به گزارش
خبرداغ به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران ،مسعود خاتونی گفت: تکنولوژی بانک ها
را به شدت متاثر ساخته و بانک های سنتی امروز برای بقا در فضای کسب و کار
آتی باید با توجه به معیارهایی نظیر اندازه بانک، میزان اعتبار نزد مشتری،
قدرت مالی، راهبرد سازمانی و زمینه فرهنگی که در آن ارائه خدمت می کنند،
مدل یا مدل های مناسب کسب وکار آتی خود را انتخاب کنند.
وی افزود:
آینده بانکداری، بانکداری هوشمند مبتنی بر ارائه خدمت از طریق کانال های
ارائه خدمات همبسته و یا بانکداری در بازار یا خدمات متمرکز شده در قالب
زیست بوم دیجیتالی و یا بانکداری در شبکه های اجتماعی و یا مدل ترکیبی از
حالت های مذکور هر چه باشد، هدف رفع بازه نامحدودی از نیاز مشتری در زمان و
مکان وقوع و با کیفیت عالی خواهد بود.
به گفته خاتونی ،جدا از
اینکه بانک ها چه مدل کسب و کاری را برای آینده خود انتخاب کنند، تمرکز و
رقابت در بانکداری آینده فراتر از خدمات مالی پایه بوده و محدوده وسیعی از
خدمات مالی ارزش افزوده و غیرمالی را با توجه به نیاز گروه های مختلف
مشتری دربر خواهد گرفت. لذا الزام بانک ها به تشخیص رفتار مشتری، گروه بندی
مشتریان و شناسایی نیازهای واقعی هر گروه بیش از بیش خواهد بود و این
امربا تعامل نامحدود و حضور پیوسته در کنار مشتری در شبکه های اجتماعی به
وقوع خواهد پیوست.
وی تصریح کرد: بعد از پایداری و دسترسی پذیری
خدمات که شبکه های اجتماعی بخش قابل توجهی از آن را تامین می کنند، امنیت
مهمترین رکن تعامل بانک در این شبکه ها خواهد بود. از این رو اعتماد به
بستر امن شبکه های اجتماعی باید همسنگ اعتماد به خود بانک باشد.
معاون
فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی ایران گفت:طبق بررسی های میدانی
انجام شده 80 درصد افراد فعال در حوزه شبکه های اجتماعی، بانکداری در این
حوزه را به شرط این که نرم افزار آن داخلی و سرورهای آن در ایران باشد ،
مطلوب دانسته اند .
وی افزود: با توجه به جایگاه بانک ملی ایران و
انبوه مشتریان آن، این بانک به صورت بالقوه استعداد را دارد که در بزرگترین
شبکه اجتماعی کشور، بستری برای ارائه خدمات بانکداری مبتنی بر شبکه های
اجتماعی را راهاندازی و معرفی نماید. همچنین امنیت تبادلات مالی این بانک
در فضای اینترنت نیز سرمایه و مزیت دیگری برای تحقق بانکداری مبتنی بر
شبکه های اجتماعی در این بانک است.
خاتونی ابراز داشت:با توجه به
ضرورت حرکت بانک ها در حوزه بانکداری اجتماعی،بانک ها باید ضمن طراحی و
ظرفیت سازی مناسب شبکه های پیام رسان داخلی،شرایط را برای استفاده بهینه از
این بستر مورد توجه مردم فراهم کنند.