کد خبر: ۷۳۲۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۷
تعداد بازدید: ۶۵۵
دکتر محمدرضا رنجبر فلاح: واقعیت این است که بعد از جنگ، بازسازی مترادف با افزایش سرمایه گذاری است وهمه می دانیم سرمایه گذاری مولفه ای است که میزان تقاضا را افزایش می دهد اما در ادامه اگر این روند به تولید منجر شد این عرضه است که قوت می گیرد و به کاهش تورم می انجامد.

مدیرعامل سابق بانک تجارت: مادامی که تولید به نتیجه و محصول نرسد روند آغاز شده به تورم می انجامداقتصاد ایران در بیش از 70 سال گذشته همیشه با نوسان نرخ تورم مواجه بوده نوسانی که به جز چند سال محدود همیشه در مدار مثبت حرکت کرده و در دوره های کوتاهی هم تک رقمی شده اما در بیشتر سنوات نرخ رو به رشدی داشته و رکوردهای دو رقمی سنگین و حتی 3 رقمی را هم تجربه کرده است. این نوسان عموما ارتباط معناداری به حال و روز سیاسی کشور و سیاست گذاری های اقتصادی کشور داشته یعنی بسته به شرایط نرخ تورم واکنش نشان داده و فراز و فرود متوالی را تجربه کرده است. به عبارت دیگر همان اندازه که رخ دادهای سیاسی از جمله جنگ جهانی اول و جنگ 8 ساله با عراق و تحریم های بین المللی در مسیر حرکت شاخص نرخ تورم اثرگذار بود، سیاست هایی که دولت ها برای نظم دهی به اقتصاد کشور در پیش گرفته اند در هدایت نرخ تورم موثر بوده است.

مصاحبه با محمدرضا رنجبر فلاح دکترای اقتصاد پول، عضو هیأت علمی مرکز دکترای دانشگاه پیام نور و مدیرعامل سابق بانک تجارت نگاهی است به مسیری که اقتصاد ایران و نرخ تورم طی کرده و بر دیگر مولفه های اقتصادی از جمله نرخ رشد این اقتصاد اثرگذاشته است. در این مسیر و در سال های دهه 30 تورم 3 رقمی شده و بلافاصله بعد از آن به مرز منفی برگشته، در دهه 40 بهترین روزهای خود را تجربه کرده و با رشد اقتصادی به تعادل رسیده بعدها هم با اتفاقات دوران انقلاب و جنگ تحمیلی دوباره گرفتار نوسان شده است. در ادامه 3 دولت سازندگی، اصلاحات و بهار هم با برنامه های اقتصادی و سیاسی خود هرکدام نرخ تورم را به سمتی کشاندند تا بالاخره تورم بیش از 40 درصدی به عنوان میراثی از گذشته به دولت یازدهم برسد آن هم با احتساب و وجود رشد اقتصادی منفی.

بخش دوم مصاحبه با محمدرضا رنجبر فلاح که واکاوی تجربه دهه 20 تا قبل از انقلاب است را می خوانید. بدیهی است بررسی تاریخی نرخ تورم و اثار سیاسی حاکم بر شرایط ان زمان به منزله تایید کارنامه انهانیست بلکه بهانه ای برای درس گیری از تاریخ برای مسیر پیش رو باشد.

محمدرضا رنجبر فلاح : از خود شاه گرفته تا خیلی از افراد دیگر که این را شانس بزرگ برای خروج از عقب ماندگی اقتصادی می دانستند این منابع را صرف طرح هایی کردند که لازم نبود و در نتیجه این منابع در جامعه تزریق و موجب تورم شد و برای اینکه جلو افزایش قیمت ها را بگیرند کمیسیونی درست شد و مداخله در اقتصاد بالا گرفت و در نتیجه یک فرصت بزرگ برای رشد اقتصاد ایران به یک تهدید بزرگ تبدیل شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور در ادامه گفت: استقراض خارجی هم با مخالفت های جدی مواجه بود و این استدلال وجود داشت که این نوع قرض یعنی پرداخت بهره به غیرمسلمان که البته حرام است.

مدیرعامل سابق بانک تجارت افزود: واقعیت این است که بعد از جنگ، بازسازی مترادف با افزایش سرمایه گذاری است وهمه می دانیم سرمایه گذاری مولفه ای است که میزان تقاضا را افزایش می دهد اما در ادامه اگر این روند به تولید منجر شد این عرضه است که قوت می گیرد و به کاهش تورم می انجامد. در حقیقت سرمایه گذاری به معنی خرید کالا و خدمات برای توسعه ظرفیت تولید است اما مادامی که تولید به نتیجه و محصول نرسد روند آغاز شده به تورم می انجامد.

دکتر فلاح در پایان اضافه نمود: فراموش نکنیم که متوسط تورم در دولت نهم و دهم محمود احمدی نژاد 17.7 درصد بوده یعنی 2 درصد بیشتر از دولت قبل و در ازای آن نرخ رشد اقتصادی نه تنها افزایش نیافته بلکه از 4.2 درصد به 3.3 درصد نزول کرده آن هم در شرایطی که نفت نه تنها ارزان نبود بلکه بیش از 100 دلار به ازای هر بشکه به فروش می رسید. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: