
به گزارش
خبرداغ ، هوشیار رستمی تحلیلگر اقتصادی ، سید محمد صادق الحسینی اقتصاددان و علیرضا
عبدالله زاده فارغ التحصیل اقتصاد دانشگاه هاروارد در این میزگرد با مقایسه
تفاوت های اقتصادی کشور در دوران دولت نهم، دهم و یازدهم ویژگی های مثبت و
منفی هر دوره را تشریح کردند.
خلاصه دیدگاه این افراد به شرح زیر است :
** سید محمد صادق الحسینی
- در سال 92 ما شاهد دومین رکود تورمی در اقتصاد ایران بعد از انقلاب بودیم و بازار پولی بالاترین نرخ سود را تجربه کرد.
-
بازار کار در هشت سال منتهی به سال 1392 با 7 و نیم تا 8 میلیون بیکار به
گونه ای بود که افراد واجد شرایط نمی توانستند وارد آن شوند و نرخ بیکاری
تشدید شد.
- بازار ارز در ایران نیز به خاطر برخی تحریم ها و کاهش
درآمدهای ایران از فروش نفت تحت تاثیر قرار گرفت و به گونه ای شد که شکل
محترمانه ای از نفت در برابر غذا در حال اجرا بود.
- ثابت نگه داشتن نرخ
ارز در دولت درست نمی باشد . دولت ها باید سیاست های مالی را اعمال کرده و
از دخالت در مورد نرخ ارز خودداری کنند چرا که زیان های اقتصادی برای
تولید داخلی به دنبال دارد.
- متوسط نرخ تورم از سال 81 تا 90 به 25 درصد رسید.
- حجم واردات در دوران دولت نهم و دهم با 85 میلیارد دلار بی سابقه بود و سه برابر نسبت به دوره های قبل افزایش نشان می داد.
- هدفمندی یارانه ها طرح بدی نیست ولی بد اجرا می شود.
- سطح درآمد خانواده های شهری در سال 92 به سال 80 بازگشت و از قدرت خرید مردم کاسته شد.
- سطح درآمد خانواده های روستایی در سال 92 به سال 75 بازگشت .
-
در سال 1395 رشد اقتصادی بیش از 11 درصد و بدون نفت به حدود 8 درصد و تورم
به 6. 8 رسید که این نرخ تورم بعد از انقلاب بی سابقه بود.
- نرخ سود در همین سال 22 تا 25 درصد رسید و کاهش 10 درصدی را در نرخ رسمی شاهد بود.
-
در سال مزبور برای بیش از 600 هزار نفر شغل ایجاد شد که می توان گفت
ارتباط مستقیم با نرخ رشد دارد و بر اساس قواعد اقتصادی هر یک درصد نرخ رشد
100 هزار شغل ایجاد می کند و وعده های ایجاد شغل بیش از این از سوی برخی
نامزدها قابل دسترسی نیست.
** هوشیار رستمی
- اعضای دولت نهم
و دهم تجربه کشورداری و حکمرانی نداشت و با توجه به این که برخی اعضای آن
برای اولین بار وزیر می شدند، هارمونی اقتصاد کشور را از دست دادند.
-
اقتصاد یک ساز و کار پویا است که هارمونی خود را باید داشته باشد تا بخش
های مختلف آن اعم از خصوصی و دولتی همدیگر را کمک کنند که در سال 84 تا 92
این هارمونی از دست رفت.
- در این سال ها تورم بالاتر از نرخ سود سپرده شد که هیچ توجیه اقتصادی نداشت.
- دولت ها بر اساس تجربه موجود در دور دوم خود تصمیم های سخت و شجاعانه ای می گیرند.
- نتیجه کنترل تورم در دولت یازدهم کمتر از فواید برجام نبود.
- صنعت ما در دوران گذشته بیشتر گلخانه ای و نیازمند حمایت بود.
- در سال های 84 تا 92 قاعده بازی ما در جهان مستقل بود و بر خلاف رویه جاری حرکت می کردیم و این رویه برای ما مهم نبود.
** علیرضا عبدالله زاده
- حوزه رفاه اجتماعی برای سیاستمداران مهم می باشد چرا که به عنوان یک مطالبه عمومی مطرح است.
- برای ایجاد سطح شرافتمدانه ای از زندگی برای مردم باید اشتغال و دیگر بخش ها را رونق داد.
- در سال 94 و 95 برای اولین بار درآمدهای مالیاتی از نفت پیشی گرفت.
-
60 درصد فقرای شهری و 40 درصد فقرای روستایی افراد با قابلیت بالا هستند
که می شود از قابلیت آنان استفاده و آنان را توانمندی کنیم.
- ما در ایران فلسفه رفاه نداریم و باید آن را تعریف کنیم .
-
ایجاد پایگاه اطلاعاتی رفاه ایرانیان برای 80 میلیون جمعیت با 23 میلیون
خانواده از اقدامات جامع در سال های اخیر برای شناسایی افراد نیازمند در
جامعه و هدفمند کردن یارانه ها بود.
- از فواید این پایگاه شناسایی 124
هزار کودک بازمانده از تحصیل و رسیدگی به وضعیت آنان برای تحصیل بود که
برخی به صورت تماس مستقیم با خانواده ها صورت گرفت و مهم ترین علت آنها
معلولیت و فقر بود.
- این پایگاه به سیاستمداران برای ایجاد رفاه بیشتر
در جامعه کمک می کند که در همین ارتباط شناسایی 9 میلیون نفر و ارایه 14
سبد غذایی به آنان بدون وجود صف و مشکلات حاشیه ای از اقدامات چهار سال
گذشته بوده است.
- باید سیاست های به گونه ای باشد که ما در عرصه های مختلف شاهد شکوفایی باشیم .