کد خبر: ۷۴۵۰۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۶
تعداد بازدید: ۳۱۴
روحانی در دیدار رییس جمهور آذربایجان:
رییس‌ جمهوری اسلامی ایران ، روابط تهران – باکو را بویژه در سالهای اخیر رو به توسعه دانست و با اشاره به پیوندهای تاریخی و علائق دینی و مذهبی مشترک دو کشور تاکید کرد: هر چه در مسیر گسترش مناسبات دو ملت تلاش کنیم هنوز از تاریخ علائق دو ملت عقب هستیم.
تهران و باکو الگوی روابط چندجانبه و منطقه‌ای شده‌اند/ ضرورت آغاز فرایند سیاسی برای ثبات در سوریه و یمن

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا،‌ حجت الاسلام حسن روحانی روز چهارشنبه در دیدار "الهام علی‌اف" رییس جمهور آذربایجان که برای شرکت در اجلاس سه‌جانبه سران کشورهای ایران، روسیه و آذربایجان به کشورمان سفر کرده است،‌ گفت: بسیار خوشحالیم که امروز علاوه بر روابط دو جانبه تهران – باکو مناسبات سه‌جانبه ایران، روسیه و آذربایجان نیز مورد توجه و اهتمام مسئولان سه کشور قرار دارد و تهران و باکو الگوی روابط چند جانبه و منطقه ای شده اند.

روحانی با اشاره به اینکه روسای جمهور ایران و آذربایجان در سال‌های اخیر ده بار با یکدیگر دیدار کرده‌اند، اظهار داشت: این نشان از اراده مسئولان دو کشور برای توسعه، تقویت و تعمیق همه جانبه روابط و همکاری‌های فی‌مابین است.

رییس جمهور ملاقات‌ها و گفتگوهای مستمر هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور را مثبت ارزیابی و نتایج آن را در راستای توسعه و پیشرفت مناسبات و همکاری‌های فی‌مابین حائز اهمیت دانست و گفت: روابط تجاری و اقتصادی ایران و آذربایجان پیشرفت و تحرک خوبی داشته و باید تلاش کنیم تا در جهت رفع نیازهای دو طرف از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در دو کشور بیش از پیش استفاده کنیم.

رییس جمهور تسهیل در تعرفه‌های گمرکی و توسعه روابط بانکی ایران و آذربایجان را در گسترش همکاری‌ها و مراودات اقتصادی و تجاری فی‌مابین مهم دانست و گفت: توسعه روابط اقتصادی در گرو روابط بانکی خوب است و باید با تلاش مسئولان روابط بانکی دو کشور توسعه پیدا کند.

روحانی سرمایه‌گذاری‌ها و همکاری‌های تجاری ایران و آذربایجان در زمینه‌های مختلف از جمله احداث کارخانه داروسازی و خودروسازی توسط ایران در آذربایجان را مثبت دانست و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا همکاری‌های خود با آذربایجان در سایر بخش‌های صنعتی، کشاورزی، کشت فراسرزمینی، سوآپ انرژی در نفت و گاز و اکتشاف و استحصال نفت در حوزه دریای خزر، گسترش دهد.

رییس جمهور با اشاره به ضرورت گسترش همکاری‌های ایران و آذربایجان در بخش ترانزیت و حمل و نقل، خاطر نشان کرد: شروع فعالیت راه آهن  آستارا – آستارا یگ گام مهم در توسعه همکاری‌های ترانزیتی ایران و آذربایجان بشمار می‌رود.

روحانی احداث راه‌آهن رشت – آستارا به عنوان طرح مشترک ایران و آذربایجان را گامی مهم در توسعه روابط ترانزیتی دو کشور در کریدور شمال – جنوب عنوان کرد و افزود: از این خط ترانزیتی می‌توان برای نقل و انتقال کالا از منطقه دریای عمان و خلیج فارس به منطقه قفقاز و اروپای شرقی استفاده کرد.

رییس جمهور با اشاره به ضرورت استفاده از پول ملی در مراودات تجاری و اقتصادی ایران و آذربایجان، گفت: دو کشور می‌توانند تبادلات تجاری خود را از طریق بانک‌های مرکزی با پول‌های ملی انجام دهند و حتی این روابط می‌تواند به صورت سه‌جانبه با سایر همسایگان نیز به انجام برسد.

روحانی با اشاره به همکاری‌های مشترک دو کشور در حوزه نفتی دریای خزر و توسعه روابط بانکی و سوآپ ارزی، گفت: روسای کمیسیون‌های مشترک دو کشور باید همانطور که تاکنون در راستای گسترش روابط تلاش کرده‌اند، همکاری‌های خود را در این راستا افزایش دهند.

رییس جمهور با تأکید بر اینکه ثبات و امنیت منطقه بسیار حائز اهمیت است، گفت: امروز باید بیش از گذشته در راستای توسعه همکاری کشورهای منطقه برای مبارزه با تروریسم تلاش کنیم.

روحانی با بیان اینکه ایران و آذربایجان باید رایزنیهای خود را در عرصه‌های مختلف سیاسی، منطقه‌ای و بین‌المللی، گسترش دهند، اظهار داشت: امروز سوریه و یمن هر یک در نقطه‌ای قرار دارند که می‌بایست با تلاش‌های سیاسی ثبات را به این کشورها برگردانیم.

رییس جمهور با بیان اینکه امروز مسلمانان میانمار بویژه مردم روهینگیا دچار فاجعه‌ای بزرگ شده اند، تأکید کرد: وظیفه همه مسلمانان این است که به آوارگان در این کشور کمک کنند و در این راستا هماهنگی و همکاری‌های ایران و آذربایجان بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

روحانی همچنین بر حل و فصل مناقشات میان کشورهای منطقه، در چارچوب مذاکره و مقررات بین‌المللی تأکید کرد و ادامه اختلافات موجود را به ضرر مردم و کشورهای منطقه دانست.

الهام علی‌اف رییس جمهور آذربایجان نیز در این دیدار با تقدیر از دعوت و میهمان‌نوازی جمهوری اسلامی ایران در برگزاری اجلاس سه‌جانبه سران کشورهای ایران، روسیه و آذربایجان، گفت: ملاقات و ارتباط پیوسته مقامات عالی‌رتبه ایران و آذربایجان نشانه این است که روابط و همکاری‌های دو کشور با موفقیت در حال پیشرفت است.

رییس جمهور آذربایجان ضمن ابراز خرسندی از گسترش و تعمیق همکاری‌های سه جانبه ایران، روسیه و آذربایجان، گفت: توسعه مناسبات سه جانبه به نفع توسعه، ثبات و گسترش همکاری‌های سه کشور در زمینه حمل و نقل و کریدور شمال – جنوب است و مطمئناً زیر ساخت توسعه منطقه بوده و نتایج و آینده خوبی به همراه خواهد داشت.

علی‌اف با بیان اینکه تاریخ، فرهنگ و دین مشترک به عنوان سرمایه‌ای بزرگ دو ملت ایران و آذربایجان را با یکدیگر پیوند می‌دهد، گفت: ما باید بر پایه این ثروت عظیم، مناسبات و همکاری‌های خود را بیش از پیش گسترش دهیم.

رییس جمهور آذربایجان با بیان اینکه اعتماد متقابل منجر به توسعه، تقویت و تعمیق همه جانبه روابط دو کشور خواهد بود، گفت: روابط و تبادلات تجاری دو کشور در سال‌های اخیر، بسیار خوب و قابل توجه بوده و جمهوری آذربایجان از برقراری روابط تجاری با ایران با استفاده از ارزهای ملی استقبال می‌کند،‌در عین حالی که این روابط می‌تواند به طور سه جانبه میان با سایر همسایگان نیز برقرار شود.

علی‌اف همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک دو کشور در بخش‌های مختلف از جمله داروسازی و تولید خودرو را مثبت و موفق ارزیابی کرد و گفت:‌ باید تلاش کنیم تا از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در دو کشور در راستای گسترش حجم سرمایه‌گذاری‌های مشترک و تأمین نیازهای دو کشور استفاده کنیم.

 رییس جمهور آذربایجان با اشاره به ضرورت گسترش همکاری‌های ایران و آذربایجان در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، همکاری در زمینه برق و استحصال از منابع نفتی خزر؛ و کریدور شمال و جنوب، گفت: همه توافقات برای احداث راه‌آهن رشت – آستارا انجام شده و در حال تکمیل است و همکاری‌های مشترک ایران و آذربایجان در بخش حمل و نقل و ترانزیت می‌تواند به همکاری‌های گسترده بین‌المللی تبدیل شود.

رییس جمهور آذربایجان روند مبارزه با تروریسم در منطقه را مثبت دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران نقش بسزایی در برقراری ثبات و امنیت در منطقه و مبارزه با تروریسم داشته است.

علی‌اف همچنین با اشاره به شرایط دشوار مسلمانان میانمار گفت: آماده توسعه همکاری و مشارکت با ایران برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم این مناطق هستیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رزمنده
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
0
0
آقای روحانی فرانسه قابل اعتماد نیست باید روی پای خود بایستیم.
آقای ظریف فرانسه قابل اعتماد نیست باید روی پای خود بایستیم.
آقای روحانی آمریکا قابل اعتماد نیست باید روی پای خود بایستیم
آقای ظریف آمریکا قابل اعتماد نیست باید روی پای خود بایستیم..
آقای روحانی انگلیس قابل اعتماد نیست باید روی پای خود بایستیم
آقای ظریف انگلیس قابل اعتماد نیست باید روی پای خود بایستیم..
آقای روحانی آمریکایی ها و کشورهای اروپایی قابل اعتماد نیست باید روی پای خود بایستیم.
آقای ظریف آمریکایی ها و کشورهای اروپایی قابل اعتماد نیست باید روی پای خود بایستیم.
آقای روحانی مدعیان حقوق بشر قابل اعتماد نیست باید روی پای خود بایستیم.
آقای ظریف مدعیان حقوق بشر قابل اعتماد نیست باید روی پای خود بایستیم.
وزیرخارجه فرانسه پای خود را ازگلیمش درازتر کرد.
کاری می کنم وزیرخارجه فرانسه اقدامتش پشیمان شود.
فرانسه درجنایت خان شیخون دست دارد.
زنان اروپایی درمدت 7 سال با پول رژیم جنایتکارآل سعود دشمن درجه یک دین اسلام، قرآن، مظلومان، مسلمانان وبشریت برای ازدواج، ازطریق ترکیه به عراق و سوریه می روند.
بیشترزنان داعش دختران نجس وحشی، بی ادب، بی فرهنگ و بی شخصیت فرانسوی، انگلیسی و آلمانی هستند.
عروس داعش
چرا زنان بی ادب غربی به داعش می پیوندند؟
دختران انگلیسی برای ازدواج نکاج به سوریه میروند.
دختران جوان آلمانی به سوریه می روند!
چه کسانی درمدت 7 سال است ازداعش نفت می می خرند؟
فرانسه درمدت 7 سال است ازداعش نفت می خرند.
ترکیه ازداعش نفت می خرد.
اسرائیل ازداعش نفت می خرد.
آمریکا ازداعش نفت می خرد.
اروپا ازداعش نفت می خرد.
حامیان اصلی داعش درمدت 7 سال است از طریق ترکیه ازداعش نفت می خرد.
سکوت دربرابرجنایت ازخود جنایت بدتراست.
ناتوانی آمریکا، انگلیس، فرانسه و سازمان های بین المللی و مدعیان حقوق بشر درحال بحران سوریه ؟! درمدت 7 سال.
وزیرخارجه فرانسه یک دروغگوست و دروغ های زیادی گفته است.
فرانسه، آمریکا، انگلیس، عربستان سعودی، امارات، رژیم صهیونیستی وترکیه 7 سال است درتاسیس وحمایت ازتروریست ها درمنطقه نقش دارند.
فرانسه با جنایتکاران مهربان است.
فرانسه به علت جنایات جنگی درمنطقه باید محاکمه شود.
مبارزه با فرانسه، دفاع ازاسلام است.
فرانسه مانند آمریکا وانگلیس ازسال 2003 تاکنون به دنبال جنگ با تروریسم نیست وفقط به دنبال منافع خودش درمنطقه است.
فرانسه تروریست پروراست!
دبیرکل سازمان ملل ازکمک آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان سعودی، امارات، رژیم صهیونیستی و ترکیه آگاه است.
رئیس شورای امنیت سازمان ملل ازکمک آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان سعودی، امارات، رژیم صهیونیستی و ترکیه آگاه است.
رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل ازکمک آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان سعودی، امارات، رژیم صهیونیستی و ترکیه آگاه است.
سازمان عفوبین الملل ازکمک آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان سعودی، امارات، رژیم صهیونیستی و ترکیه آگاه است.
رزمنده
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
0
0
درپاسخ به دولت روحانی و ظریف درمورد جنایت های، خیانت های، دخالت های، تجاوزهای و... آمریکا وهم پیمانانش سکوت اختیارکرده اند.
فرانسه دشمن تاریخی مردم ایران است.
آمریکا دشمن تاریخی مردم ایران است.
درپاسخ به وزیرخارجه بی ادب فرانسه نوکرآمریکا درجهان
ادعا های بی اساس وزیرخارجه فرانسه را به رسمیت نمی شناسیم
فرانسه بمب اتمی و سلاح های شیمیایی دراختیاردارد تهدید برای منطقه وجهان است، نه ایران
آمریکا بمب اتمی و سلاح های شیمیایی دراختیاردارد تهدید برای منطقه وجهان است، نه ایران
رژیم کودک کش صهیونیستی بمب اتمی و سلاح های شیمیایی دراختیاردارد تهدید برای منطقه وجهان است، نه ایران
انگلیس بمب اتمی و سلاح های شیمیایی دراختیاردارد تهدید برای منطقه وجهان است، نه ایران
فرانسه برهم زننده ثبات منطقه وجهان، نه ایران.
دوستان فرانسه برهم زننده ثبات منطقه وجهان، نه ایران.
آمریکابرهم زننده ثبات منطقه وجهان، نه ایران.
عربستان سعودی برهم زننده ثبات منطقه وجهان، نه ایران.
امارات برهم زننده ثبات منطقه وجهان، نه ایران.
چند جنایتکارعربی برهم زننده ثبات منطقه وجهان، نه ایران.
رژیم صهیونیستی برهم زننده ثبات منطقه وجهان، نه ایران.
ترکیه با کمک و حمایت کشورهای عربی و کشورهای اروپایی به سرکردگی آمریکا مستقیما به تروریست ها درسوریه شیمیایی داده است!
آمریکا وهم پیمانانش پشت پرده حمله شیمیایی به خان شیخون درسوریه هستند.
که تروریست ها مورد حمایت آمریکا ومتحدانش درسوریه سلاح های شیمیایی را مستقیما ازترکیه دریافت کرده اند.
دخالت وزیرخارجه فرانسه به منطقه عبور ازخطوط قرمزاست.
مداخله وزیرخارجه فرانسه، اجرای قانون جنگل مدعیان حقوق بشراست.
وزیرخارجه فرانسه حق صلاحیت ندارد به منطقه دخالت کند
بار دیگر تاکید کنم، فرانسه یکی ازحامیان اصلی تروریسم درمنطقه است.
فرانسه هنوز به طورمستقیم ازداعش حمایت می کند.
سیاست ما در قبال فرانسه تفییرنکرده است.
حوادث یمن برگ دیگردرکارناکه سیاه وننگین کشورهای اروپایی و مدعیان حقوق بشرضد بشریت است.
فرانسه خودش سلاح شیمیایی دارد.
فرانسه خودش بمب اتمی دارد.
فرانسه حق صلاحیت دخالت به دیگر کشورها را ندارد.
فرانسه باید ازمنطقه خارج شود.
فرانسه به صدام جنایتکارسلاح شیمیایی داده است!
به تروریست ها و حامیانشان پاسخ جدی می دهیم.
ما به مظلومان، مسلمانان و دولت های کمک می کنیم فرانسه مانند آمریکا، انگلیس، عربستان سعودی، امارات، رژیم صهیونیستی وترکیه به تروریست ها حمایت می کند.
مدعیان حقوق بشربه نام دموکراسی آدمکشی درمنطقه می کنند.


درپاسخ به دولت روحانی و ظریف درمورد جنایت های، خیانت های، دخالت های، تجاوزهای و... آمریکا وهم پیمانانش سکوت اختیارکرده اند.
فرانسه دشمن تاریخی مردم ایران است.
آمریکا دشمن تاریخی مردم ایران است.
درپاسخ به وزیرخارجه بی ادب فرانسه نوکرآمریکا درجهان
ادعا های بی اساس وزیرخارجه فرانسه را به رسمیت نمی شناسیم
فرانسه بمب اتمی و سلاح های شیمیایی دراختیاردارد تهدید برای منطقه وجهان است، نه ایران
آمریکا بمب اتمی و سلاح های شیمیایی دراختیاردارد تهدید برای منطقه وجهان است، نه ایران
رژیم کودک کش صهیونیستی بمب اتمی و سلاح های شیمیایی دراختیاردارد تهدید برای منطقه وجهان است، نه ایران
انگلیس بمب اتمی و سلاح های شیمیایی دراختیاردارد تهدید برای منطقه وجهان است، نه ایران
فرانسه برهم زننده ثبات منطقه وجهان، نه ایران.
دوستان فرانسه برهم زننده ثبات منطقه وجهان، نه ایران.
آمریکابرهم زننده ثبات منطقه وجهان، نه ایران.
عربستان سعودی برهم زننده ثبات منطقه وجهان، نه ایران.
امارات برهم زننده ثبات منطقه وجهان، نه ایران.
چند جنایتکارعربی برهم زننده ثبات منطقه وجهان، نه ایران.
رژیم صهیونیستی برهم زننده ثبات منطقه وجهان، نه ایران.
ترکیه با کمک و حمایت کشورهای عربی و کشورهای اروپایی به سرکردگی آمریکا مستقیما به تروریست ها درسوریه شیمیایی داده است!
آمریکا وهم پیمانانش پشت پرده حمله شیمیایی به خان شیخون درسوریه هستند.
که تروریست ها مورد حمایت آمریکا ومتحدانش درسوریه سلاح های شیمیایی را مستقیما ازترکیه دریافت کرده اند.
دخالت وزیرخارجه فرانسه به منطقه عبور ازخطوط قرمزاست.
مداخله وزیرخارجه فرانسه، اجرای قانون جنگل مدعیان حقوق بشراست.
وزیرخارجه فرانسه حق صلاحیت ندارد به منطقه دخالت کند
بار دیگر تاکید کنم، فرانسه یکی ازحامیان اصلی تروریسم درمنطقه است.
فرانسه هنوز به طورمستقیم ازداعش حمایت می کند.
سیاست ما در قبال فرانسه تفییرنکرده است.
حوادث یمن برگ دیگردرکارناکه سیاه وننگین کشورهای اروپایی و مدعیان حقوق بشرضد بشریت است.
فرانسه خودش سلاح شیمیایی دارد.
فرانسه خودش بمب اتمی دارد.
فرانسه حق صلاحیت دخالت به دیگر کشورها را ندارد.
فرانسه باید ازمنطقه خارج شود.
فرانسه به صدام جنایتکارسلاح شیمیایی داده است!
به تروریست ها و حامیانشان پاسخ جدی می دهیم.
ما به مظلومان، مسلمانان و دولت های کمک می کنیم فرانسه مانند آمریکا، انگلیس، عربستان سعودی، امارات، رژیم صهیونیستی وترکیه به تروریست ها حمایت می کند.
مدعیان حقوق بشربه نام دموکراسی آدمکشی درمنطقه می کنند.
رزمنده
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
0
0
دولت روحانی درمدت 55 ماه مردم فرانسه ازمشکلات اقتصادی و گرفتار نجات داده است و برای ملت ایران مشکل ایجاد کرده است.
روسیه فرانسه تحریم کرده است ولی دولت روحانی به فرانسه کمک وحمایت وهمکاری کرده است.
مشکلات مردم ایران خیانت های داخلی است ونه خارجی

سورپرایز دولت روحانی برای نجات ایرباس!(خبر ویژه)
دولت در حالی 11 میلیارد دلار برای نجات ایرباس فرانسه اختصاص داده که ایرباس A380 فقط می‌تواند در یک فرودگاه فرود آید.

تاریخ: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۹



سفارش 12 فروند هواپیمای پهن پیکر A380 از سوی ایران به شرکت هواپیمایی ایرباس فرانسه در حالی صورت گرفت که این شرکت هواپیمایی بعلت گزارش‌هایی که از نقص فنی این هواپیما منتشر شده و مصرف بسیار زیاد سوخت آن با کمبود سفارش این مدل هواپیما مواجه شده بطوری که تا نیمه سال 2015 هیچ سفارشی از این هواپیما نداشته است و در ماه‌های نیمه دوم سال تنها یک مدل از سه مدل آن فقط 3 فروند سفارش داشته است در صورتی که در سال گذشته میلادی ایرباس 1036 سفارش جدید برای ساخت انواع مدل‌های هواپیما داشت و از سال 2008 تاکنون تنها 179 فروند هواپیمای پهن پیکر A380 تحویل گردیده است.
به گزارش رجانیوز؛ این سفارش خرید موجب تعجب کارشناسان صنعت هوایی دنیا شده بطوری که بلومبرگ آن را سورپرایز ایران به فرانسه برای نجات این مدل هواپیمای ایرباس دانسته است که هزینه 2/5 میلیارد دلاری را برای ایران در شرایط سخت اقتصادی فعلی در بر خواهد داشت.
از سوی دیگر در سفارشات داده شده از سوی ایران هواپیمای پهن پیکر A350-1000 دیده می‌شود که ایران خواهان 16 فروند از آن است. این هواپیما برای رقابت با هواپیماهای بوئینگ 777 و بوئینگ 787 طراحی شده که کاربرد اصلی این هواپیما همانند ایرباس A380 جابجایی تعداد زیادی مسافر در مسافت‌های طولانی است.
با این وصف ایران 28 هواپیما برای مسافت‌های طولانی سفارش داده است. البته آنچه به عنوان مسافت‌های طولانی از مقصد ایران برای این دو مدل هواپیما قابل تصور است قاره آمریکا و استرالیا می‌باشد. این خرید هواپیماهای پهن پیکر از چند منظر قابل نقد است. اولین نقدی که می‌توان بر این قرارداد متصور بود این است که مبتنی بر کدام نیازسنجی این تعداد هواپیمای پهن‌پیکر که مأموریت قاره‌پیمایی دارند از سوی ایران سفارش داده شده است. سفارشی که این 28 فروند هواپیما 11 میلیارد دلار برای ما آب خورده است. تعداد واقعی مسافر فعلی به قاره‌های آمریکای شمالی و جنوبی و استرالیا از مقصد ایران نشان از فاصله جدی بین نیاز موجود و سفارش اعلام شده دارد. نقد دیگری که می‌توان بر این سفارش خرید داشت بر مقایسه قیمتی این دو مدل هواپیما با مأموریت مشابه است بطوری که اگر ایران بجای سفارش 12 فروند مدل هواپیمای A380، 28 فروند A350-1000 سفارش داده می‌شد، بیش از 900 میلیون دلار صرفه‌جویی در هزینه خرید می‌شد و این هزینه جدا از آماده‌سازی فرودگاه‌های کشور برای میزبانی A380 است که آن خود هزینه بسیار سرسام‌آوری را بر ما تحمیل خواهد کرد چرا که تنها فرودگاه امام خمینی تهران است که قابلیت نشست و برخاست این هواپیما را دارد.
نقد سومی که می‌توان به این اقدام دولت داشت در استراتژی دولت برای خرج کردن پولی است که با مشقت بسیار بدست آمده و می‌تواند در زیر ساخت صنایع دانش‌بنیان ما تحول‌آفرین باشد، است. دکتر علی خرم استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل در این خصوص در مصاحبه‌ای اظهار داشت: اکنون ایران در شرایطی است که می‌تواند برای اولین بار بعد از 37 سال به صورت آزادانه خرید کند و تکنولوژی مورد نیاز خود را از کشورهای مختلف وارد نماید و قراردادهای صنعتی ببندد، اما به نظر می‌رسد در کشور خیلی متوجه این موضوع نیستند و فکر می‌کنند یک مدت پول‌های ایران بلوکه شده بود و اکنون باید تا می‌توانند خرید کنند. در حالی که همه مسئولین باید به دقت مواظب عبور از این نقطه عطف باشند زیرا هر گونه برنامه‌ریزی برای آینده از همین نقطه آغاز می‌گردد.
صرف خرید هواپیما بدون انتقال تکنولوژی، روش خرید عربی محسوب می‌شود و کشورهای عربی نفتی این کار را می‌کنند و ما که صاحب فن و تکنولوژی هستیم باید فناوری کشورهای پیشرفته را وارد کشور کنیم.
نقد بعدی در خصوص وضعیت مالی‌ای خواهد بود که این قرارداد برای کشور ایجاد خواهد کرد. براساس 118 هواپیمایی که دولت برای خرید آن اعلام کرده است، کشور در بازه زمانی 4-5 ساله می‌بایست بیش از 25 میلیارد دلار هزینه کند که بخش عمده آن بنا به اعلام پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی دولتی هما، از طریق فاینانس خواهد بود. تحلیل محمدرضا بیگلری که 9 ریاست کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران و ایتالیا را عهده‌دار بود در گفتگو با نسیم در خصوص این خرید این است که دولت یازدهم کشور را با این وضع، بدهکار خارجی‌ها کرد. وی در این خصوص اظهار داشت: آنچه در اروپا مشاهده شد صرفاً نمایش بی‌هدفی بود که فقط دلارها را خرج کردیم و چیزی به دست نیاوردیم. با قراردادهای مذکوری که در اروپا بسته شد باید به فکر بازپرداخت آن باشید و کشور را با این وضع، بدهکار خارجی‌ها کردید. کشور امروز در شرایط بد رکودی به سر می‌برد و پرداخت منابع دلاری و موج خریدهای غیر ضروری با پول‌های آزاد شده در این شرایط به سود اقتصاد ایران نبوده و نیست.
با این وصف با توجه به وضعیت رکود شدید حاکم بر وضعیت اقتصاد کشور و وضعیت اسفناک صنایع، بورس و بازار؛ دولت با چه استدلالی به ولخرجی در سفر اروپایی خود روی آورده است و به جای بهره‌گیری از ظرفیت‌های معطل مانده داخلی و انجام اقدامات اساسی برای بهبود شاخص فضای کسب و کار کشور و کاهش ریسک اقتصادی؛ به اقدامات تزئینی و سیاسی کاری در فضای اقتصاد کشور می‌پردازد.
حرف دل همه مردم ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
0
0
دولتی که نام خودش را دولت تدبیر و عقلانیت گذاشته با آمریکا مذاکره پرخسارت برجام کرده ولی شعار میدهد مذاکره هر کشور دیگر با آمریکا دیوانگی است. به نظر میرسد که آقایان با این بیان میخواهند سراغ مذاکره با اروپا که نقشه هماهنگی با آمریکا دارد بروند!

معلوم نیست موضع جدید آقای رئیسجمهور و بیان سخنان انقلابی و محکوم کردن آمریکا با چه هدفی بیان شده است؟ امیدواریم مواضع جدید ایشان در جهت جبران اشتباهات گذشته باشد.


چون فکر میکنیم آقای رئیسجمهور در مواضع اخیر خود که مذاکره با آمریکا را دیوانگی خوانده صادق است توقع داریم بابت معامله پرخسارتی که به نام برجام با آمریکا کرده از ملت عذرخواهی و اگر میتوانند گذشته را تا حد امکان جبران نمایند. در برجام به معنای واقعی کلمه اسب زینشده را دادیم و افسارپاره تحویل گرفتیم. پیشبینی کیهان، به حق درست بود.

یکی از دولتمردان گفته بود به خاطر آبروی آمریکا نمیتواند سر او کلاه بگذارد ولی با مواضع تند و ضد آمریکایی که اخیراً گرفتهاند و ناراحتی که از بدقولی آمریکاییها بروز میدهند معلوم میشود بدجوری کلاه سرشان رفته است.

برای اطلاع سادهاندیشان و کسانی که خود را به خوابزده و ترامپ رئیسجمهور جدید آمریکا را جدا و متفاوت با هیئت حاکمه آمریکا تحلیل میکنند بنویسید حاکمیت آمریکا با پیچیدگیای که دارد اجازه نمیدهد فردی خارج از کنترل به قدرت برسد و خودسرانه تصمیم بگیرد. واقعیت سیاست آمریکا همین چهرهای است که ترامپ نشان داده و میدهد.

وقتی مقام اول اجرایی کشور در شروع مذاکرات هستهای اعلام کرد خزانه خالی است و آب خوردن مردم را هم به تحریمها ارتباط میدهد طبیعی بود که دشمن در برجام امتیازهای فراوان نقد گرفته و در مقابل به ما وعده نسیه میدهد. چهقدر هم گفته شد ولی آقایان فقط با توهین و تحقیر به ناصحان پاسخ دادند.
حرف دل همه مردم ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
0
0
آمریکایی ها ازسال 1357 تاکنون ایران را تحریم کرده است.
آمریکا با ملت ایران دشمن است، نه با هسته ای و موشک های ایران.
مذاکره هسته ای ایران با آمریکا وغرب به خاطر سیاست های نادرست وغط دولت و ظریف بوده است.
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: