کد خبر: ۷۲۲۷۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۸
تعداد بازدید: ۳۱۰
‎موضوع ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی از مسائلی است که همواره محل ابهام براي هموطنان گرامي بوده و مدام اين پرسش مطرح مي‌شود که چرا بانک مركزي به كار غيرمجازها در بازار پول پايان نمي‌دهد؟ ‎
‎بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حامي بانکها و موسسات اعتباري مجاز و حافظ منافع سپرده‌گذاران است.به گزارش خبرداغ به نقل از  اداره روابط عمومی و بازاریابی بانک قرض الحسنه مهر ایران به نقل از روابط عمومي بانک مرکزي، طي سال‌هاي گذشته همواره بانک مركزي در اين مسير تلاش كرده و بالغ بر يكصد تعاوني غير مجاز را ساماندهي كرده و صدها تعاوني و صندوق غير مجاز را تعطيل نموده است. برخي محدوديت ها ازجمله محدوديت‌هاي قانوني موجب شد فرآيند ساماندهي به طول انجامد.
‎در اواخر سال ۱۳۸۳ بود که قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی به تصویب مجلس شوراي اسلامي رسيد. اين قانون بر ساماندهي بازار غيرمتشکل پولي با محوريت بانک مركزي تأكيد كرد. در اواخر سال ۹۵ تصويب قوانيني از جمله "قانون احكام دائمي برنامه‌هاي توسعه كشور" و "قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران" اختيارات قابل توجهي به بانك مركزي داد و با اين اختيارات، بانك مركزي مي تواند با اقتدار بيشتر، از فعاليت غيرمجازها و ايجاد مؤسسات غيرمجاز جديد جلوگيري كند.
‎با اتکا به این پشتوانه قانونی، بانک مرکزی با هدف سلامت مالی و پايداري هرچه بيشتر شبکه بانكي كشور، بهبود روش‌هاي بانكداري، نظارت دقيق‌تر بازار پول و در نهايت صيانت از سپرده‌هاي هموطنان، موضوع را با جديت پيگيري كرده و خواهد كرد.
‎همچنین در حال حاضر همکاری و همراهی مناسبی از سوي قوه قضاييه، نيروي انتظامي و ساير نهادهاي مسئول با بانک مرکزي در اين خصوص وجود دارد که جا دارد از اين همراهي تشكر كنم.
‎باید خاطرنشان شود در این مسیر بانک مرکزی همواره خود را نماينده سپرده‌گذاران مي‌داند و براي احقاق حقوق قانوني آنها، حداکثر تلاش خود را اعمال مي کند. بنابراين هموطنان گرامي مي توانند بدون نگراني در مورد سپرده هاي خود با بانك هاي دولتي، غير دولتي و خصوصي و همچنين مؤسسات اعتباري مجاز همكاري داشته باشند.
‎ در مورد اتفاقات اخیر که به موضوع تعاونی های غیر مجاز از جمله تعاوني اعتبار غيرمجاز و منحله فرشتگان مربوط مي شود، بانک مرکزي با هدف حفظ منافع سپرده‌گذاران، با همراهي قوه قضاييه تمهيداتي انديشيده است که از آن جمله شناسايي و ارزيابي دارايي هاي اين تعاوني و اختصاص خط اعتباري به موسسه اعتباري كاسپين به اندازه دارايي‌هاي شناسايي شده است تا امكان تعيين تكليف و يا پرداخت سپرده‌هاي مردم فراهم شود و آنها منتظر وصول تسهيلات يا فروش دارايي‌ها نشوند. بر اين اساس، حين و بعد از انتقال دارايي‌هاي تعاوني اعتبار منحله فرشتگان به مؤسسه اعتباري كاسپين، از سپرده‌گذاران براي مراجعه به شعب و تعيين تكليف سپرده هايشان دعوت به عمل آمد.
‎بانک مرکزی مستمرا و با حداکثر سرعت فرآیند ساماندهی و تعیين تکليف سپرده‌گذاران را به پيش مي‌برد و اميدوارم ظرف چند ماه آينده مسائل مربوط به اين تعاوني با همراهي سپرده گذاران محترم به طور كامل، حل و فصل شود.
‎پس از اتمام شناسایی و ارزیابی دارايي‌هاي تعاوني اعتبار غير مجاز و منحله فرشتگان، در صورت وجود کسري براي پرداخت سپرده سپرده‌گذاران، تامين هر ميزان کسري برعهده مؤسسين و مديران است و بايد آن را از محل دارايي‌هاي شخصي تامين کنند و هرگونه دارايي و اموالي را که به نفع خود از تعاوني برداشت كرده باشند، عودت دهند تا سپرده‌گذاران به حقوق خود دست يابند.
‎ساماندهی مؤسسه های غیر مجاز، ارتباطی با بانک‌ها و مؤسسات اعتباري مجاز که اسامي آنها در وب‌سايت بانک مرکزي وجود دارد، نخواهد داشت و فعاليت شبكه بانكي مجاز كشور با انضباط و سلامت ادامه دارد.
‎مجددا به هموطنان عزیز توصیه و تاکید می کنم فقط به بانک‌ها و مؤسسات مجاز مراجعه کنند و اطمينان داشته باشند كه آنها تحت پوشش و نظارت بانك‌مركزي، از سلامت و استحكام مناسبي بر خوردار بوده و علاوه بر آن بر اساس ضوابط، تحت پوشش صندوق ضمانت سپرده ها قرار دارند.
‎در پایان از همه مردم عزیز و مسئولان محترم انتظار دارم با صبر و شکیبایي، ما را در مسير ساماندهي مؤسسات غيرمجاز و احقاق حقوق قانوني سپرده‌گذاران ياري کنند تا ان شاالله در سال ۱۳۹۶ بتوانيم به فعاليت هاي مخرب اينگونه مؤسسات در بازار پولي کشور پايان دهيم. بمَنِّهِ و عونِه
ولی الله سیف

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: