کد خبر: ۷۱۵۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶
تعداد بازدید: ۵۹۳
بارندگی بی‌سابقه در ۱۰ – ۱۵ سال اخیر در آذربایجا‌ن‌شرقی
معاون عمرانی استاندار آذربایجا‌ن‌شرقی آخرین وضعیت سیل در استان و خسارات آن را تشریح کرد.
آخرین وضعیت سیل در آذربایجا‌ن‌شرقی/27 کشته و چندین مفقودیمحمد صادق پورمهدی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های هواشناسی، در تمام نقاط استان با بارش باران مواجه بودیم و در مجموع بیش از ۴۰ میلی‌متر بارندگی ثبت شده که این میزان بارندگی در ۱۰ – ۱۵ سال اخیر بی‌سابقه است.
 
به گزارش خبرداغ به نقل از آفتاب‌نیوز؛ وی با بیان این که معمولاً بارش شدید باران، سرمازدگی و غیره از سوی هواشناسی پیش‌بینی شده و اطلاع‌رسانی می‌شود، اظهار کرد: این‌بار نیز بارش شدید باران پیش‌بینی شده و به تمامی فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اعلام شده بود و آنان ر ا مکلف کرده بودیم تا تصمیمات لازم را برای کاهش خسارات اتخاذ کنند.
 
پورمهدی خاطرنشان کرد: تجاوز به حریم رودخانه و ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز در حاشیه رودخانه‌ها منجر به جاری شدن سیل و آسیب رسیدن به ساخت‌وسازهای اطراف رودخانه‌ها شده است.
 
وی از جاری شدن سیل در تمامی شهرستان‌های استان همچون، مراغه، بناب و اهر خبر داد و گفت: بر اساس گزارش‌هایی که ساعت ۱۹ روز جمعه به ما ارسال شد، در دو شهرستان عجب‌شیر و آذرشهر سیل خودروی افرادی که در حال عکس‌برداری از طغیان رودخانه‌ها بودند را با خود برده است و هم اکنون نیروها در حال امدادرسانی هستند.
 
معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی عنوان کرد: متأسفانه در روستای چنار عجب‌شیر، سیل باعث فوت و مفقود شدن چندین نفر شده است که علاوه بر نیروهای امدادی، از ارتش نیز درخواست کمک کردیم و شخص آقای استاندار نیز پیگیر این موضوع است.
 
پورمهدی تأکید کرد: از صبح روز جمعه اورژانس، نیروی انتظامی، راهداری، آتش‌نشانی، هلال احمر و غیره در حال آماده‌باش و خدمات‌رسانی هستند.
 
وی با بیان این که علی رغم بارندگی شدید، تلفاتی در شهرستان تبریز نداشتیم، گفت: در روستاهای شهرستان تبریز همچون هروی، بیرق و کندرود سیل جاری شده که اقدامات لازم و امدادرسانی انجام شده و هم‌اکنون سیل در این روستاها مهار شده است.
 
معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان این که امدادرسانی به سیل‌زده‌ها همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: بعد از پایان امدادرسانی و عادی ‌شدن شرایط، برآورد خسارت کرده و به نهادهای مرتبط اطلاع خواهیم داد تا در اسرع وقت، خسارات ناشی از سیل را جبران کنیم.
 
وی به مردم توصیه کرد که از ایستادن در کنار رودخانه‌ها و عکسبرداری از سیل خودداری کنند؛ چرا که در شهرستان آذرشهر همین عکس گرفتن از سیل حادثه آفرید.
 
پورمهدی با بیان این که همین بارش‌ها به احیای دریاچه ارومیه کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: مردم تذکرات مسئولان را جدی بگیرند تا با کمترین خسارت ممکن این سیل را پشت سر بگذاریم.
 
وی در پایان تأکید کرد: جلسات مدیریت بحران در دو شهرستان عجب‌شیر و آذرشهر تشکیل شده، تمام هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های مربوطه انجام شده و همچنین فرمانداری‌های بناب و اسکو نیز به عنوان فرمانداری‌های معین، این دو شهرستان را در امر امدادرسانی یاری خواهند کرد.  

تعداد مفقودین سیل عجب‌شیر تا کنون 20 نفر می‌باشد. خبرگزاری صداوسیما نوشته است که تعداد جان‌باخته‌گان سیل در عجب‌شیر نیز به 6 نفر رسیده است.

مدارس آذربایجان‌ شرقی تعطیل نیست

باتوجه به بارش بی‌سابقه باران در آذربایجان‌شرقی و جاری شدن سیل، شایعاتی مبنی بر تعطیلی مدارس در فضای مجازی پخش شده بود که بر این اساس اداره کل آموزش و پرورش استان اطلاعیه‌ای صادر کرد.

در متن این اطلاعیه آمده است: با عنایت به تماس و پیام‌های مکرر اصحاب محترم رسانه و اولیای گرانقدر در خصوص تعطیلی مدارس به دنبال بارش شدید باران به استحضار می‌رساند هیچ‌گونه تعطیلی فردا، شنبه مورخ ۲۶ فروردین نخواهیم داشت و طبق روال عادی مدارس دایر خواهند بود.»

تعطیلی برخی مدارس آذربایجان غربی به دلیل وقوع سیل

با توجه به تداوم  بارندگی‌ها، آبگرفتی معابر و مسدود بودن محورهای مواصلاتی منطقه سیلوانا و احتمال بروز حوادث ناشی از بارش ها، تمامی مقاطع تحصیلی این منطقه (سیلوانا)،  شنبه، ۲۶ فروردین ماه  صبح و بعد از ظهر تعطیل است.

همچنین در شهرستان اشنویه، در بخش جنوبی (منطقه نالوس) بدلیل طغیان رودخانه و مسدود بودن راه اصلی و بخش شمالی (روستاهای گند ملاعیسی، دوستک ، لولکان، رشگند، گلاز، شیوه بیرو ) به دلیل جاری شدن سیل در داخل روستاها، تمامی مقاطع تحصیلی در مناطق و روستاهای ذکر شده، شنبه ۲۶ فروردین ۹۶ در نوبت صبح  و بعد از ظهر تعطیل است.

آخرین آمارها از سیل آذربایجان

معاونت عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر آخرین آمارها از سیل آذربایجان را تشریح کرد .

شاهین فتحی در گفتگو با ایسنا در توضیح گزارش سیل و آبگرفتگی  25فروردین ماه تا ساعت 6 صبح امروز (شنبه) گفت: چهار استان آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، زنجان و همچنین١٧شهرستان(مراغه، چارایماق، هریس، بستان آباد، ورزقان، شبستر، تبریز، عجب‌شیر، آذرشهر، ملکان، سراب، ارومیه، اشنویه، نقده، پیرانشهر، سقز و زنجان) تحت تاثیر سیل و آبگرفتگی قرار داشتند.

معاونت عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمربا اشاره به امدادرسانی به ٣٢شهر و روستا افزود: همچنین تا کنون به 1100 نفر امدادرسانی شده، 77 تن اسکان اضطراری یافتند، 14 تن به مناطق امن منتقل شدند و شش تن نیز برای دریافت خدمات لازم به مراکز درمانی منتقل شدند.

فتحی با بیان اینکه متاسفانه ٩نفر نیز جان باختند، گفت: 5 تن در شهرستان عجب‌شیر، 3 نفر در آذرشهر و یک تن نیز در اشنویه جان خود را از دست دادند.

به گفته معاون عملیات امداد و نجات هلال احمر، 15 تن نیز در شهرستان‌های آذرشهر و عجب‌شیر مفقود هستند.

وی افزود: همچنین تخلیه آب از 48 واحد منزل مسکونی صورت گرفته است و مجموعا ٤١تیم عملیاتی شامل 180 امدادگر و نجاتگر فعالیت داشتند.

معاونت عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمرتاکید کرد: امدادرسانی‌ها در دو استان آذربایجان شرقی و غربی ادامه دارد.

27 کشته در حادثه سیل آذربایجان‌شرقی

مدیر کل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: تعداد فوت شدگان سیل روز گذشته استان آذربایجان‌شرقی به 27 نفر رسید.

خلیل ساعی در گفت‌وگو با در خصوص آخرین وضعیت خسارت سیل در استان، بیان کرد: از 37 نفر مفقودی  سیل روز گذشته،  اجساد 27 نفر آنها توسط نیروهای امدادی پیدا شده و در حدود 10 تن دیگر مفقود هستند.

وی اضافه کرد: عملیات امدادی برای یافتن سایر مفقود شدگان در حال انجام است.

 گفتنی است؛ پنج استان کشور از جمله استان آذربایجان‌شرقی، از روز گذشته تحت تاثیر سیل و آبگرفتگی قرار دارند که بنابر اعلام مسوولان، بیشترین خسارات جانی مربوط به دو شهرستان آذرشهر و عجب‌شیر از آذربایجان شرقی بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: