کد خبر: ۷۱۰۳۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵
تعداد بازدید: ۱۷۸
کیهان برزگر:
یک استاد دانشگاه گفت: تصمیمات یک باره ترامپ و عدم ثبات در تصمیم‌گیری‌های او موجب می‌شود که ما شاهد یک فضای گنگ و نامفهوم در نظام بین الملل باشیم
ترامپ از حال و هوای انتخابات خارج نشده/ عدم ثبات رییس‌جمهور آمریکا فضای گنگ و نامفهوم در نظام بین الملل ایجاد کرده استبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، کیهان برزگر در نشست "با امریکای ترامپ چه باید کرد؟" که صبح امروز توسط موسسه دیپلماسی ایرانی در روزنامه اطلاعات برگزار شد، گفت: سیاست‌های ترامپ با دید سیاست داخلی است انگار او در حال و هوای انتخابات مانده و خارج نشده است.

او با بیان اینکه ترامپ عصر یکجانبه گرایی آمریکا را در عصر جدید ایجاد کرده که برخلاف اوباما است، اظهار داشت: اوباما سیاست چند جانبه‌گرایی را دنبال می‌کرد که عصر جدیدی در امریکا بود و فضای جدیدی برای دیگران از جمله ایران ایجاد می‌کرد ولی ترامپ در حال عوض کردن این فضاست. او از کشورها اطلاعات و آگاهی چندانی ندارد. من فکر می‌کنم او در این عرصه موفق نمی‌شود و یک عصر سردرگمی را در امریکا ایجاد می‌کند.

این تحلیل‌گر مسائل آمریکا ادامه داد: اینکه ترامپ چگونه می‌خواهد اسرائیل را تقویت کند به یاد داریم که سفارت آمریکا در قدس مطرح شد اما کمی بعدتر وی از این موضع خود عدول کرد. در مورد مصر و سوریه هم همین اتفاق افتاد و تضادها مجددا در این بین آشکار شد. لذا تصمیمات یک باره ترامپ و عدم ثبات در تصمیم‌گیری‌های او موجب می‌شود که ما شاهد یک فضای گنگ و نامفهوم در نظام بین الملل باشیم. از سوی دیگر شخصی‌گرایی ترامپ یک سردرگمی در سیاست در اخلی آمریکا به وجود آورده و او تلاش دارد تا به نوعی ساختارها و شاکله سیاسی ایالات متحده را دگرگون کند. باید بگوییم که او در این خصوص موفق نخواهد بود.

او افزود: اینکه ترامپ در بحث مبارزه با تروریسم با کشورهای منطقه مانند سوریه و عراق و حتی روسیه تعامل‌هایی را صورت خواهد داد هم موضوعی نامفهوم و گنگ است چرا که سیاست منطقه‌ای ایالات متحده همچنان و با گذشت بیش از یک ماه از روی کار آمدن رئیس جمهور فعلی این کشور نامفهوم و نامشخص است و باید ببینیم که تا چه حد عربستان سعودی به آمریکا نزدیک خواهد شد چرا که در این بین یک موضوع بسیار حساس و مهم وجود دارد و آن این است که چطور می‌شود بین ارتباط با عربستان و مبارزه با تروریسم یک تناسب یا بالانس سیاسی و معنادار ایجاد کرد. از این جهت باید رابطه ایالات متحده با عربستان و بحث مبارزه با تروریسم را یک تناقض آشکار دانست.

این استاد دانشگاه با اشاره به برجام و فرصت‌های جمهوری اسلامی برای مقابله با سیاست‌های تنش‌آفرین ایالات متحده عنوان کرد: واقعیت این است که توافق هسته‌ای دارای یک مشروعیت و وجاهت قانونی و بین‌المللی است چرا که کشورهای اروپایی و به دنبال آن دولت‌هایی مانند روسیه و چین این موضوع را تایید کرده و قبول دارند.

برزگر ادامه داد: از این جهت این سوال نمایان می‌شود که چرا برجام در زمان دولت اوباما محقق شد؟ به اعتقاد من ایالات متحده و شخص باراک اوباما خواستار این بودند که با توافق هسته‌ای، ایران را در منطقه به نوعی مهار کنند و از این جهت دولت اوباما توانست بامشارکت خود ایران برجام را برای مهار کشورمان به نتیجه برسانند چرا که سعودی‌ها اعلام کرده بودند که بحث ما توافق هسته‌ای نیست بلکه افزایش نقش ایران در منطقه مدنظر است.

این تحلیل‌گر مسائل آمریکا یاداور شد: از این جهت شاهد خواهیم بود که فشار سیاسی دولت ترامپ بر ایران افزایش پیدا خواهد کرد و بهترین کار شکستن اتحاد کشورهای منطقه با آمریکاست که به نوعی با سیاست‌های واشنگتن همخوانی دارند. به عنوان مثال ترکیه به دلیل سیال بودن استراتژی و نقشش و همچنین روسیه به دلیل نفوذ موثر در منطقه و نظام بین الملل در این بین باید مدنظر قرار داده شوند.

او در پایان اظهار کرد: نگاه مسکو به برجام و برخی از مسائل ایران کاملا مثبت بوده است و از این منظر باید گفت که نگاه جدید آمریکا به ایران را می‌بایست جدی گرفت اما باید به خاطر داشته باشیم که اجرای صحیح توافق هسته‌ای می‌تواند نقش ایران در عرصه بین الملل را کاملا درست و صحیح جلوه دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: