کد خبر: ۷۳۶۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۴
تعداد بازدید: ۶۴۵
معاون مدیر کل سازمان بهداشت جهانی با اشاره به موفقیت اجرای برنامه "ایراپن" در ایران تاکید کرد که این سازمان از اجرای این پروژه حمایت می‌کند
حمایت سازمان بهداشت جهانی از اجرای طرح
به گزارش خبرداغ به نقل از  ایسنا، اولگ چستنوف در نشست جمع بندی برنامه ادغام خدمات پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر که صبح امروز با حضور وزیر و معاونان وزارت بهداشت و همچنین اعضای کمیته ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر برگزار شد، اظهار کرد: ما علاقه‌مند هستیم که افراد کمتری در سنین زیر ۷۰ سال به دلیل بیماری جان خود را از دست دهند. این هدف در قالب طرح ایراپن (برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در ایران) محقق می‌شود و می‌توان سطح امید به زندگی را با اجرای آن افزایش داد. ایراپن در ایران به تازگی آغاز شده است. نظر سازمان بهداشت جهانی به پیشرفت ایران در این پروژه طی پنج سال گذشته جلب شد و اجرای این طرح در ایران می‌تواند به عنوان تجربه‌ای برای کشورهای دیگر در نظر گرفته شود.

معاون مدیرکل سازمان بهداشت جهانی با اشاره به توجه رئیس جمهور ایران به بحث سلامت و در اولویت قرار دادن آن تصریح کرد: ایران تنها کشوری است که در حوزه خدمات پیشگیری برای مردم به درستی هزینه می‌کند؛ آن هم در شرایطی که کشورهای دیگر دچار بحران اقتصادی شده‌اند. با توجه به اینکه "ایراپن" در حال اجرا است، برخی عوامل انفکاک نیز در آن دیده می‌شود. ما به خاطر تجربه ایران در زمینه اجرای این طرح، از پروژه "ایراپن" حمایت می‌کنیم.

چستنوف در ادامه به اجرای طرح تحول سلامت دهان نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه زمینه سلامت دهان در ایران فراهم شده است، ما تصمیم گرفته‌ایم که کارشناسی را برای کمک به این موضوع به ایران بفرستیم. در مورد سکته مغزی نیز اقدامات بزرگی انجام شده است؛ نجات جان افراد و جلوگیری از معلولیت آنها تاثیرات اقتصادی زیادی دارد و عملا زبان پزشکی را می‌تواند به زبان اقتصادی تبدیل کند.

وی تاکید کرد: ارتباط سازمان بهداشت جهانی و ایران یکطرفه نیست و این سازمان می‌تواند آموخته‌های خود از ایران را به کشورهای دیگر منتقل کند. در واقع می‌توان گفت که این اقدامی برد – برد است.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم ثمین صدیق - نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران با بیان اینکه تعهد ایران در زمینه پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر در سطح جهان مثال زدنی است، بیان کرد: ایران متعهد شده است که سالانه ۵۰۰ میلیون یورو برای کنترل این بیماری‌ها هزینه کند. برنامه پایلوتی که در ایران اجرا شده و در حال گسترش است، بسیار خوب و مورد تایید سازمان بهداشت جهانی است اما باید مرحله به مرحله توسعه پیدا کند.

ایراپن در ایران رشد خوبی داشته است

وی افزود: برنامه ایراپن در ایران کاملا عملیاتی و قابل اجرا است، اما تاثیرات آن باید مبتنی بر شواهد مختلف به دست آید. اقدامات پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در ایران باید الگوی کشورهای دیگر قرار گیرد. ما در کنار شما هستیم تا این طرح را مستند و در سایر کشورها پیاده‌سازی کنیم.
وی در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران نیز تاکید کرد: ارزیابی ما از اجرای برنامه ایراپن در ایران نشان می‌دهد که رشد خوبی در اجرای این برنامه وجود داشته است. در طرح تحول نظام سلامت، ۹۵ درصد مردم تحت پوشش بیمه پایه قرار گرفته‌اند که این موضوع زمینه دسترسی به خدمات پیشگیری و برنامه ایراپن را فراهم می‌کند.   در حال حاضر چالش اصلی وزارت بهداشت استقرار این برنامه در سراسر کشور است. ما آماده هستیم که در کنار وزارت بهداشت به فاز بندی اجرای ایراپن کمک کنیم. مهم این است که مردم فارغ از اینکه در کدام منطقه زندگی می‌کنند به این خدمات دسترسی داشته باشند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: