به گزارش
خبرداغ،تیرماه سال گذشته، سیاوش زراعتی مدیرعامل بانک صادرات شد. او که سابقه
مدیریت امور مختلف در بانکهای ملت، پارسیان، عضو هیأت مدیره صندوق
کارآفریني اميد (مهر امام رضاع) با حكم رییس جمهور، عضو هیأت مدیره بانک
تجارت، عضو هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری گروه صنعتی ملی، مشاور
امور بانکی معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، مشاور رئیس
هیأت مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم و مشاور منطقه آزادچابهار،
مشاور اقتصادي شركت گسترش سرمايه گذاري ايران خودرو و... را دارد، مسیری
را برای بانک انتخاب کرد که در آن از هیاهو خبری نیست و در عین حال، ایفای
نقش بیشتر در کمک به اقتصاد کشور مدنظر قرار داشت.
به
گزارش شبکه اطلاع رسانی «تدبیر و امید»، بانک صادرات در دی ماه سال 95
رسما از فهرست تحریم های اتحادیه اروپا خارج شد. این خروج از آن جهت اهمیت
مضاعف می یابد که بدانیم بانک صادرات به تنهایی ٢٧ شعبه و بانك در خارج از
کشور دارد که معادل بیش از 50 درصد توانمندی های نظام بانکی است؛ از این رو
این تصمیم نه تنها برای ذی نفعان این بانک بلکه برای اقتصاد ايران نیز
نوید بخش و مفید بود.
جالب اینجاست که ابتدا
انتظار می رفت که تحریم ها در ابتدای سال٢٠١٧ در بازه زمانی شش ماهه لغو
شوند، ولی به دلیل پیگیری های دیپلماتیک، تلاش تیم بانکی و پیگیری های
حقوقی و قضایی موثر این گشایش پیش از موعد مقرر عملیاتی شد.
یکی
از موضوعاتی که بانک صادرات به بهترین نحو ممکن آن را به انجام رساند کمک
حل مسئله موسسه منحل شده میزان بود. بانک صادرات برنامه بازپرداخت ودیعه
های مردمی این موسسه را در چند مرحله به صورت پلکانی انجام داد به طوری که
تا آذرماه سال 95، حدود 99 درصد سپرده های میزان پرداخت شد و سپس تا
فروردین 96، بازپرداخت سپرده های تا مبلغ 5 میلیارد ریال را آغاز کرد.
کمک
به بنگاههاي كوچك و متوسط از جمله سیاست های مهم بانک صادرات برای ایفای
نقش موثر در اقتصاد کشور به شمار می رود. این بانك با هدف افزايش رونق
اقتصادي و توليد ملي به استناد آمار اعلامي از سوي وزارت صنعت تا دی ماه
95، مبلغ ٢٠ هزار ميليارد ريال تسهيلات به بنگاههاي اقتصادي كوچك و متوسط
در سراسر كشور پرداخت کرد. این رقم در پایان سال به 61هزار و 800 میلیارد
ریال تسهیلات به 14 هزار و 800 بنگاه کوچک و متوسط رسید. معاون وزیر صنعت
هم چندی بعد در فروردین 96، در بازديد از مجتمع آلومینیوم جنوب در لامرد
استان فارس به عنوان بزرگترین کارخانه تولید آلومینیوم کشور از نقش موثر
بانك صادرات ايران در تامين اعتبارات لازم براي طرح هاي اقتصادي قدرداني
كرد. در خردادماه سال 96 نیز محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت
از اقدامات این بانک در کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید قدردانی کرد.
گفتنی
است بانک صادرات از نظر رشد تسهیلات اعطایی در شبکه بانکی طی سال گذشته
موفق به کسب رتبه برتر شده و تسهیلات اعطایی این بانک در مدت مذکور 36/3
درصد رشد داشته است.
همزمان با انجام فرایندها و
پيش بيني ساز و كارهاي مربوط بانک صادرات ایران از اول دی ماه پرداخت ٧
هزار و ٥٠٠ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه به ٢٥٠ هزار بازنشستگان را در
دستور کار قرار داد که نسبت به سال های گذشته رشد چشمگیری داشت. بیش از ١
میلیون و ٥٠٠ هزار بازنشسته کشوری حقوق خود را از طریق بانک صادرات ایران
دریافت می کنند.
در امور خیریه نیز بانک صادرات
پیشرو بود به طوری که در مهرماه سال 95، به منظور تحقق رسالت های اجتماعی و
اعتلای علم و فرهنگ، عملیات ساخت پانزدهمین مدرسه را در استان بوشهر آغاز
کرد. چندی بعد در اسفندماه، بانك صادرات ايران در سومين همايش بين المللي
كار آفريني كسب و كار فروش در ايران كه از سوي دانشگاه آزاد اسلامي و
دانشگاه سينرجي روسيه در سالن همايش هاي برج ميلاد برگزار شد از خانواده
معظم شهداي آتش نشان حادثه پلاسكو تقدير به عمل آورد.
همزمان
کمک های بانک صادرات به سیل زدگان شمال غرب کشور نیز در دستور کار قرار
گرفت تا جایی که ١٩ میلیارد ریال کمک نقدی کارکنان بانک صادرات ایران به
سیل زدگان شمال غرب کشور مورد توجه قرار گرفت. این اقدامات تقدیر بنیاد
شهید و نیز 79 نماینده از بانک صادرات را به دنبال داشت.
این
گونه اقدامات بانک صادرات در همین مدت کوتاه گذشته از سال 96 نیز با سرعت
بیشتری پیگیری شد تا جایی که در دو ماهه اول سالجاری، شعب بانک صادرات
ایران در سراسر کشور به بیش از ٤ هزار زوج جوان بالغ به ١٠٣٤میلیارد ریال
وام ازدواج و جهیزیه پرداخت کردند. مانده وام قرض الحسنه ازدواج و جهیزیه
در سطح شعب این بانک بالغ بر ١٦ هزار میلیارد ریال است که این امر بیانگر
بهره مندی جمع کثیری از جوانان از وامهای قرض الحسنه ازدواج و جهیزیه بانک
صادرات ایران است.
به نظر می رسد عمده دلیل
موفقیت های این بانک و رهایی از بحران ایجادشده در اوایل سال 95 برای بانک
های کشور را باید در مدیریت هوشمندانه و دور از جنجال آن جستجو کرد.
مدیریتی که صرفا به دنبال افزایش رضایتمندی مشتریان است؛ موضوعی که تحقق
آن، در واقع تحقق تمامی موارد مورد انتظار از یک بانک را به همراه دارد.