کد خبر: ۷۳۱۹۹۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹
تعداد بازدید: ۱۶۱
ادعای مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا؛
ژنرال مک مستر مشاور امنیت ملی ترامپ در مصاحبه ای با یک شبکه آمریکا ضمن تکرار ادعاهای آمریکا مبنی بر نقض "روح" برجام توسط ایران مدعی شد:هیچ پیش بینی نمی‌شود کرد. ما قضاوت نمی‌کنیم اما ایران در تلاش است ازفضای آشوب زده در منطقه برای پیشبرد اهداف هژمونیکش استفاده می‌کند. هدف آن‌ها سلطه بر منطقه است.
ترامپ هیچ فرماندهی را برای اقدام حفاظتی‌ از ملوانان در خلیج‌فارس مواخده نخواهد کرد/ عدم تایید پایبندی ایران به برجام قابل پیش‌بینی نیست

به گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، شبکه خبری «ام ان بی سی» نوشت: ژنرال مک مستر مشاور امنیت ملی دولت ترامپ در مصاحبه‌ای با این شبکه آمریکایی در پاسخ به سوالی در خصوص تصمیم او و وزیر دفاع دولت و ترامپ در مواجه با قایق‌های ایرانی زمانی که این قایق‌ها در خلیج‌فارس به سمت ناو‌های آمریکایی حرکت می‌کنند نیز گفت: بله ما در این مورد قواعد روشنی داریم. کاپیتان‌ها و نیروی دریایی و فرماندهان ما همگی به شدت منضبط و قوی هستند. آن‌ها کاری را می‌کنند که می‌توانند و هدف آن‌ها پیشبرد منافع ما و حفاظت از ملوانان و دفاع از آن‌ها در صورت لزوم است. 

او در ادامه مدعی شد رییس جمهور به وضوح اعلام کرده که هرگز از هیچ یک از فرماندهان در صورتی که اقدامی را برای دفاع از خودشان و از دریادارانشان انجام دهند آن‌ها را مورد مواخذه قرار نخواهد داد. 

مک مستر در خصوص احتمال خروج رییس جمهور از برجام نیز گفت: رییس جمهور چیزی بیش از بدبینی نسبت به برجام دارد. او این توافق را بد‌ترین توافق تاریخ می‌داند چرا که به ایران هدایای زیادی ارزانی شده است. 

مک مستر مدعی شد هدف از برجام جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای و میانه‌رو کردن ایران در رفتار‌هایش بوده است. اما آنچه به دست آمد، برعکس آن بود. ایرانی‌ها اقدامات و رفتارهایشان را تقویت کرده‌اند. 

او با تکرار ادعاهای آمریکا مبنی بر نقض روح برجام توسط ایران گفت: استراتژی ما و بسیاری از متحدان و همفکران ما مقابله با رفتارهای بی‌ثبات کننده ایران است. از طرفی هدف ما هنوز جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای به هر وسیله ممکن نیز هست. 

مک مستر در پاسخ به سوال خبرنگار درباره اینکه آیا خروج از برجام بدون یک دلیل مشروع توانایی آمریکا را برای نهایی کردن سایر توافقات در جاهای دیگر را تضعیف خواه کرد یا نه و اینکه آیا باید این توافق را حتی باوجود نقض برجام توسط ایران حفظ کرد یا نه نیز مدعی شد: من فکر می‌کنم آنچه ما را پای این توافق نگه داشته تشخیص درجه نقش مفاد توافق هسته‌ای توسط آنهاست. آن‌ها این کار را کردند. آن‌ها میزان زیادی آب سنگین داشتند. آن‌ها مقدار زیادی سانتریفیوژ فعال داشتند. اما زمانی که سراغ آژانس انرژی اتمی می‌رویم تا آن‌ها را مجبور به اجرای توافق کنند، آن‌ها از راه‌های گریز استفاده می‌کنند. اما البته کاری که آن‌ها می‌کنند خروج از خطوط قرمز است. 

او مدعی شده ما باید روشن باشیم و همه مفاد توافق نیز روشن است. در توافق گفته شده اگر از توافق عدول کنید نتایج آن مشخص است. ما نمی‌توانیم به توافقی که یکی از طرف‌ها آن را نقض کرده پایبند بمانیم. 

مک مستر درباره بازبینی پایبندی ایران به توافق هسته‌ای بعد از ۹۰ روز و اینکه آیا قرار است در ۹۰ روز بعدی این پایبندی تایید شود یا نه نیز گفت: این بازبینی‌ها بر اساس گزارش‌های داخلی به کنگره است. دو معضل جداگانه در این زمینه وجود دارد. اینکه آیا ما پایبندی ایران به برجام را تایید خواهیم کرد یا نه؟ و اینکه ما خیلی سخت بر پایبندی آن‌ها به توافق با همکاری سایر طرف‌های امضا کننده برجام نظارت می‌کنیم.  سوال دیگر این است که به هر حال آیا ما با توجه به این نقض‌ها در توافق می‌مانیم یا نه. 

او درباره پیش بینی خود در این رابطه نیز مدعی شد: هیچ پیش بینی نمی‌شود کرد. ما قضاوت نمی‌کنیم. ما هر روز این رابطه سخت تلاش می‌کنیم. من فکر می‌کنم ایران در تلاش است تا ازفضای آشوب زده در منطقه برای پیشبرد اهداف هژمونیکش استفاده می‌کند. هدف آن‌ها سلطه بر منطقه است. 

مک مستر در پاسخ به ادعای دیگر مجری این مصاحبه درباره اینکه آیا ایران در صورتی که آمریکا از برجام طی شش ماه آینده خارج شود باید تعجب کند؟ گفت: من فکر نمی‌کنم این کار آن‌ها را شوکه کند چرا که رییس جمهور بار‌ها گفته تنها در صورتی به توافق هسته‌ای پایبند می‌ماند که منافعی داشته باشد. رییس جمهور از اینکه کاری را انجام دهد برای امنیت مردم آمریکا مفید است ترسی ندارد. 

او در خصوص رابطه ایران و ونزوئلا و ادعای حضور سپاه در ونزوئلا مدعی شد که اگر چنین چیزی باشد جای تعجب ندارد. ما باید سپاه پاسداران را پاسخگو کنیم و پرده‌ها را از اقدامات آن‌ها در سراسر خاورمیانه برداریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: