کد خبر: ۶۹۶۸۴۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷
تعداد بازدید: ۲۳۲
رییس جمهور گفت: ایران تامین کننده نیازهای اندونزی از لحاظ نفت خام، گاز مایع و پتروشیمی خواهد بود.
همکاری تهران - جاکارتا به ثبات منطقه و جهان اسلام کمک می‌کندبه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست خبری با «جوکو ویدودو» همتای اندونزیایی گفت: سفر رییس جمهور اندونزی و هیات همراه را در ایام ولادت با سعادت پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) را به فال نیک می‌گیریم. ما برای روابط بین ایران و کشور اندونزی به عنوان کشور اسلامی مهم در شرق آسیا و ایران به عنوان کشور قدرتمند در غرب آسیا، اهمیت بسیاری قائل هستیم.

رییس جمهور گفت: ‌تردیدی ندارم که همکاری‌های دو کشور علاوه بر تامین منافع دو ملت، به نفع ثبات و امنیت منطقه و جهان اسلام خواهد بود. از سفری که در اردیبهشت ۹۴ به اندونزی داشته و در حین آن با رییس جمهور اندونزی ملاقات کردم تا به امروز، بیش از یک سال‌و‌نیم می‌گذرد و ما در دروان پسا برجام شاهد تحرکات زیادی در مسائل دوجانبه بویژه مسائل اقتصادی بودیم.

وی به توافقات صورت گرفته در جریان سفر رییس جمهور اندونزی به تهران اشاره کرد و گفت: توافقات روابط بانکی بین دو کشور و همچنین توافقاتی که در زمینه سرمایه گذاری و تعرفه‌های گمرکی صورت گرفت، می‌تواند در این زمینه‌ها موجب افزایش روابط اقتصادی شود.

روحانی روابط دو کشور در مسئله انرژی را راهبردی خواند و گفت: ایران تامین کننده نیازهای اندونزی از لحاظ نفت خام، گاز مایع و پتروشیمی خواهد بود. همچنین تصمیم گرفتیم در روابط تجاری نسبت به محولات دو کشور حدالمقدور روابط مستقیم برقرار کرده تا دیگر از طریق کشور ثالث نباشد.

رییس جمهور همکاری در زمینه مسائل دانشگاهی، علمی و فناوری را از دیگر زمینه‌های همکاری دو کشور عنوان کرد و افزود: در جلسه‌ای که با رییس جمهور اندونزی داشتیم قرار بر این شد در حوزه علمی به ویژه فناوری‌ها روابط را در همه زمینه‌ها بویژه نانو، هوافضا و داروسازی افزایش دهیم.

وی یادآور شد: در زمینه روابط فرهنگی دو کشور از جمله راجع به تعالیم عالیه اسلام با توجه به اینکه هر دو کشور در پی اسلام رحمانی و معتدل هستند و با هرگونه افراط و خشونت مخالف هستند، تصمیم گرفتیم کمیته روابط علمای دو کشور توسعه یابد.

روحانی بر افزایش روابط دو کشور در زمینه‌های همکاری‌های بین‌المللی در جنبش عدم تعهد و سازمان کنفرانس اسلامی تاکید کردو گفت: روابط دو کشور خوب و بسیار نزدیک است و امروز توافق کردیم همکاری‌ها در زمینه مشکلات جهان اسلام از جمله میانمار، یمن و سوریه همکاری کرده تا ثبات و امنیت منطقه را گسترش دهیم.

رییس جمهور گفت: برای تضمین همکاری‌های دو کشور تصمیم گرفتیم تمام توافقات امروز و کمیسیون مشترک، ظرف دوماه آینده هیاتی از اندونزی برای پیگیری توافقات به تهران بیاید تا شاهد ارتقا روابط بین دو کشور باشیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: