وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قطارهای حومهای صبحها از بیرون به داخل شهر و بعدازظهرها از داخل به بیرون شهر میروند، بنابراین سیستم آنها عمدتاً تا ۵۰ درصد ظرفیت کار میکند. البته سیستمهای قطارهای حومهای معمولا در تمام دنیا مجزا و خاص هستند، چرا که در حیطه قطارهای مترو و قطارهای دوربرد جای نمیگیرند بنابراین دولتها در این نوع ناوگانهای قطاری ورود کرده و به نوعی حمایت میکنند.
او با تاکید بر اینکه سرمایهگذاری در قطارهای حومهای عمدتاً با هدف ایجاد شرایط مساعد شهری همچون مترو انجام میشود، اضافه کرد: همانطور که در مترو، سرمایهگذاری شهرداریها تضمین و حدود ۵۰ درصد بلیط پرداخت میشود، در قطارهای حومهای نیز به دلیل اهداف اجتماعی و مسئله محیطزیست سیستمهای آنها با ۵۰ درصد ظرفیت عمل میکنند، بنابراین این قطارها کاملاً خودکفا و خودگردان هستند و به همین دلیل آوردن عبارت «تضمین دولت» در بند (ب) ماده ۷۰ ضروری است و اگر تضمین دولت آورده نشود، عملاً این سرمایهگذاری شکل نگرفته و کسی سرمایهگذاری نخواهد کرد، بنابر این بر وجود این عبارت تاکید دارم.
به گزارش ایلنا، در بند (ب) ماده ۷۰ لایحه برنامه ششم توسعه آمده است: دولت مکلف است نسبت به تضمین تسهیلات و تامین ناوگان و تجهیزات قطار شهری شهرها و حومه آنها از محل منابع پیشبینی شده در بودجه سنواتی بنحوی اقدام کند که تا پایان برنامه دوهزار( ۲۰۰۰) دستگاه واگن و تجهیزات مربوط به خطوط ریلی شهری اضافه شود. شهرداریها نیز موظفند نسبت به توسعه قطار شهری از محل منابع خود اقدام کنند.