کد خبر: ۶۹۶۵۱۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲
تعداد بازدید: ۲۹۹
دیپلمات ارشد سابق ایران اظهارات ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس را در جهت تفرقه کشورهای اسلامی منطقه و زمینه‌ساز بیشتر مداخله انگلیس دانست.
ایران با مداخله قدرت‌های خارجی در خلیج فارس مخالف استبه گزارش  خبرداغ به نقل از ایلنا، سیدحسین موسویان در صفحه فیس‌بوک خود نوشت:

در کنفرانسی در مراکش هستم. یک دیپلمات سابق اهل اسکاندیناوی نزد من آمد و گفت چرا شما ایرانی‌ها نسبت به اظهارات ترزا، نخست‌وزیر انگلیس در شورای همکاری خلیج فارس بهم ریخته‌اید؟ انگلیس در روزگار امپراطوریش هم نتوانست آنجا بماند چه رسد به حالا که قدرت دست دوم اروپایی است.

گفتم چون این اظهارات در جهت تفرقه کشورهای اسلامی منطقه و زمینه‌ساز بیشتر مداخله انگلیس است. تهران با مداخله قدرت‌های خارجی اعم از امریکا یا انگلیس در خلیج فارس مخالف است.

پاسخ داد که ظاهرا هنوز متوجه سیاست نانوشته امریکا و اروپا نشده‌اید؟ چرا اوباما معامله هسته‌ای را با شما انجام داد و غنی‌سازی‌تان را پذیرفت و حاضر شد، تحریم‌ها برداشته شود؟ چرا اروپایی‌ها قراردادهای اقتصادی درازمدت با شما امضا می‌کنند و به سعودی و عرب‌های خلیج فارس اسلحه می‌فروشند؟ چون غرب متوجه شده که شما ماندنی هستید و اینها دیر یا زود رفتنی. چند صد میلیارد ذخیره ارزی دارند و عقل هم ندارند. لذا سریع‌ترین راه تخلیه ارزهای آنها همین فروش اسلحه است. انگلیس و اروپا مشکل اقتصادی دارند. می‌خواهند دلارهای نفتی اینها را بگیرند تا اولا کمتر ایدئولوژی وهابیت و سلفیسم صادر کنند. ثانیا امکان راه انداختن جنگ جدید مثل یمن را نداشته باشند و ثالثا هم بحران‌های داخلی‌شان زودتر فوران کند و بساط‌شان را جمع کنند.

به او گفتم این سیاست شرافتمندانه‌ای نیست. چون صدها میلیارد اسلحه به حکومت‌هایی می‌دهند که خودشان معتقدند رفتنی هستند. این اسلحه‌ها مصیبت‌های منطقه را بیشتر خواهد کرد چون دست یک مشت افراطی وهابی خواهد افتاد.

دوم اینکه منطقه کشش سقوط رژیم های بیشتر بدون آلترناتیو واقع‌بینانه را ندارد. امثال سناریو لیبی مصیبت‌های منطقه را بیشتر می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: