کد خبر: ۷۷۵۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷
تعداد بازدید: ۵۸۳
دکتر فرشاد مومنی، اقتصاددان نوشت: طی سال­های 1384 تا 1392 ما مشاهده کردیم که آن­هایی که متولی امور اجرایی کشور بودند، به سمت جهت­گیری­‌های تنش آفرین در مناسبات بین المللی حرکت کردند و آن تنش آفرینی­ها بار هزینه های بسیار سنگینی بر دوش مردم و تولید کنندگان ایجاد کرد.

به گزارش خبرداغ ، دکتر فرشاد مومنی، اقتصاددان نوشت: طی سال­های 1384 تا 1392 ما مشاهده کردیم که آن­هایی که متولی امور اجرایی کشور بودند، به سمت جهت­گیری­‌های تنش آفرین در مناسبات بین المللی حرکت کردند و آن تنش آفرینی­ها بار هزینه های بسیار سنگینی بر دوش مردم و تولید کنندگان ایجاد کرد.

از منظر عدالت اجتماعی از دیدگاه اسلام، ما به شدت نیاز داریم که ببینیم که چقدر روا است که هزاران تولید کننده ایران در اثر آن تحریم ­ها و به اصطلاح سوء تدبیر­ها دچار بحران شده ­اند و به خاطر بدهکاری ای که در ایجاد آن هیچ نقشی نداشتند، کارشان به زندان کشیده است، تکلیف آن چیست؟

چرا باید وقتی کار­های نادرست و یا جهت­ گیری­های نادرست را مجری­ها و سیاست­گذاری­ها و قوه مقننه انجام می ­دهد، هزینه ­های آن را فرودستان و تولید کنندگان باید بپردازند، این مسئله بسیار مهمی است که شایسته تأمل است.

همان سیاست­های تنش زا از سوی دیگر بستری برای آشفتگی و تشدید مناسبات رانتی ایجاد کرد و از این آشفتگی­ها و مناسبات رانتی، فرصت طلب­هایی، سود­های سرشار غیر عادی برده­اند، سوال این است که آن سود­ها تا چه میزان حق این­هاست و وظیفه حکومت اسلامی در قبال این نوع مسائل چه خواهد بود؟

به غیر از مسئله سیاست­های نادرست در عرصه مناسبات بین المللی ما در طی سه دهه گذشته بیشمار مواردی از جهت گیری­های سیاست گذاری اقتصاد نادرست را تجربه کرده­ایم که باز هم بار هزینه­های آن خطا­های سیاست گذاری عموما بر دوش فرودستان و تولیدکنندگان قرار گرفته است.

باید ما مشخص کنیم که ما از منظر اسلامی در مواجهه با چنین شرایطی چه کاری باید انجام دهیم که از موازین عدالت اجتماعی خارج نشویم.

در طی سه دهه گذشته حتی بنیه یادگیری نظام تصمیم گیری ما در حدی نبود که از خطا­های فاحشی که خودش مرتکب شده درس بگیرد و از تکرار آن­ها اجتناب کند، ما شاهد آن بودیم که بار­ها و بار­ها این­ها به سمت سیاست­های مثل شوک درمانی رفته­اند.

ذخیره دانایی بشر به اندازه کافی در این زمینه گویا است که هر کشوری که به سمت شوک درمانی رفته است، جامعه خودش را در معرض فاجعه­های انسانی و اجتماعی و محیط زیستی جدی قرار داده است.

چرا باید آ­ن­هایی که این سیاست­گذاری­ها را کرده­اند، هیچ هزینه­ای نپردازند، اما فرودستان و تولید کنندگان که هیچ نقشی در این زمینه نداشته­اند باید تمام بار هزینه­ها را بر عهده بگیرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: