کد خبر: ۷۲۴۳۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴
تعداد بازدید: ۲۵۹
وزیر دفاع آمریکا و همتایانش از قطر توافقنامه فروش جنگنده‌های اف ۱۵ به دوحه را در قالب قراردادی به ارزش ۱۲ میلیارد دلار امضا کردند. این در حالی است که دو کشتی جنگی آمریکایی به آب‌های قطر رسیده‌اند.
ورود دو ناو آمریکایی به آب‌های قطر/دوحه از واشنگتن جنگنده خریدبه گزارش خبرداغ به نقل از آفتاب،این قرارداد نظامی شامل فروش ۷۲ جنگنده اف ۱۵ به دوحه می‌شود که مذاکرات درباره آن از نوامبر ۲۰۱۶ آغاز شد.

همچنین اخیرا خبرگزاری بلومبرگ به نقل از سه فرد مطلع اعلام کرده بود، قطر توافقنامه خرید ۳۶ جنگنده اف ۱۵ را از آمریکا امضا خواهد کرد.

یک منبع مطلع از قرارداد نیز روز چهارشنبه به رویترز گفت، وزیر دفاع آمریکا و همتایانش از قطر با هم دیدار می‌کنند.

آمریکا نوامبر گذشته با قرارداد فروش ۷۲ جنگنده اف ۱۵ به قطر مواقفت کرد. در عین حال فروش هواپیمای بویینگ جزو اصلی این قرارداد است.

با این جنگنده‌ها دولت قطر می‌تواند توانایی فنی خود و همکاری امنیتی و اقدام مشترک بین واشنگتن و دوحه را تقویت کند.

خالد العطیه، وزیر مشاور در امور دفاعی قطر و جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا همچنین به بررسی مسائل امنیتی مشترک از جمله عملیات ضد داعش پرداختند.

هر دو بر اهمیت کاهش تنش بین قطر و کشورهای همسایه‌اش در جهت تقویت اهداف مشترک تاکید کردند.

مقامات آمریکایی گفته‌اند، هدف سفر خالد العطیه به آمریکا تکمیل توافقنامه نظامی مذکور است.
وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای تاکید کرده است: این سفر با هدف تقویت همکاری امنیتی بین واشنگتن و دوحه بود.

خالد العطیه نیز که در حال حاضر در آمریکاست، اعلام کرد: این توافقنامه ۶۰ هزار فرصت شغلی در ۴۲ ایالت آمریکا را فراهم خواهد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت شبکه الجزیره، العطیه اظهار داشت: این توافقنامه به منزله تکمیل تعهد طولانی مدت قطر در زمینه همکاری با دوستان و هم‌پیمانانش در آمریکا و در جهت تقویت همکاری استراتژیک در جنگ علیه خشونت است.

این امضای توافقنامه همزمان با ورود دو کشتی جنگی آمریکایی به آب‌های قطر جهت مشارکت در رزمایش مشترک نیروهای آمریکایی و قطری است.

خبرگزاری رسمی قطر به نقل از یک مقام وزارت دفاع این کشور اعلام کرد: دو کشتی جنگی آمریکایی وارد بندر بین‌المللی "حمد" در جنوب شرق دوحه شده‌اند.

وی به زمان آغاز این رزمایش، یا تعداد نیروهای شرکت کننده و ماهیت آن اشاره‌ای نکرد.

این رزمایش اولین در نوع خود از زمان بحران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رزمنده
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۵
0
0
سازمان ملل درمدت 7 سال است برجنایات متجاوزان به سوریه وعراق سرپوش می گذارد.
مقامات آمریکا وهم پیمانانش باید پاسخگوی دخالت آشکارخود درامورکشورها باشند.
مردم دنیا نگران نفش عربستان درتامین مالی تروریسم، القاعده، داعش و دیگرگروه های تروریستی هستند.
درهرجای دنیا جنایتی رخ می دهد دست آمریکا درکاراست.
درهرجای دنیا جنایتی رخ می دهد دست عربستان سعودی درکاراست.
درهرجای دنیا جنایتی رخ می دهد دست رژیم صهیونیستی درکاراست.
سازمان ملل: اسرائیل از گروههای مسلح در سوریه حمایت میکند
۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴

سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد که رژیم اسرائیل از گروههای مسلح در سوریه حمایت کرده است.
به گزارش گروه بین الملل به نقل از پایگاه خبری النشره، گزارش آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از حمایت اسرائیل از گروههای مسلح از جمله جبهه تروریستی النصره خبر داد.
براساس این گزارش، نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل تحت نام "آندوف" در چند نوبت اقدام نیروهای اسرائیلی در حمایت و رساندن کمک به گروههای تروریست مسلح در منطقه حائل در مرز فلسطین اشغالی و سوریه را رصد کرده اند و این امر علاوه بر تماس و هماهنگی مستقیم بین دوطرف بوده است.
در این گزارش آمده است: سازمان ملل 16 مورد تماس بین نیروهای اسرائیلی و افرادی در بخش سوری منطقه حائل و دیدار عناصر مسلح و غیرمسلح با نیرهای اسرائیلی و انتقال لوازم بین دوطرف را رصد کرده اند.
در اولین اعتراف رسمی رژیم صهیونیستی، وزیر جنگ سابق این رژیم چندی پیش اعلام کرد که تل آویو با عناصر مسلح در سوریه هماهنگی دارد.
موشه یعلون وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت که هماهنگی بین اسرائیل و گروههای مسلح در سوریه بویژه با گروههای مستقر در مناطق نزدیک منطقه (اشغالی) جولان (سوریه) وجود دارد.
پیشتر گزارش های بسیاری از حمایت نظامی و اطلاعاتی مستقیم رژیم صهیونیستی از این گروهها و در صدر آنها جبهه تروریستی النصره خصوصا در دو استان درعا و القنیطره حکایت داشت.
تصاویر عیادت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از عناصر مسلح زخمی در بیمارستانهای این رژیم نیز منتشر شده بود.
یعلون خطاب به این گروههای تروریستی گفت که ما به نیازهای شما توجه خواهیم کرد..شما به کسی اجازه نخواهید داد که نزدیک به حصار مرزی شود.
وی افزود: آنها (این گروههای مسلح) متعهد هستند و هیچ اقدامی علیه ما از مناطق تحت کنترل خود انجام نخواهند داد.
امیر بار شالوم تحلیلگر امور نظامی در شبکه اول رژیم صهیونیستی گفت: این اولین باری است که اسرائیل به همکاری یا هماهنگی امنیتی با گروههای معارض مسلح در جولان اذعان می کند.
ارتش رژیم صهیونیستی همچنین اذعان کرده که از زمان آغاز جنگ علیه سوریه در سال 2013 میلادی، 2600 عنصر زخمی در این جنگ را درمان کرده است.
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۵
0
0
آمریکا باید از سیاست خارجی مبتنی بر «تغییر نظام» دست بردارد
تاریخ : ۹۶/۰۳/۲۵ - ۱۱:۵۰
نشنال اینترست: آمریکا باید از سیاست خارجی مبتنی بر «تغییر نظام» دست بردارد یک نشریه آمریکایی به دولت این کشور توصیه کرد در سیاست خارجی به دنبال تغییر نظام کشورهای خارجی نباشد.
به گزارش گروه بینالملل نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی تحت عنوان «آمریکا باید سیاست خارجیای دنبال کند که بر تغییر نظام کشورهای دیگر متمرکز نباشد» نوشت، آمریکا در حال پی بردن به این موضوع است که تغییر نظام کارساز نیست.
در مقدمه این گزارش آمده است، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا اخیراً اعلام کرد: «ما باید تعاملات سیاسی خود با افرادی که اقدامات خاصی را در پیش میگیرند به نوع رفتار آنها با مردم کشورهایشان مشروط کنیم... اما این به مفهوم آن نیست که این سیاست در تمامی شرایط جواب میدهد».
وی همچنین اعلام کرد که وادار کردن به تأیید ارزشهای آمریکا، «موانعی را در مسیر توانمندی ما برای پیشبرد منافع امنیت ملی ما و منافع اقتصادی ما ایجاد خواهد کرد».
این نشریه آمریکایی با اشاره به این موارد نوشت، موضع تیلرسون را نباید با موضع ترامپ تلفیق کرد که معتقد است ارتقا وضعیت حقوق بشر در کشورهای دیگر برای آمریکا در اولویت قرار ندارد.
اظهارات تیلرسون موجب شد که سناتور «جان مککین» در یادداشتی در روزنامه آمریکایی نیویورکتایمز تأکید کند که حقوق بشر میبایست، هسته سیاست خارجی آمریکا باشد.
مک کین نوشت که اظهارات تیلرسون همانند این پیام است: «از آمریکا دنبال امید نباشید. ارزشهای ما طوری است که ما برای گرفتاریهای شما دلسوزی میکنیم و هر زمان که مناسب باشد، احتمالاً رسماً ابراز همدردی میکنیم اما سیاست ما در خدمت منافع ما و نه بر پایه ارزشهای ما است».
نشنال اینترست نوشت در وهله اول، مشاهده میشود وقتی پای منافع اصلی واشنگتن در میان باشد، سیاست خارجی آمریکا دستکم از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون، همکاری با کشورهای مستبد و حتی رژیمهای دیکتاتوری است.
نویسنده میگوید نمونه این متحدین عربستان سعودی است که بیش از داعش، در حال گردن زدن مردم کشورش است.
طبق این گزارش، تفاوت اخلاقی زیادی بین ارتقا وضعیت حقوق بشر از طریق ابزار غیرمرگبار همچون دیپلماسی عمومی، آموزش رهبری، تبادل فرهنگی و حتی تحریمهای هوشمندانه با تغییر نظام کشورهای دیگر با توسل به اعمال فشار وجود دارد.
این نشریه آمریکایی اشاره کرد که چنین تغییراتی اغلب هزینههای بالای انسانی و اقتصادی به همراه خواهد داشت.
«آمیتای اتزیونی» نویسنده این یادداشت میگوید: «شاید اینطور گفته شود که این بهایی است که باید برای رسیدن به آزادی پرداخت، اما مسئله اینجاست که این اقدامات معمولا به روی کار آمدن دولتهایی نامناسب منجر میشوند.»
این گزارش سپس به حمله آمریکا به عراق در سال 2003 اشاره کرد و نوشت، آمریکا هر دلیلی که برای حمله به عراق داشت، در این کشور باقی ماند تا آن را به یک دموکراسی لیبرال تبدیل کند اما هزینههای انسانی برای مردم عراق بسیار هولناک بود و دستکم 25 هزار نفر جان خود را از دست دادند و میلیونها نفر دیگر نیز بیخانمان شدند.
این گزارش ادامه داد که در لیبی، مداخله انسانی به تغییر نظام اجباری بدل شد و در نهایت جنگ خونین داخلی به همراه داشت. آمریکا این مسئله را نادیده گرفت که شبهنظامیانی را که نیروهای طرفدار دموکراسی میدانست، بسیاری از این اقدامات خشن علیه نیروهای «معمر قذافی» را مرتکب شدند.
نویسنده اشاره میکند که یکی از دلایل ادامه جنگ و ناآرامیهای سوریه این است که آمریکا سالهاست اصرار دارد که کنارهگیری «بشار اسد» رئیسجمهور سوریه از قدرت پیششرط مذاکرات باشد.
بنا بر این گزارش، تغییر اجباری نظام در رویایی آمریکا با کره شمالی، چین و روسیه نیز مطرح است. بیانیههای اخیر آمریکا در خصوص تغییر تغییر نظام کره شمالی به طور قطع، پیونگیانگ را بر آن میدارد تا بیش از پیش تسلیحات هستهای خود را گسترش دهد و در مقابل برگزاری مذاکرات مقاوم کند. چین و روسیه نیز احساس میکنند که همپیمانان و همچنین نظامهایشان در معرض تهدید قرار گرفته است.
این گزارش در پایان نوشت، سیاست خارجی عاقلانه میبایست بر پایه دوری کردن از تغییر اجباری نظام کشورهای دیگر و تکیه کردن بر ابزار غیرمرگبار بنا نهاده شود.
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: