کد خبر: ۷۱۸۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
تعداد بازدید: ۵۷۲
سکسکه معمولا مدت کوتاهی طول می کشد و خود به خود ظرف چند دقیقه یا حداکثر چند ساعت برطرف می شود اما در بعضی موارد، طولانی می شود. سکسکه هایی که بیش از ۴۸ ساعت طول بکشند، «سکسکه های مقاوم» نامیده می شوند.
حواستان را جمع کنید سکسکه می تواند شما را بکشد!به گزارش خبرداغ ، سکسکه عملی معمول و غیرارادی است که تقریبا هر کسی در طول عمر خود بارها آن را تجربه می کند. انقباض یا گرفتگی عضله دیافراگم -عضله ای که فضای شکم را از ریه ها جدا می کند- باعث می شود دهانه حنجره ناگهان بسته و صدایی ایجاد شود. به این حالت سکسکه می گویند.

 

 

سکسکه معمولا مدت کوتاهی طول می کشد و خود به خود ظرف چند دقیقه یا حداکثر چند ساعت برطرف می شود اما در بعضی موارد، طولانی می شود. سکسکه هایی که بیش از 48 ساعت طول بکشند، «سکسکه های مقاوم» نامیده می شوند. در مواقع نادری سکسکه بیش از یک ماه طول می کشد که این نوع را «سکسکه های صعب العلاج» می نامیم و از هر ۱۰۰هزار نفر، ۱ نفر به آن دچار می شود. این نوع سکسکه ها ممکن است نشانه مشکلی در بدن باشند.

 

 

چه عواملی باعث سکسکه می شوند؟

 

در بسیاری موارد، علت مشخصی برای سکسکه وجود ندارد اما برخی از علل احتمالی آن عبارتند از:

 

-  غذا خوردن سریع و بلعیدن هوا همراه با غذا

 

- حرف زدن هنگام غذا خوردن

 

- خوردن زیاد غذاهای تند یا چرب و نوشیدن نوشابه های گازدار و الکلی

 

- استرس یا هیجان احساسی مانند شنیدن یک خبر خوش ناگهانی، تعجب شدید یا خنده ناگهانی

 

- مصرف بعضی داروها مانند دیازپام، لورازپام و داروهایی که برای درمان ریفلاکس اسیدمعده تجویز می شوند.

 

- سیگار کشیدن

 

- تغییر ناگهانی درجه حرارت معده مانند نوشیدن مایعات داغ و سپس یک مایع سرد

 

 

 

اما دلایل بروز سکسکه های مداوم چه هستند؟

 

۱. بیماری کبدی و ریوی

 

۲.  بالا رفتن قندخون

 

۳. سکته و تومورهای مغزی

 

۴. بعضی عفونت ها و سرطان ها

 

۵. کم شدن عملکرد کلیه ها و بالا رفتن اوره

 

۶. تحریک اعصاب سرو گردن و سینه در اثر سرطان یا جراحی، به خصوص عصب واگ و عصب فرنیک که دیافراگم را به مغز وصل می کند.

 

۷. تحریک اعصاب تحریک کننده دیافراگم بعد از بعضی جراحی های شکم حتی گزارش هایی از بروز سکسکه بعد از جراحی دندان عقل هم دیده شده است.

 

۸. بیماری ریفلاکس: در این بیماری اسید معده به مری بازمی گردد و علاوه بر سکسکه علائمی مانند درد، تهوع، سوزش قلب و مشکل بلع نیز وجود دارد.

 

۹. وجود سوراخ کوچکی در دیافراگم که مری را به معده مرتبط می کند نیز باعث ایجاد سکسکه های مداوم، درد شکم، احساس خستگی، تهوع و استفراغ می شود.

 

۱۰. التهاب کیسه اطراف قلب: علت دقیق آن معلوم نیست اما عفونت های ویروسی، حمله های قلبی و اشعه درمانی ممکن است عامل بروز آن باشند. درد تیز قفسه سینه همراه با سکسکه های مداوم و تب و سرفه در آن دیده می شود.

 

 

در اغلب موارد سکسکه خود به خود برطرف می شود و مشکلی ایجاد نمی کند اما بعضی سکسکه های مداوم یا صعب العلاج ممکن است الگوی خوردن و خوابیدن فرد را به هم بریزند و باعث خستگی، کم خوابی، سوءتغذیه و کاهش وزن بیمار شوند. گاهی این نوع سکسکه ها تکلم بیمار را مختل می کنند. چنین سکسکه هایی باید به طور دقیق تری بررسی شوند.

 

 

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

 

معمولا برای درمان سکسکه نیازی به مراجعه به پزشک نیست اما اگر سکسکه بیش از دو روز طول بکشد، تغذیه و خواب فرد را مختل کند و با درد شکم، تب، کوتاهی نفس، استفراغ، سرفه خونی یا گرفتگی گلو همراه باشد باید سریع به پزشک مراجعه شود.

 جام نیوز

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: