کد خبر: ۷۰۵۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱
تعداد بازدید: ۲۹۱
تهدید یک مقام دولتی آمریکا؛
دو روز بعد از ادعاهای ترامپ در مورد ایران، روز گذشته (جمعه) دولت ترامپ طرح تحریم‌های اقتصادی ایران به بهانه آزمایش‌های اخیر موشکی و حمایت‌های ایران از گروه‌های شبه‌نظامی در درگیری‌های منطقه را اعلام کرد.
در هفته‌های آتی علیه ایران اقداماتی صورت می‌گیرد/ سیاست خارجی غیرمتعارف ترامپ ادامه دادبه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا روزنامه «لس آنجلس تایمز» در مقاله‌ای نوشت: ترامپ در آخرین حرکت خود تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را تقویت کرده است. طی این اقدام، ۲۵ کمپانی و شهروند ایرانی تحت تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار گرفته‌اند. به گفته مقامات این حرکت برای تحت فشار قرار دادن ایران، بدون لغو توافق هسته‌ای دولت اوباما و یا ایجاد یک بحران بین‌المللی جدید صورت پذیرفته است.

به گفته مایکل فلین مشاور امنیت ملی دولت ترامپ، این دولت دیگر اقدامات تحریک‌آمیز و تهدیدهای ایران علیه منافع ملی آمریکا را تحمل نمی‌کند.

به ادعای روزنامه «لس آنجلس تایمز» تحریم‌ها عمدتا سمبلیک است و گروه‌هایی را مورد هدف قرار داده که بعید است به قرارداد‌های تجاری و دارایی‌های آمریکا آسیبی وارد کند. آنها اعلام کرده‌اند که این اقدام جدید دولت ترامپ برای این بوده که نشان دهد رییس‌جمهور جدید به وعده خود مبنی بر تغییرات جدی در رویه آمریکا عمل کرده است.

روز پنجشنبه کاخ سفید به وضوح از اسرائیل خواست که به شهرک‌سازی‌هایش در کرانه باختری و شرق اورشلیم پایان دهد و گفته این کار به دستیابی به صلح در فلسطین کمکی نمی‌کند.

«نیکی هلی» سفیر جدید آمریکا در سازمان ملل نظر نهادهای سیاسی جدید آمریکا نسبت به اشغال کریمه توسط روسیه در سال ۲۰۱۴ و مداخله مسلحانه این کشور در اوکراین را روز پنجشنبه در سخنرانی خود در شورای امنیت سازمان ملل قرائت کرد.

این در حالی است که ترامپ از محکوم کردن مداخلات روسیه در اوکراین سرباز زده و گفته بود تحریم‌های آمریکا علیه روسیه باید لغو شود . هلی در سخرانی خود گفت که سازمان ملل نباید تا زمانی که روسیه دست از بی ثبات کردن اوکراین برنداشته و نیروهایش را از کریمه خارج نکرده است، تحریم‌ها را بردارد.

سیاست خارجی غیرمتعارف ترامپ ادامه داد. در هفته گذشته او در تماس‌های تلفنی با سران کشورهای مکزیک و استرالیا بحث کرده و با ممنوعیت سفر اتباع هفت کشور مسلمان جنجال زیادی ایجاد کرده است.

ترکیب اظهارات خصمانه و اقدامات کمتر خصمانه او نشان‌دهنده درگیری دو وجهه عمل‌گرا و پر سر و صدای دولت جوان ترامپ است.

به گفته «ریچارد نفیو» کارشناس امور تحریم‌ها در دولت اوباما که در مذاکرات بین‌المللی با ایران در جریان هسته‌ای نقش مهمی داشته است، تحریم‌ها علیه ایران در صورتی که برای تهران ساخت موشک‌های دور برد را سخت‌تر کند کار ارزشمندی است اما هیچ ضمانتی در این راه وجود ندارد.

نفیو گفته که تحریم‌ها ۱۳ فرد ایرانی و ۱۲ کمپانی ایرانی، لبنانی و اماراتی را مورد هدف قرار داده است. این تحریم‌ها با تحریم‌های دوران اوباما قبل و بعد از توافق هسته‌ای یکسان است.

آنها حتی گروه‌های مشابهی را مورد هدف قرار داده‌اند: شرکت‌های درگیر در پروژه‌های توسعه موشک‌های بالستیک و شرکت‌های وابسته به نیروهای نظامی ایران هستند.

شرکت‌های نام برده به سیستم‌های مالی آمریکا و یا هرگونه قراردادی با کمپانی‌های آمریکایی نمی‌توانند دسترسی داشته باشند و موضوع تحریم‌های ثانویه هستند. از این منظر نام این کمپانی‌ها در میان شرکت‌ها و افرادی است که در لیست سیاه آمریکا برای بستن قرارداد با آنها موجود است.

«جان اسمیت» رییس دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعی شده ایران به حمایت‌هایش از تروریسم و تهدید منطقه ادامه می‌دهد و این مساله شرکای ما را در سراسر جهان با تهدید مواجه کرده است.

وزیر امور خارجه ایران در توییتر خود واکنش سختی نسبت به این اقدام نشان داده و نوشت: ما هرگز هیچ جنگی را آغاز نخواهیم کرد اما تنها به ابزار دفاعی خودمان تکیه می‌کنیم.

یکی از مقامات دولتی آمریکا که خواسته نامش فاش نشود به لس آنجلس تایمز گفته که آمریکا در هفته های آتی اقداماتی خواهد کرد. من تاکید می‌کنم که این تنها قدم‌های اولیه برای پاسخ دادن به رفتارهای تحریک‌آمیز ایران است. ایران گزینه‌هایی پیش روی خود دارد. ما به اقداماتمان برای پاسخ دادن به رفتارهای ایران ادامه می‌دهیم و فشارهایمان را تا سطح مناسبی بر این کشور وارد می‌کنیم و مادامی که این کشور رفتارش را تغییر ندهد، دست نخواهیم کشید.

این مقام آمریکایی تاکید کرد که تصمیمات آنها در فرآیندی عادی و مشورتی گرفته شده است.

ترامپ نیز در توییتر خود همین لحن را تکرار کرد و نوشت : ایران با آتش، بازی می‌کند. آنها قدردان رفتار مهربانانه اوباما با خودشان نبودند. اما من اینگونه نخواهم بود.

تا امروز رویکردهای نامتعارف ترامپ در سیاست خارجی با هنجاری‌های جاری دولت‌های جمهوری‌خواه و دموکرات بعد از جنگ جهانی دوم صدق نمی‌کند.

حرکت‌های اخیر او حتی متحدان قدیمی این کشور را هم دست کم فعلا با محدودیت‌هایی مواجه کرده است.

در حالی که ترامپ از محکوم کردن روسیه سر باز می‌زند هیلی سفیر  آمریکا در سازمان ملل، روسیه را به اقدام مسلحانه در اوکراین متهم می‌کند .

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: