کد خبر: ۷۱۴۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۷
تعداد بازدید: ۳۳۵
سوال اصلی این است که آیا رای شرکت کنندگان معیار عادلانه ای برای گزینش افراد است؟ معیار مناسبی برای ترتیب نامزدهاست؟
اعتراض سایت احمد توکلی به جمنابه گزارش خبرداغ به نقل از سایت الف وابسته به احمد توکلی ،  روز پنج شنبه مرحله دوم گزینش نامزدهای انتخاباتی اصولگرا انجام شد و رئیسی با بالاترین آرا به عنوان نفر اول جمنا معرفی شد و بعد از وی 4 نفر دیگر به شورای مرکزی معرفی شدند تا دو یا سه نفر برای ثبت نام در انتخابات نهایی شوند.

جمنا سازوکار رشد یافته و اصلاح شده فرآیند ائتلافی اصولگرایان در دوره های گذشته است با این حال رای گیری امروز اشکالات جدی روشی داشت که به نظر می رسد برای اعتبار جمنا مناسب نبود.

سوال اصلی این است که آیا رای شرکت کنندگان معیار عادلانه ای برای گزینش افراد است؟ معیار مناسبی برای ترتیب نامزدهاست؟

برای یک نظرسنجی ساده اولین شاخصی که مورد توجه قرار می گیرد، انتخاب جامعه آماری است. دهها ملاک برای پیدا کردن یک جامعه اماری مناسب مورد توجه قرار می گیرد تا نتیجه نظرسنجی علمی و مورد اتکا باشد. با این توضیح آیا تعیین تکلیف درباره آمدن یا نیامدن نامزدها به جمعی که هیچ شناختی از ترکیب آن نداریم منطقی است؟ قابل اعتنا است؟ عادلانه است؟

به نظر میرسد مهمترین وظیفه جمنا کشف مقبولیت نامزدها است نه رای_دادن به نامزدها. ایندو بسیار متفاوتند. کسانی که امروز در جمنا دور هم جمع شدند نخبگان_سیاسی اند نه نمایندگان_سیاسی_مردم. با این توضیح وظیفه نخبه سیاسی طراحی ساز وکاری روشن و عادلانه برای کشف مقبولیت نامزدها از میان مردم و جامعه است نه اینکه دور هم جمع شوند و رای دهند. روشن است که این افراد نماینده  جبهه انقلاب نبودند که رای شان نهایی باشد.

رای دیروز نشانه چیست؟ مثلا حذف ضرغامی با چه ملاکی صورت گرفته است؟ آیا وقعا کسانی که حذف شدند در جامعه مقبولیت نداشتند؟ با کدام ملاک کنار گذاشته شدند؟ ترتیب 5 نامزد اول چه مفهومی داشت و نشانه چیست؟ این انتخاب از چه منطقی پیروی می کند؟ اگر یک نامزد نتوانست یارکشی کند، باید از چرخه انتخاب کنار گذاشته شود؟

انتخاب دیروز برخلاف مسیر گذشته جمنا یک ضعف اساسی محسوب می شد و به نظرمی رسد به اعتبار جمنا لطمه زد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: