کد خبر: ۶۹۶۳۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۷
تعداد بازدید: ۴۰۰
معاون پژوهشی بیمارستان فارابی گفت: بیشترین مراجعه کنندگان به بیمارستان فارابی افرادی هستند که خودسرانه از لنزهای طبی - زیبایی استفاده می‌کنند. علاوه برآن افرادی که از لنزهای غیر بهداشتی و کرایه‌ای آرایشگاه‌ها استفاده می‌کنند آمار نگران‌کننده‌ای را دارند.
هشدار درباره احتمال نابینایی با لنزهای کرایه‌ای!به گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا، دکتر محمدطاهر رجبی فوق تخصص جراحی پلاستیک چشم در گفت‌وگو با «جام جم آنلاین» درباره عوارض استفاده از لنز بیان کرد: به طور کلی لنزها به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ لنزهای نرم و لنزهای سخت. لنزهای سخت عوارضشان نسبت به لنزهای نرم کمتر است و بیشترین عوارضی که از لنزهای چشمی گزارش شده مربوط به لنزهای نرم است. از لنزهای سخت عمدتا در مواردی که فرد قوز قرنیه دارد استفاده می‌شود.

وی افزود: مهم ترین عارضه لنزهای نرم، انواع عفونت‌های چشمی است که از طریق این لنزهای زیبایی - طبی به چشم وارد می‌شود. شایع‌ترین عفونت‌هایی که ما با آن مواجه هستیم، عفونت‌های باکتریایی تلقی می‌شوند و مهم‌ترین و خطرناک‌ترین آنها باکتری «سودومونو» است که باعث ذوب‌شدن قرنیه چشم شده و در برخی موارد باعث عفونت کل چشم و در نتیجه تخلیه آن می‌شود.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک چشم ادامه داد: یکی دیگر از شایع‌ترین نوع عفونت‌ها که با استفاده نادرست از لنز ممکن است به سراغمان بیاید عفونت‌های قارچی است. مهم‌ترین و خطرناک‌ترین نوع آن «اکانتوموبا» است. گرچه شیوع آن کم است اما بسیار درمان سخت و دردسرسازی دارد. حال سوالی که اینجا برایمان به وجود می‌آید این است که افرادی که لنز استفاده می‌کنند چه کار کنند تا از این مشکلات دور بمانند؟

رجبی در پاسخ به این سوال گفت: بهداشت لنز در این رابطه حرف اول را می‌زند و رعایت بهداشت فردی و بهداشت نگهداری لنز باعث می‌شود که فرد مصرف‌کننده از این خطرات به دور باشد. نکته حائز اهمیتی که در اینجا وجود دارد این است که افراد باید تنها از لنزهای خودشان استفاده کنند و مصرف لنزهای دیگران حتی برای چند دقیقه بسیار کار اشتباهی است که پیامدهای جبران‌ناپذیری دارد. نکته دیگر، تاریخ مصرف لنزهای چشمی است. به عبارتی افراد مصرف‌کننده باید دقت داشته باشند که اگر لنزی که استفاده می‌کنند تاریخ مصرفش یک ماه است، سر موعد مقرر باید از استفاده از آن اجتناب کنند حتی اگر لنز، چشمانشان را اذیت نکرد باز هم از مصرف بیش از اندازه آن خودداری کنند.

وی اظهار کرد: از لنز باید در ساعات مشخص استفاده شود. افراد به هیچ عنوان نباید با لنز بخوابند حتی اگر از جایی که لنز را تهیه کرده‌اند و گفته‌اند خوابیدن با آن مشکل‌ساز نیست، چرا که ما متخصصان چشم این کار را در هر شرایطی منع می‌کنیم. نکته دیگر در هنگام خروج لنز از چشم است که باید رعایت شود افراد مصرف‌کننده لنزهایشان را در ظرف مخصوص به خود و در مایع مخصوص لنز نگهداری کنند و هرگز از سرم‌های شست‌وشو،‌ آب خوراکی، آب و نمک و آب جوشیده استفاده نکنند زیرا هر مایع دیگر به غیر از مایع مخصوص لنز چشم را مستعد انواع آلودگی‌ها و در نهایت عفونت‌های شدید می‌کند.

این متخصص جراحی پلاستیک چشم درباره عوارض لنزهای کرایه‌ای در آرایشگاه‌های زنانه تصریح کرد: متاسفانه بسیار مشاهده می‌شود که در آرایشگاه‌های زنانه لنزهای رنگی را اجاره می‌دهند و شخص نمی‌داند که این لنز تا به حال در چشم چند نفر قرار گرفته اما با این حال از استفاده از آنها اجتناب نمی‌کند و همین موضوع باعث شده است بیشترین آمار عفونت‌های چشمی از طریق این دسته از لنزهای اجاره‌ای باشد. این قبیل لنزها باعث انواع عفونت‌های چشمی و در برخی موارد گزارش‌شده منجر به تخلیه چشم شده‌اند؛ بنابراین بسیار توصیه می‌شود حتی برای دقایقی لنز فرد دیگری را به چشمانتان نزنید.

معاون پژوهشی بیمارستان فارابی در رابطه با عوارض غیر عفونی لنزها نیز گفت: پوشیده‌شدن قرنیه توسط لنز باعث می‌شود اکسیژن‌رسانی به آن مختل شود. به همین دلیل بهتر است ساعات استفاده از لنز را کاهش دهید. همچنین فردی که لنز استفاده می‌کند، حساسیت قرنیه‌اش کاهش می‌یابد و همین مسئله باعث می‌شود فرد کمتر پلک بزند. همان طور که می‌دانید با پلک‌زدن، اشک در چشم ترشح می‌شود و از خشکی چشم جلوگیری می‌کند. توصیه مهمی که برای افرادی که از لنز استفاده می‌کنند داریم، این است که مصرف قطره‌های اشک مصنوعی به صورت روزانه را فراموش نکنند.

رجبی درباره علائم هشدار در این رابطه نیز اظهار کرد: اگر فرد مصرف‌کننده باگذاشتن لنز دچار درد چشم، قرمزی، عدم تحمل لنز در چشم، احساس جسم خارجی در چشم و حساسیت به نور شد، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کند. افراد توجه داشته باشند که هنگام مراجعه به پزشک، مایع لنز و ظرف مخصوص لنزشان را همراه داشته باشند چرا که بیشتر میکروب‌ها و عفونت‌ها در ظرف لنز قابل مشاهده است و در تشخیص و درمان به پزشک مربوطه بسیار کمک می‌کند.

وی همچنین گفت: افرادی که سیگار و قلیان مصرف می‌کنند، جزو گروه‌هایی هستند که درصد بالایی را در رابطه با ابتلا به انواع عفونت‌ها و قوز قرنیه دارند. از سوی دیگر، بهداشت فردی در این افراد بسیار پایین است و مصرف سیگار و قلیان اکسیژن‌رسانی به چشم را کاهش می‌دهد و در نهایت دچار خشکی چشم شده و دچار انواع عفونت‌های شدید می‌شوند.

این متخصص جراحی پلاستیک چشم در پایان توصیه کرد: برخی از داروها بهتر است در طول مدت زمانی که از لنز استفاده می‌کنید مصرف نشود چرا که باعث خشکی شدید چشم می‌شود. داروهای آب سیاه، آنتی‌هیستامین‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای شیمی‌درمانی و قرص‌های ضد بارداری جزو شایع‌ترین داروهایی هستند که باعث خشکی چشم و خدشه‌دار شدن قرنیه و در نتیجه ابتلا به عفونت‌های باکتریایی می‌شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: