کد خبر: ۷۱۹۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۱
تعداد بازدید: ۴۳۰
قالیباف در رادیو ورزش:
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفتگو با رادیو ورزش از برنامه‌هایش برای حوزه ورزش گفت.
دولت باید ورزش را به بخش خصوصی بسپارد/سلامت بانوان ما مهم‌تر از سلامت آقایان استبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، محمدباقر قالیباف در تشریح برنامه‌ها و دیدگاه‌هایش در حوزه ورزش که از رادیو ورزش پخش می‌شد، گفت: در حال حاضر یکی از نیازهای اساسی جامعه ورزش است. مردم ما جوانان‌شان را ورزشی و پهلوان بار می‌آورند. حاضر هستند در حوزه ورزش، سلامت و مشکلات مالی خود را نادیده بگیرند و به جان بخرند تا از قهرمانان ورزشی حمایت کنند. مردم همیشه دولتمردان را مجبور می‌کنند که با وجود مشکلات مالی از قهرمانان ورزشی حمایت کنند و امکانات مناسب فراهم کنند. چرا که قهرمانی و افتخار آفرینی در ورزش، احساس غرور و سربلندی به مردم می‌دهد و از مردم به دولتمردان منتقل می‌کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: زندگی شهرنشینی و سطح زندگی شهرنشینی امروز فعالیت و تحرک را از مردم گرفته است و تبدیل به آفت بزرگی شده که سلامت مردم را به خطر انداخته است. مدیران شهری و کشوری باید فکر اساسی برای این موضوع کنند تا تحرک جامعه بیشتر شود که یکی از زیرساخت‌های مهم سلامتی محسوب می شود.

قالیباف در رابطه با ورزش همگانی گفت: متاسفانه در ورزش همگانی وضعیت مناسبی نداریم و آمار نشان می‌دهد که درصد ورزش همگانی در کشور ما ۲۱ درصد است در حالی که در خیلی از کشورها این آمار ۵۰ درصد و در کشوری مثل ژاپن ۷۰ درصد است. ما در شهر تهران ظرفیت را ایجاد کردیم که سرانه ورزش همگانی را بالا ببریم و این آمار از میانگین کشوری بالاتراست و امیدواریم این توفیق نصیبمان شود که این تاثیر را در کل کشور ایجاد کنیم.

او با اشاره به تاثیرات ورزش بر سلامت تصریح کرد: از اثرات توجه به ورزش تاثیر آن روی سلامتی مخصوصاً مریضی و امراض قلبی است که هزینه‌های زیادی برای دولت و خانوارها ایجاد می‌کند. برای مثال یک جراحی قلب چه هزینه هنگفتی را روی دست یک خانوار می‌گذارد که با هزینه به مراتب کمتری در ورزش، می‌شود پیشگیری کرد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: از دلایل عدم استقبال مردم از ورزش همگانی می‌توان به مشکلات مالی، کمبود امکانات، عدم دسترسی به فضای مناسب ورزشی و کمبود آگاهی مردم اشاره کرد که ما در یک چشم انداز ۱۰ ساله آمار کشورمان را از ۲۰ درصد به بالای ۵۰ درصد خواهیم رساند.

او گفت: در شهر تهران تجربه موفقی در دهه اخیر داشتیم که علی‌رغم مشکلات مالی امکاناتی برای قشر ضعیف جامعه، بانوان، سالمندان، کودکان و حتی معلولین ایجاد کردیم که در فضای مناسب حتی بدون همراه بتوانند به ورزش کنند.

قالیباف عنوان کرد: توسعه ورزش همگانی در سطح کشور باید متناسب با روحیات مردم هر منطقه باشد. مردم در هر استان با شرایط اقلیمی و آب و هوایی متفاوت به ورزش خاصی توجه دارند و ما باید با توجه به این موضوع، متناسب با روحیات آنها امکان ورزش همگانی را فراهم کنیم.

او در خصوص ایجاد سلامت روحی و روانی با فرهنگ سازی ورزش خاطر نشان کرد: در فرهنگ اسلامی تاکید بسیاری به ورزش شده است و در ضرب‌المثل هم می گوییم عقل سالم در بدن سالم. سلامت جسمی جامعه، سلامت روحی و روانی را هم فراهم می‌کند و این موضوعی است که باید به آن توجه زیادی شود. یکی از عوامل منجر به مرگ بی‌تحرکی است که سکته‌های قلبی و مغزی را هم به همراه دارد. متاسفانه امروز در جامعه شاهد روی آوردن کودکان به بازی‌های رایانه‌ای شده‌ایم که موضوع خطرناکی است و باید به آن توجه شود. ورزش می‌تواند امراض روحی و استرس را از جامعه کم کند و به جامعه نشاط و شادابی ببخشد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: در کشور ما با توجه به مشکلات مالی، پرداختن به موضوعات مختلف اولویت‌بندی شده است. قبول دارم که بحث تغذیه، مسکن، سلامت و ازدواج در اولویت قرار دارند و این بدین معنی نیست که نسبت به ورزش و سرمایه‌گذاری در آن بی‌توجه باشیم. بی‌توجهی به ورزش همانطور که گفتم می‌تواند هزینه‌های گزافی به خانوار تحمیل کند و آنها مجبور باشند پول غذا و حمل و نقل خود را خرج درمان کنند. همانطور که وام ازدواج مهم است تسهیلات برای کسانی که قصد ساخت فضای ورزشی دارند هم مهم است.

او با اشاره به وظایف دولت در زمینه ورزش و اقتصاد تصریح کرد: دولت باید ورزش را هم مثل اقتصاد مردمی کند و نقش نظارتی داشته باشد. برای مثال دو باشگاه بزرگ ما استقلال و پرسپولیس سال هاست که می‌گویند قرار است وارد بورس شود ولی این اتفاق نمی‌افتد. اگر ورزش را به دست مردم بسپاریم در اقتصاد مقاومتی می‌توانیم آن را رشد و توسعه دهیم.

قالیباف افزود: نقش دولت در نظارت بر ورزش خصوصی باید در جایی باشد که برای مثال یک سالن خصوصی در شمال شهر که درآمد بالایی دارد را موظف به ایجاد یک فضا در جنوب شهر با هزینه مناسب کند. ما در تهران یک بوستان برای معلولین ایجاد کردیم که بدون همراه و بدون هزینه به تنهایی بتوانند در آن ورزش کنند. فضاهایی مخصوص بانوان، کودکان و سالمندان ایجاد کردیم. کارت‌های منزلت برای سالمندان اختصاص دادیم که با تخفیف‌های زیاد و حتی رایگان بتواند از فضاهای ورزشی استفاده کنند.

او بیان کرد: در حال حاضر در تهران هر فرد وقتی از خانه خود خارج می شود با پیمودن ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر به اولین فضای ورزشی دسترسی پیدا می‌کنند ولی متاسفانه در جامعه شهرنشینی کمترین مسیرها را با وسیله نقلیه طی می‌کنند و راغب به پیاده روی نیستند. البته با توجه به آلودگی هوا در کلانشهرها بعضاً پیاده‌روی و ورزش در فضای باز خطرناک است و نه تنها کمکی به سلامتی افراد نمی‌کند ممکن است سلامتی‌شان را به خطر بیندازد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره نگاه علمی به ورزش گفت: ورزش یک موضوع علمی است و بدون توجه به دانش در ورزش و بدون توجه به محیط‌ های علمی و آموزشی و زیرساختی موفق نخواهیم شد. ما نیاز به پرورش و تربیت نیروی دانشمند در حوزه مدیریت ورزش داریم تا بتوانیم ورزش را به شکل علمی توسعه دهیم. همان‌طور که در حوزه سیاست و اقتصاد رویکرد دانش بنیان داریم در ورزش هم باید رویکرد دانش بنیان داشته باشیم و به مسائل زیرساختی و سخت افزاری توجه نشان دهیم تا ورزش ما در مسیر پیشرفت گام بردارد.

قالیباف با این پرسش که چرا دولت باید این همه اماکن ورزشی را خودش مدیریت کند گفت: دولت باید این اماکن را به مردم واگذار کند. چرا دولت سالن‌های نیمه‌تمامی که در کشور وجود دارد را خودش می‌خواهد بسازد؟ باید اجازه داده شود با ایجاد فرصت اشتغال به جوانان آنها به میدان بیایند و خودشان ساختمان‌های نیمه‌تمام را بسازند.

وی افزود: آن چهار درصدی که بارها درباره‌شان صحبت کردم بیش از ۸۰ درصد تسهیلات بانکی را در اختیار دارند که باید زمانی که دولت ساختمان‌های نیمه‌تمام ورزشی را با شرایطی که قانون به آن اشاره کرده در اختیار جوانان قرار می‌دهد تسهیلات بانکی نیز در اختیارشان قرار بگیرد.

کاندیدای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اضافه کرد: چندین سالن ورزشی نیمه‌تمام در کشور وجود دارد که ۲۰-۳۰ سال است که در حال ساخته شدن هستند چرا دولت باید تصدی‌گری کند. اقتصاد مقاومتی یعنی این ساختمان‌ها باید توسط دولت واگذار شود.

او در پاسخ به این سوال که برنامه‌های مشخص شما برای ایجاد تقاضا و اشتغال و رونق کسب و کار چیست گفت: تقریباً بخش عمده‌ای از تجهیزات درسالن‌های ورزشی وارداتی هستند که بخشی از اینها به صورت غیرقانونی واردشده اند. سالانه ۲۰ میلیارد دلار قاچاق صورت می‌گیرد

قالیباف در ادامه تصریح کرد: آن ۴ درصدی که از آن سخن می گویم تافته جدا بافته‌ای هستند که قانون را دور می‌زنند یعنی از حوزه نفوذشان استفاده می‌کنند و مجوزهای خاص می‌گیرند و زمین‌های ورزشی را می‌فروشند و بیشترین سود را می‌برند. به طور حتم با تکنولوژی که در کشور وجود دارد قادر هستیم تجهیزات ورزشی خوبی را تولید کنیم.

این کاندیدای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با اشاره به اینکه با قهرمانان ورزشی و مدال آوران مرتباً ارتباط دارم گفت: برخی از این قهرمانان بعد از افتخارآفرینی دچار مشکل می‌شوند و این سوال مطرح است که چرا این افراد نباید مربی شوند و چرا مجموعاً ورزشگاه‌ها در اختیار این افراد قرار نگیرد؟ البته گفته می‌شود که این افراد در سیستم‌های دولتی استخدام شوند اما این نگاه نگاه ضد اقتصاد مقاومتی است.

او با تاکید براینکه دولت باید سایه سنگین خودش را از تصدی‌گری بردارد و اجازه دهد که مردم قهرمانان و جوانان کم شوند ، امکانات و تجهیزات و تسهیلات بگیرند گفت: ورزش می‌تواند دقیقا به رونق کسب و کار و رونق تجهیزات ورزشی کمک کند. ورزش یک صنعت است و رابطه مستقیمی بین رشد اقتصادی و رشد ورزش وجود دارد و در برخی کشورها که رشد اقتصادی خوبی دارند، در ورزش نیز مدال‌های زیادی دارند.

قالیباف با بیان این مطلب که دولت نباید در همه جزئیات دخالت کند افزود: چرا ورزش ما باید مثل یک اداره، سیستم اداری داشته باشد ؟ دولت مردم مصمم است که مردم را در همه زمینه‌ها از جمله ورزش مشارکت دهد. روزی که به شهرداری تهران آمدم زمین‌های چمن تهران تنها ۴۵ مورد بود که امروز بالای ۹۰۰ زمین چمن در تهران داریم. امروز در جنوب تهران و در شهرری تعداد زمین‌های چمن ۶۰ مورد یعنی چندین برابر زمین چمن‌های ۱۰ سال پیش در تهران است.

کاندیدای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ضمن اشاره به اینکه اصلا‌ضرورتی نمی‌بینم که از بودجه عمومی دولت برای سرمایه گذاری استفاده شود اضافه کرد: دولت نباید به کار مردم دخالت کند و زمینی که برایش قیمتی ندارد را نباید رانتی کند و آن را به همان ۴ درصدی‌ها بدهد و یا با رابطه زمین‌ها را واگذار کند.

وی ادامه داد: زمانی که بخش خصوصی و مردم آمدند در نقاط پرجمعیت و پردرآمد مجموعه ورزشی ایجاد کردند دولت باید مردم را مکلف کند که در نقاط محروم هم این کار را انجام دهند. به طور مثال ورزشگاه نقش جهان اصفهان را ببنید چندین سال زمان برد تا ساخته شود و نگاه کنید در حال حاضر چگونه اداره می شود. اینها مدیریت دولتی است.

قالیباف با بیان اینکه در دولت مردم اولین تصمیم ما این است که کار مردم را به مردم بسپاریم گفت: اگر این اقدام صورت گیرد رونق کسب و کار نیز اتفاق می‌افتد.

کاندیدای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که راهکار شما برای کاهش تصدی‌گری دولت در حوزه ورزش چیست افزود: در حوزه ورزش و نیز در همه حوزه‌های دیگر هر کار و فعالیتی که جنس تصدی‌گری داشته باشد و حاکمیتی نباشد همه اینها را در هر بخشی به مردم واگذار کنیم. دولت باید به کارهای مهم بپردازد؛ امروز چرا وزارت ورزش باید سالن اداره کند؟ یعنی مردم توان اداره یک سالن را ندارند؟ نباید هیچ کدام از محیط‌های ورزشی در اختیار سازمان های دولتی باقی بماند.

او خاطرنشان کرد:‌آن راه‌هایی که مردم می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند به بخش خصوصی واگذار شود و آنجایی که توان خرید نیست نهایتاً اجاره خواهیم داد. دولت حق حاکمیتی‌اش این است که اگر صاحب ملک یک سالن ورزشی قصد تغییر کاربری سالن را داشت  این اجازه را به او ندهد. آن ۴ درصدی که می گویم همان‌هایی هستند که سالن‌های ورزشی را می‌گیرند و تبدیل به محیط های غیر ورزشی می‌کنند و دولت باید به این امر ورود کند.

قالیباف در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه نگرش شما به ورزش بانوان چیست گفت: ۴۹ درصد جمعیت کشور ما را بانوان تشکیل می‌دهند. در حوزه ورزش همگانی، بانوان، دختران و جوانان ما مظلوم واقع شده‌اند. سلامت بانوان ما مهم‌تر از سلامت آقایان است چرا که آنها در تربیت فرزند نقش اساسی دارند و محور و استوانه خانواده محسوب می‌شوند. اگر زن خانه حس کسالت و ناراحتی کنند سایه او بر روی سایر اعضای خانواده خواهد افتاد. متاسفانه به ورزش بانوان و کشور ما بی توجهی شده است.

کاندیدای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: برخی شهرهای ما مرد سالار هستند ولی در تهران محیط‌های ورزشی بانوان در ۱۰ سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته و بی‌نظیر است. بیش از ۱۰۰ سالن ورزشی مخصوص خانم‌ها ایجاد کردیم و محیط‌هایی تحت عنوان شهردخت فقط مخصوص دخترخانم‌های ما است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: