورمون غدد پاراتیروئید)، هیستوپلاسموزیس(نوع خاصی بیماری ریوی) هستند ویتامین D نباید مصرف شود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: