کد خبر: ۶۹۹۷۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹
تعداد بازدید: ۴۷۵
رئیس‌جمهور توجه به حمل و نقل ریلی را یکی از راه کارهای کاهش آلودگی هوا عنوان و اظهار کرد: در مجموع در زمینه کاهش آلودگی هوا اقدامات مناسبی صورت گرفته است و تعداد روزهای هوای ناسالم کمتر از گذشته شده است.
روزهای دارای هوای ناسالم کمتر از گذشته شده استبه گزار ش خبرداغ به نقل از آفتاب،در ادامه گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس جمهور با مردم، مجری برنامه به برخی انتقادات مطرح شده علیه دولت مبنی بر عدم توجه به بخش‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه اشاره کرد و از او درباره اقدامات انجام شده در دولت یازدهم نسبت به این بخش‌ها پرسید که روحانی در این باره، خاطرنشان کرد: همانطور که مشاهده کردیم، نخستین ترمیم کابینه دولت نسبت به وزرای فرهنگی و اجتماعی انجام شد که این نشان دهنده اهمیت مسائل فرهنگی و اجتماعی برای دولت است.

روحانی همچنین با اشاره به توجه دولت یازدهم به توسعه علمی در کشور، ادامه داد: دولت در رشد علمی و همچنین توسعه شرکت‌های دانش بنیان اقدامات بزرگی انجام داده است. ما از ۵۲ شرکت دانش بنیان به ۲۷۰۰ شرکت رسیده‌ایم که این‌ها تحت پوشش حمایت‌های دولت هستند.

وی گفت: در زمینه علمی حرکت بسیار خوبی را مشاهده می‌کنیم و در ادامه مسیر نیز تلاش دولت بر این است مراحل علمی و تجاری سازی علم را فعال کند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مسائل اجتماعی برای دولت دارای اهمیت بسیار بالایی است، افزود: مساله اشتغال موضوعی بسیار مهم برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی است. خوشبختانه سال گذشته مقام معظم رهبری، راهبری مسائل و آسیب‌های اجتماعی را شخصا بر عهده گرفتند و در جلسه نخست نیز فرمودند که برای اینکار ۲۰ سال تاخیر داریم.

روحانی با اشاره به تشکیل جلسات شورای اجتماعی به ریاست رئیس جمهور، خاطر نشان کرد: بر خلاف اظهارات برخی، اینگونه نیست که دولت فقط به موضوعات اقتصادی و سیاست خارجی توجه دارد بلکه دولت به موضوعات اجتماعی و فرهنگی نیز توجه ویژه‌ای دارد و هفته‌ای یک بار جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهور برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مقابله با آسیب‌های اجتماعی موضوعی بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: در طول دو سه سال اخیر کار بسیار بزرگی در زمینه معتادان انجام شده است. در همین راستا مراکز درمانی این افراد طی سال‌های اخیر با افزایش چشم گیری مواجه بود است.

رئیس جمهوری گفت: آمار به ما می‌گویند که از سال گذشته تا کنون آسیب‌های اجتماعی به سمت کاهش حرکت کرده‌اند.

روحانی در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه موضوعات اجتماعی و فرهنگی برای دولت بسیار مهم و با یکدیگر نیز کاملا در ارتباط هستند، اظهار کرد: چنانچه ما می‌خواهیم اعتیاد نباشد باید جامعه را با نشاط نگاه داریم و نباید در مسائل جزئی سختگیری کنیم.

وی با اشاره به برخی حواشی ایجاد شده برای برگزاری کنسرت در برخی شهرها، ادامه داد: گاهی اوقات مشاهده می‌کنیم که قرار است کنسرتی بعد از هفته‌ها، ماه‌ها و حتی سال‌ها در جایی برگزار شود و نهادهای مختلف قرار است جهت صدور مجوز اقداماتی انجام دهند اما در ‌نهایت می‌بینیم که برگزاری این کنسرت به خاطر بهانه‌هایی لغو می‌شود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نباید در این مسائل مردم را دچار مشکل کنیم، خاطر نشان کرد: من نمی‌گویم که نهادهای مختلف به وظایف ذاتی خود عمل نکنند بلکه می‌گویم نباید اینقدر سختگیری کنیم چرا که دین ما دین آسان و سهل است.

روحانی تاکید کرد: باید جامعه را با نشاط کنیم و آزادی‌های آن را افزایش دهیم.

وی در ادامه به برگزاری بیش از ۳۹۰ جلسه در شانزدهم آذرماه سال جاری در دانشگاه‌های مختلف به مناسبت روز دانشجو اشاره کرد و گفت: ‌من ۱۶ آذرماه امسال خیلی خوشحال بودم چرا که در دانشگاه‎‎های مختلف افراد و جناح‌های گوناگون سخنرانی کردند.

رئیس جمهوری در بخش‌ دیگری از صحبت‌های خود به طرح برخی انتقادات نسبت به عملکرد دولت اشاره و تاکید کرد: نقدهایی که به دولت وارد می‌شود گاهی غیرمنصفانه، بی‌رحمانه و تخریب است. در همین زمینه چنانچه من گاهی به خاطر این تخریب‌ها ناراحت می‌شوم نه به خاطر دولت بلکه به خاطر زیرپا گذاشتن اخلاق و طرح دروغ و بر زبان آوردن حرفی ناصحیح علیه دولت و دستگاه‌های دیگر است.

روحانی اظهار کرد: باید راستگویی و درستکاری را در جامعه ترویج کنیم و وحدت و اتحاد و برابری را ایجاد نماییم.

در ادامه این گفت‌وگوی تلویزیونی مجری برنامه به آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور اشاره کرد و در این باره پرسش‌هایی را با رئیس جمهور مطرح کرد که وی در پاسخ تصریح کرد: مبارزه با آلودگی هوا و مسائل زیست محیطی مسئله‎ای مهم برای دولت یازدهم است و همانطور که در بودجه سال آینده آمده است چهار مساله آب، فاضلاب، محیط زیست و ریل از جمله اولویت‌های دولت برای سال ۱۳۹۶ است.

رئیس جمهور با بیان اینکه بسیاری از کشورهای دنیا از جمله کشورهای اطراف با موضوع آلودگی هوا مواجه هستند، به راهکارهای مقابله با این معضل زیست محیطی اشاره کرد و گفت: ما راهی جز اصلاح خودروها و موتور سیکلت‌ها و وسایل گرم کننده منازل و نیز تغییر سوخت نیروگاه‌ها و کارخانجات نداریم. باید تمام وسایلی که موجب آلودگی هوا می‌شوند، را اصلاح کنیم.

روحانی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه کاهش آلودگی هوا در دولت یازدهم خاطرنشان کرد: اقدام برای کاهش آلودگی هوا در دولت آغاز شده است و در همین زمینه تا کنون توانسته‌ایم عمده سوخت نیروگاه‌های کشور را به گاز تغییر دهیم. همچنین در حال اصلاح بنزین مصرفی خودروها هستیم و در حال حاضر در ۷ کلان شهر بنزین اصلاح شده در اختیار مردم قرار می‌‎گیرد.

وی توجه به حمل و نقل ریلی را یکی از راه کارهای کاهش آلودگی هوا عنوان و اظهار کرد: در مجموع در زمینه کاهش آلودگی هوا اقدامات مناسبی صورت گرفته است و تعداد روزهای هوای ناسالم کمتر از گذشته شده است.

رئیس جمهوری در ادامه این گفت‌وگوی تلویزیونی در پاسخ به پرسش مجری برنامه درباره اظهارات منتقدان منشور حقوق شهروندی دولت یازدهم با تاکید بر اینکه حقوق شهروندی موضوعی بسیار مهم است که دنیا برای آن اهمیت قائل است، خاطرنشان کرد: مردم باید به حقوق خود کاملا آشنا باشند و آن‌ها باید برای اجرای این حقوق به صحنه بیایند.

روحانی با بیان اینکه بسیاری از مطالب مطرح شده در منشور حقوق شهروندی در فصل سه قانون اساسی آمده است، اظهار کرد: امروز ما نیاز به بیان و تکمیل موارد نوشته شده در قانون اساسی هستیم. چرا که زمان نگارش این قانون مسائلی از جمله فضای مجازی و موضوع شفافیت و اطلاع رسانی به صورتی که امروز رایج است، مطرح نبود.

وی خاطرنشان کرد: مسئله استفاده از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در چارچوب قانون از جمله حقوق مشروع مردم است. همچنین مسئله شفافیت و اطلاع رسانی نسبت به موارد مصرفی پول‎‌ها از جمله دیگر حقوقی است که مردم از آن برخوردارند.

رئیس جمهوری همچنین درباره برخی اظهارات مبنی بر اینکه انتشار منشور حقوق شهروندی موضوعی انتخاباتی است و متعلق به امروز نیست، خاطرنشان کرد: من در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی که پس از ۱۰۰ روز از روی کارآمدن دولت یازدهم با مردم داشتم، درباره حقوق شهروندی درباره آن‌ها گفتم و پیشنویس این منشور را نیز در اختیار مردم و کارشناسان قرار دادیم تا درباره آن اظهارنظر کنند. پس از دریافت نظرهای مختلف مردم و کارشناسان حقوقی روی تک تک کلمات و عبارات این منشور بحث و در ‌نهایت در آذرماه سال جاری این منشور رونمایی شد.

روحانی با بیان اینکه حدود ۹ ماه تا پایان دولت یازدهم باقی مانده است، اظهار کرد: اینکه هر اقدامی که دولت در روزهای آینده انجام دهد به عنوان تبلیغات انتخاباتی مطرح شود، بسیار غیرمنطقی است. دولت یک سری وظایفی بر عهده دارد که باید آن‌ها را به خوبی انجام دهد. رهبری نیز فرموده‌اند که بهترین تبلیغ برای دولت برای انتخابات بعدی، عمل کردن است.

رئیس دولت یازدهم در پاسخ به این پرسش که آیا برای انتخابات سال ۱۳۹۶ کاندید می‌شوید، اظهار کرد: الان که زود است، تا دولت دوازدهم فرصت زیادی باقی مانده است.

وی تاکید کرد: حقوق شهروندی گام نخست است و در راستای اجرای آن طی هفته‎های آتی مواردی را به دستگاه‌های مختلف ابلاغ خواهیم کرد.

رئیس جمهوری در پاسخ به این پرسش که آیا اجرای منشور حقوق شهروندی نیاز به مصوبه مجلس ندارد، اظهار کرد: چنانچه حقوق شهروندی بخواهد موفق باشد، هر سه قوه باید در این زمینه با یکدیگر همکاری داشته باشند و هیچ اشکالی ندارد که این منشور نیز در مجلس تصویب شود.

روحانی تصریح کرد: من بر مبنای اصل ۱۳۴ قانون اساسی و در راستای وظایف رئیس جمهور خط مشی و برنامه دولت را اعلام کرده‎ام.

وی خاطر نشان کرد: برای اجرای بخش‌هایی از منشور حقوق شهروندی به لایحه نیازمند هستیم که باید پس از تدوین آن را در اختیار مجلس قرار دهیم.

روحانی همچنین در پاسخ به پرسش مجری برنامه درباره نرخ تورم و اختلاف نظرات موجود در این زمینه اظهار کرد: زمانی که می‌گوییم تورم کاهش یافته است به معنای ارزانی نیست بلکه بدین معناست که رشد قیمت‌ها کاهش یافته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: