کد خبر: ۷۱۶۰۶۷
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸
تعداد بازدید: ۳۹۹
در پی انتشار نامه رئیسی به روحانی و عسگری مبنی بر نمایش‌های تبلیغاتی زودهنگام، بسیاری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب به آن واکنش نشان دادند و از تبعات این نامه نوشتند.
تحلیل نامه رئیسی در صفحه‌های سیاسی؛ مظلوم‌نمایی یا امربه معروف؟به گزارش خبرداغ،روزنامه ایران در یکی از مطالب خود به یادداشتی از صادق زیباکلام در خصوص این نامه اشاره کرد که این نامه را «مظلوم‌نمایی رئیسی» خوانده است و ادعا می‌کند صداوسیما، ملک طلق اصولگرایان و دربست در اختیار این جریان است. در ادامه‌ی این متن نویسنده هم با انتقاد به اقدامات اخیر رئیسی مبنی بر توزیع اقلام و مواد غذایی در بین محرومین همزمان با کاندید شدنش برای ریاست جمهوری، این اقدامات را تحرکات زیاد او دانسته است. این یادداشت در پایان گفته «برخلاف ادعای رئیسی، صداوسیما اگرچه برنامه‌های رسمی ریاست جمهوری را براساس پروتکل‌های موجود پخش می‌کند اما جهت‌گیری محسوسی در راستای انتقاد به دولت و ناکارآمد نشان دادن آن دارد. در مقابل اما تصویر رئیسی را به بهانه پخش نماز جماعت نشان می‌دهد.»



در کنار این یادداشت، این نشریه مصاحبه‌ای را با حسین کنعانی مقدم یکی از اعضای جمنا انجام داده است. مقدم بر این باور است نامه رئیسی‌ شأنی جزو امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر یک شهروند عادی ندارد. ولی از زمان طرح این نامه انتقاد می‌کند و توضیح داده«پخش عملکرد دولت در خصوص کارهایی که انجام می‌دهد از جمله افتتاح پروژه‌ها، یک‌روند جاری کشور است و نباید آن را به ‌حساب تبلیغات گذاشت.»

رسول منتخب نیا هم در یادداشتی با ایراد به این نامه گفته «آقای رئیسی باید به این سؤال جواب بدهد که از چه موضعی نامه‌نگاری کرده است؟ از موضع دادستان ویژه روحانیت؟ از موضع تولیت آستان قدس رضوی یا از موضع یکی از نامزدهایی که ثبت‌نام کرده است؟ که البته از هرکدام از این سه موضع باشد، دخالت در امور دستگاه نظارتی است.» نویسنده هم‌چنین حرمت آستان قدس را یادآور می‌شود و می‌گوید خدا نکند ما حرمت آستان قدس را فدای بازی انتخابات کنیم.

نامه‌ی رئیسی باعث شده بسیاری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب از این فرصت استفاده کنند و به اقدامات این داوطلب ریاست جمهوری در چندماه گذشته توجه بیشتری کنند که برخی معتقد بودند شائبه‌ی کارهای تبلیغاتی دارد. اعتماد هم در گزارش تطبیقی و تحلیلی این نامه را مورد نقد قرار داده و ادعا کرده است «اعتراض رییسی به عملکرد صداوسیما در حالی است که از قضا رسانه ملی این روزها بیشتر از هر زمان دیگری در مظان حمایت از خود او به‌عنوان یکی از کاندیداهای اصولگراست».

پس از ثبت‌نام اسحاق جهانگیری بسیاری از رسانه‌های اصول‌گرا این اقدام را نشانه ضعف و ترس روحانی دانسته‌اند و آن را اقدامی ناپسند تلقی کردند. علیرضا علوی تبار چهره‌ی شناخته‌شده جریان اصلاحات در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد درباره‌ی این ثبت‌نام گفته «کاندیداتوری جهانگیری تاکتیک است نه استراتژی» او همچنین با توجه به ثبت‌نام حداکثری نامزدها رقابت اصلی را بین سه جریان و یک باند می‌داند که با هم رقابت می‌کنند. علوی تبار منظور از باند را این‌گونه توضیح داده«منظورم از باند جمعی از افراد است که دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود را پنهان می‌کنند و فاقد تکیه‌گاه و پایه اجتماعی معینی هستند».

اعتماد در بخش دیگری به بازتاب صحبت‌های نوبخت در جمع خبرنگاران پرداخته است. سخنگوی دولت هم در جمع خبرنگاران ثبت‌نام جهانگیری را دفاع از عملکرد دولت می‌داند و توضیح داده حتماً در مناظرات تلاش می‌کنند نسبت به عملکرد دولت و واقعیت‌های موجود روشنگری کنند.

اخلاق انتخاباتی؛از ادعا تا تخریب رقیب

دست‌به‌قلم شدن رئیسی، در روزنامه شرق هم بازتاب فراوانی  داشته است. این نشریه اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با علی تاجر نیا و جهانبخش خانجانی به ارزیابی این نامه‌نگاری پرداخته است. تاجر نیا گفته«از نظر من این نامه بیشتر یک ژست تبلیغاتی اخلاق‌مداری است» خانجانی، هم رئیسی را به‌عنوان یک چهره برجسته در حوزه قضائی معرفی می‌کند و چنین اقدامی را از او بعید می‌داند. او توضیح داده: «نوعی ناپختگی سیاسی در این رفتار دیده می‌شود که یک کاندیدا به صداوسیما درباره رئیس‌جمهور مستقر این‌گونه توصیه می‌دهد».

روزنامه آفتاب یزد هم با انتقاد شدید به نامه تولیت آستان قدس رضوی، آن را نعل وارونه خوانده است. نویسنده با آوردن بخش‌هایی از نامه به تحلیل واژه‌های آن پرداخته است. در پایان نگارنده آرزو می‌کند که ‌ای کاش این نامه نوشته نمی‌شد و با طرح سؤالی، اقدام رئیسی را عجیب دانسته و گفته«کسی که خود را مقدم بر همه احوال «حقوقدان» می‌داند، نمی‌داند قضاوت پیش از انجام بزه و یا تعیین حدودوثغور برای سازمانی که رئیس و ناظر و مجموعه قوانین دارد خود دال بر نادیده‌انگاری قوانین موضوعه است؟»

در میان مباحث رقابتی، مسئله‌ای که شاید این روزها در رسانه‌ها کمتر دیده می‌شود، موضوع اخلاق انتخاباتی و رعایت اصول و قواعد حرفه‌ای حاکم بر آن است. روزنامه ابتکار در گزارشی به این موضوع پرداخته و غلامرضا حیدری، نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم تحلیل کرده «هر کاندیدایی از نقطه‌نظر خود و با توجه به این که اصل را بر تخریب رقیب گذاشته، تنها به دنبال سبد روی بیشتر است و حتی هدف‌گذاری هم مقدس نیست». همچنین محمد میر لوحی بر این نکته تأکید کرده و گفته «کاندیداها بدانند که نمی‌بایست به حریم خصوصی افراد وارد و به حیثیت گروه‌ها و دسته‌ها آسیب رساند؛ دروغ گفتن، آمارهای اشتباهی نکاتی است که در این زمان محدود عده‌ای را هیجان‌زده می‌کند».

ترس از نقد تا تأثیر فضای مجازی بر انتخابات

اما روزنامه‌های اصول‌گرا در خصوص انتشار این نامه چه رویکردی داشتند؟روزنامه جوان در صفحه سیاسی خود به انتشار نامه از قول خبرگزاری تسنیم بسنده کرد و تنها به تأکیدات رئیسی خطاب به روحانی و عسگری پرداخته است. این نشریه در گزارشی دیگر ادعا کرده فضای حاکم بر دانشگاه‌ها در ایام انتخابات امنیتی شده است. در متن هم با چند فعال دانشجویی از جمله دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان صحبت کرده که او مدعی شده «با نزدیک شدن به انتخابات نه‌تنها فضای موجود باز نشد بلکه خفقان موجود بیشتر شد» این گزارش می‌توانست موضوع مورد نظر خود را بهتر کار کند و با ذکر مصداق‌ها و مثال‌های عینی درباره‌ی این تشکل‌ها متن بهتری برای مخاطب آماده کند. بیان حرف‌های کلی و بدون مصداق اعتبار متن را کاهش می‌دهد.

روزنامه کیهان هم در گزارشی به بازتاب سخنان روحانی در نشستی با روسای دانشگاه‌های کشور پرداخته است. این نشریه همچنین با انتشار نامه رئیسی، ادعا کرده علناً صداوسیما به ستاد و بلندگوی رسمی دولت تبدیل شده است. در بخش دیگری، نامه دفاتر شصت گانه اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به عسگری هم منتشر شده است. به نظر می‌رسد روزنامه برخلاف عملکرد روزنامه‌های جناح مقابل، از هر نوع نوشته‌ای برای تائید نامه‌نگاری رئیسی استقبال کرده است. نویسنده ادعا می‌کند با نزدیک شدن به انتخابات، تحت‌فشار قرار دادن این سازمان با اهرم بودجه و شانتاژ به‌منظور امتیاز گیری، از سمت دولت شکل گسترده‌تری یافته است.

هر چه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، انتقاد به عملکرد دولت از جمله اشتغال، اقتصاد و نتایج برجام در روزنامه‌های جناح مقابل بیشتر می‌شود. روزنامه صبح نو در گفت‌وگویی با غلامرضا مصباحی مقدم به ارزیابی عملکرد دولت یازدهم پرداخته است. مصباحی مقدم وعده‌های روحانی را بسیار بالاتر از توانایی دولت یازدهم می‌بیند و تصوراتی چون رویکرد برجام برای بهبود اوضاع اقتصادی را تصور غلطی می‌نامد.

این نشریه در یادداشتی دیگر به تحلیل ثبت‌نام اسحاق جهانگیری پرداخته است. نگارنده ادعا می‌کند ترس اصلاح‌طلبان باعث چنین اقدامی از طرف جهانگیری شده است: «اصلاح‌طلبان به‌هیچ‌وجه فکر این را نمی‌کردند اصولگرایان با چنین آرایشی وارد عرصه رقابت شوند و این دستپاچگی به‌خوبی مشخص است».

روزنامه قدس اما تنها به انتشار نامه رئیسی بسنده کرد و در بخش دیگری مصاحبه را درباره‌ی رقابت انتخاباتی در شبکه‌های اجتماعی کارکرده است. مهدی فضایلی دراین‌باره با فیلتر شدن مخالف است و گفته« قطعاً ما با محدودیت شدید و بستن آن‌ها موافق نیستیم اما موضوع هم نباید به حال خود رها شود» بیژن نوباوه هم با انتقاد از ساماندهی فضای مجازی، تحلیل کرده « فضا به‌گونه‌ای حرکت کرده است که هر روز با شبهه جدید و پریشانی بیشتر افکار عمومی مواجه می‌شویم»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: