کد خبر: ۷۳۳۴۱۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳
تعداد بازدید: ۲۶۸
دومین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم با حواشی همراه بود.
مذاکره دو سیاستمدار فعال فضای مجازی در صحن/ گفت‌وگوی زنگنه با منتقدانش در گوشه پارلمان

به گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس به منظور بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در حالی از ساعتی پیش آغاز شد و نمایندگان پیش از آن در یک نشست غیرعلنی کوتاه‌مدت درباره نحوه برگزاری جلسات امروز و روزهای آینده صحن با پایان بررسی صلاحیت کابینه مذاکره کرده و در نهایت مقرر شد در مورد اینکه مجلس پس از نماز مغرب و عشاء نیز جلسه داشته باشد یا خیر در ادامه نشست امروز رای‌گیری شود.

در ادامه نمایندگان موضوع بررسی صلاحیت حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات را در دستور کار قرار داده و تعدادی از نمایندگان به نوبت در موافقت و مخالفت با این مسئله اظهارنظر کرده و سپس علوی نیز از برنامه‌هایش دفاع کرد.

پایداری علیه نطق مطهری

در این میان اما شاید مهم‌ترین اتفاق نطق علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در مخالفت با معرفی مجدد علوی بود. مطهری در نطقی نسبتاً کوتاه نسبت به نامشخص بودن حیطه اختیارات وزارت اطلاعات و برخی اقدامات موازی از سوی دیگر نهادهای اطلاعاتی از جمله اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انتقاد کرد.

جواد کریمی‌قدوسی نماینده عضو جبهه پایداری مشهد همزمان با اظهارات مطهری خود را به جایگاه هیات رئیسه رساند و دقایقی با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صحبت کرد که البته به نظر موضع‌گیری کریمی‌قدوسی چندان مورد توجه لاریجانی قرار نگرفت. این نماینده اصولگرای عضو کمیسیون امنیت ملی در ادامه به سراغ احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم و از اعضای هیات رئیسه مجلس رفت که عمدتاً به لحاظ رویکرد سیاسی بیش از رئیس مجلس با او همراهی نشان می‌دهد.

کریمی‌قدوسی پس از آن از جایگاه هیات رئیسه پایین آمد و به سمت در خروجی حرکت کرد و در میانه راه نیز ابتدا با محمدجواد ابطحی دیگر عضو جبهه پایداری در مجلس و سپس با نادر قاضی‌پور نماینده اصولگرای ارومیه صحبت ‌کرد.

کریمی‌قدوسی که به نظر چندان از وضعیت موجود راضی نبود پیش از خروج از صحن و در حالی که در این مدت نطق مطهری به اتمام رسیده بود و علاءالدین بروجردی رئیس اصولگرای کمیسیون امنیت ملی با حضور در جایگاه ناطقان در موافقت با علوی نطق می‌کرد، خطاب به سید حسین نقوی‌حسینی نماینده اصولگرای ورامین که مسئولیت سخنگویی کمیسیون امنیت را برعهده دارد گفت که «مثل سخنگو صحبت می‌کند».

همچنین مجتبی ذوالنوری دیگر نماینده اصولگرای قم و از اعضای جبهه پایداری هم لحظاتی بعد به سمت جایگاه هیات رئیسه رفت و دقایقی با برخی اعضای این هیات صحبت کرد که به نظر می‌رسد موضوع صحبت‌ها نیز می‌تواند نطق مطهری باشد.

کنایه نفر دوم انتخابات قم به نفر اول

در ادامه نشست علنی مجلس و در حالی که قرار بود علاءالدین بروجردی بخشی از زمان خود را به محمدحسین قربانی نماینده اصولگرای آستانه اشرفیه بدهد تا او نیز دقایقی در موافقت با حضور مجدد علوی نطق کند حاشیه‌ای بین علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و نفر دوم انتخابات در حوزه انتخابیه قم در انتخابات مجلس دهم و احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس که در همان انتخابات موفق شد بالاتر از لاریجانی بیشترین رای را در شهر قم به دست بیاورد، پیش آمد.

بر این اساس پس از آنکه امیرآبادی با قطع کردن نطق بروجردی به او تذکر داد که فرصتش به پایان رسیده و باید ادامه کار را به قربانی بسپارد، لاریجانی در واکنش کنایه‌آمیز به او گفت: «شما دخالت نکن! شما مازاد زمان را اعلام کنید.»

لحظاتی بعد امیرآبادی با حضور در کنار صندلی لاریجانی چند دقیقه‌ای با رئیس مجلس شورای اسلامی اختلاط کرد.

هوشیاری نمایندگان در ساعت ۳۰و۹

در حالی که صحن علنی مجلس طبق معمول از حدود ساعت ۱۵و۸ دقیقه آغاز شد، نزدیک به یک ساعت و نیم صحن در آرامشی کم‌نظیر ادامه یافت و از حدود ساعت ۳۰و۹ بار دیگر همهمه و شور و حال معمول نمایندگان به صحن بازگشت و گعده‌ها و لابی‌ها آغاز شد. در این میان در حالی که گروه‌های مختلف وطیف‌های سیاسی گوناگون نمایندگان مجلس در گوشه و کنار صحن گعده کردند.

گردهمایی صبحانه با طعم امید

 امیدی‌ها نیز در گوشه‌ای از صحن گرد هم جمع شدند. جمعی حدود ۱۰ نفره از نمایندگان فراکسیون امید متشکل از عبدالکریم حسین‌زاده، قاسم میرزایی‌نیکو، عبدالرضا هاشم‌زایی و محمدرضا نجفی گرد هم آمده و به صحبت‌های محمدجواد فتحی گوش دادند و با یکدیگر مذاکره کردند.

گعده گیلانی‌ها وشیرازی‌ها

همچنین چند نماینده مجمع نمایندگان استان گیلان نیز از جمله مهرداد لاهوتی، صادق حسنی‌جوریابی، اسدالله عباسی و چند نفر دیگر در بخش دیگری از صحن دور هم جمع شدند و شیرازی‌ها هم با هم گعده کردند. نمایندگانی همچون مسعود رضایی و علی اکبری و بهرام پارسایی سه نماینده شهر شیراز به همراه محمدجواد جمالی‌نوبندگانی نماینده فسا و محمدجواد برومندی نماینده مرودشت گرد هم آمدند.

گعده دوستانه زنگنه با منتقدین

برخی وزرای پیشنهادی که برای شرکت در جلسات رای اعتماد خود به صحن مجلس آمدند، نیز برخلاف آیین‌نامه داخلی در حالی در گوشه گوشه صحن با نمایندگان گعده کردند که اساساً این امکان برای آنها وجود ندارد و قانون تاکید می‌کند وزرا در طول برگزاری جلسات حق ندارند جایگاه ویژه خود در قسمت جلویی صحن را ترک کرده و لابه‌لای صندلی‌ها تردد کنند. برخی از وزرا البته به بهانه خروج از صحن از درب پشتی و در میانه راه گفت‌وگوها و مذاکرات با نمایندگان را انجام می‌دهند که این مسئله در روز گذشته و امروز مکرر از سوی اعضای هیات رئیسه مورد اشاره قرار گرفته و وزرا را برحذر داشته است.

در این میان یکی از وزرایی که به بهانه خروج از صحن دقایقی با برخی منتقدانش گفت‌وگو کرد، بیژن نامدارزنگنه وزیر پیشنهادی نفت بود. زنگنه که به نظر می‌رسد در کنار یکی دو نفر دیگر از وزرای پیشنهادی مشکل چندانی در کسب رای اعتماد نداشته باشد، در گوشه‌ای از صحن در جمعی از نمایندگان متشکل از محمدمهدی زاهدی نماینده کرمان و علی وقفچی نماینده زنجان و همچنین شهباز حسن‌پور بیگلری نماینده سیرجان حاضر شد و دقایقی با آنها صحبت کرد.

نکته حائز اهمیت آنکه در این میان به نظر می‌رسد حسن‌پور جزو منتقدان وزیر نفت نباشد و زاهدی و وقفچی نیز در صف مخالفان اصلی او نیستند اما مواضع‌شان در دیگر مسائل و گرایش سیاسی آنها عمدتاً در مخالفت با سیاست‌های دولت تعریف می‌شود.

مذاکره دو ابر قهرمان فضای مجازی در صحن

همزمان محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم که خود فعالیتی گسترده در اینستاگرام دارد نیز دقایقی خود را به صندلی محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران و از پیشگامان استفاده از توئیتر در میان نمایندگان مجلس رساند و دقایقی با او مذاکره کرد. مذاکره‌ای که البته آنچنان که از دور پیدا بود چندان نتیجه‌بخش و میسر هم نیفتاد و در نهایت واعظی تا حدودی ناراضی صادقی را ترک کرد و به جایگاه خود بازگشت.

محمود واعظی که حال وزارت ارتباطات را ترک کرده و به دفتر ریاست جمهوری نقل مکان می‌کند تا مسئولیت دفتر روحانی را برعهده بگیرد نقشی ویژه در چینش کابینه برعهده داشت که از جمله گفته می‌شود معرفی وزیر پیشنهادی جوان بعدی در وزارت ارتباطات نیز ناشی از این تاثیرات و نقش ویژه بوده است.

محمدجواد آذری جهرمی که حال با انتقادات جدی از سوی برخی از اصلاح‌طلبان مجلس به دلیل صحبت‌هایی که درباره نقش او در وزارت اطلاعات احمدی‌نژاد مطرح شده روبرو است، در حالی روز گذشته از کارنامه خود دفاع کرد که عدم پاسخگویی او به سوالات مکتوب نمایندگان و حواله آن به زمان دیگر به این انتقادات شدت بخشیده و علیرضا رحیمی عضو شورای مرکزی فراکسیون امید را بر آن داشت که در نشست علنی امروز در تذکری در این رابطه انتقادات خود و به گفته او برخی دیگر از نمایندگان را بازگو کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: