بر اساس این ماده که با ۱۷۸ رای موافق، ۱۱ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۱۸ نماینده حاضر ماده ۶۵ لایحه برنامه ششم را به تصویب رسید، شرکت مادرتخصصی فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و شرکتهای فرودگاهی وابسته و شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران مشمول مزایای قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی مصوب ۷ /۷ /۱۳۷۰ میشوند.
بهموجب این مصوبه دولت موظف است نسبت به بازنگری از طریق تمهیدات قانونی در تخفیفات تکلیفی و معافیت در زمینه بهرهبرداری از خدمات ناوبری هوایی، فرودگاهی، نشست و برخاست، خدمات پروازی، واگذاری اماکن و سایر موارد مرتبط و واقعی نمودن نرخ آنها اقدام کند.
بر این اساس سازمان هواپیمایی کشوری موظف است، بهمنظور تقویت اقتصاد حمل و نقل هوایی، ترغیب سرمایهگذاری در بخش هوایی غیرنظامی، بهرهگیری از ظرفیتها و سرمایهها و ارتقای سطح علمی و فنی صنعت هوایی کشور با رعایت اصل حمایت از صنایع داخلی دانشبنیان و انتقال فناوری پیشرفته به داخل و همچنین ایجاد اشتغال برای نیروهای تحصیل کرده، برنامه مدونی به منظور تحقق اهداف ذیل تهیه و پس از تائید شورایعالی هواپیمایی کشوری به اجراء بگذارد:
۱. پیشبینی و مدیریت نیازمندیهای توسعه ناوگان هوایی کشور با رعایت خط مشیهای مبتنی بر توسعه پایدار
۲. سیاستگذاری و لحاظ کردن تدابیر لازم برای چگونگی تامین انواع هواپیما و بالگردهای مورد نیاز ناوگان حمل و نقل هوایی کشور با همکاریهای مشترک داخلی و بینالمللی با اولویت حمایت از تولید داخلی
۳. سیاستگذاری و لحاظ کردن تدابیر لازم جهت مشارکت صنایع هوایی داخلی با اولویت بخش خصوصی در ساخت و تولید انواع هواپیما و بالگردهایی که تامین و خرید آنها از خارج کشور صورت میپذیرد.
به موجب مصوبه امروز مجلس به منظور حمایت از اقتصاد دانش بنیان و تقویت و توسعه صنعت هوایی، تمامی شرکتهای فعال در این صنعت در حوزههای طراحی، ساخت، مونتاژ و تعمیر و نگهداری انواع وسایل پرنده و متعلقات آنها در طول این برنامه از قوانین و سیاستهای حمایتی پیش بینی شده و مصوب برای شرکتهای دانشبنیان برخوردار خواهند بود.
طبق تبصره این بند صلاحیت احراز و برخورداری از این حمایتها بر عهده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خواهد بود.
بر این اساس، سفارش ساخت هواپیما و بالگرد به سازندگان داخلی از پرداخت هزینههای ثبت سفارش معاف خواهد بود.