کد خبر: ۶۹۴۲۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
تعداد بازدید: ۴۴۱
در جریان بحران گروگان‌گیری در سال ۱۳۵۹
این اولین باری بود که طرفی شکایتی را علیه دولت بریتانیا از سال ۱۹۷۸ میلاید به این سو مطرح کرده بود در آن سال صاحب یک خودرو شکایت کرد که خودرویش توسط ارتش بریتانیا در ایرلند شمالی نابود شده است.
اسناد تازه منتشر‌شده‌ای نشان می‌دهند که «مارگارت تاچر» نخست‌وزیر پیشین بریتانیا مجبور شده بود برای بازسازی سفارت ایران در لندن پس از بحران گروگان‌گیری که توسط یک گروه تجزیه‌طلب عرب روی داده بود به تهران غرامت پرداخت کند. 


به گزارش خبرداغ به نقل از آفتاب، نشریه «اکسپرس» بریتانیا با اعلام این خبر، نوشته است: «اسناد بدست‌آمده از وزارت کشور بریتانیا نشان داده‌اند که چگونه تاچر محافظه‌کار که ملقب به «بانوی آهنین» بود، برای جلوگیری از اقامه دعوای ایران به دادگاه و جلوگیری از ایجاد جنجال بر سر درست انجام‌دادن کار سربازان تحت امرش در پایان‌دادن به غائله ایجاد‌شده، مجبور به پرداخت غرامت به ایران شد. ساختمان سفارت ایران در سال ۱۹۸۰ میلادی به مرکز توجهات بین‌المللی تبدیل شد؛ زمانی که نیروهای عملیات ویژه بریتانیایی همانند فیلم‌های هالیوودی ماموریتی دشوار را برای نجات جان ۲۴ گروگان در درون سفارت ایران انجام دادند، یکی از گروگان‌ها فوت کرد و یکی دیگر نیز پیش از نجات یافتن سایرین به ضرب گلوله کشته شده بود.» 

افشای پرداخت غرامت میلیونی تاچر به ایران+تصاویر

این نشریه می‌افزاید: «یک گروه افراطی تجزیه‌طلب عرب ایرانی نام این عملیات را نمرود گذاشتند؛ عملیات محاصره و گروگان‌گیری شش روزه که در نهایت به پایان رسید و با انفجار سبب شد تا بخشی از ساختمان جنوبی کنزینگتون آسیب ببیند. در آن دوره ایران از بریتانیا خواستار دریافت غرامت ۲ میلیون دلاری شده بود. ایران مدعی شده بود که نیروهای عملیات ویژه هوایی بریتانیا باعث آسیب به ساختمان سفارتش در لندن شده‌اند؛ آن هم در  جریان ۱۷ دقیقه حمله به این سفارت. با این حال، اسناد تازه نشان می‌دهند که تاچر برای حل و فصل این اختلاف مجبور به پرداخت غرامت شده چرا که ایران تهدید به شکایت کرده بود. 

افشای پرداخت غرامت میلیونی تاچر به ایران+تصاویر

اسناد نشان می‌دهند که ظرف مدت چندین هفته کارگزاران بیمه اسکس در ایران کار پرداخت غرامت به تهران را انجام دادند. در متن مرتبط با این موضوع آمده است که تاچر تایید کرده که به‌نظر می‌رسد نیروی عملیات ویژه هوایی بریتانیا مسئول اصلی ایجاد آسیب و تخریب بخشی از ساختمان سفارتخانه بوده است و ملکه خود مستقیما با دستور پرداخت غراکت موافقت کرده‌اند.» 

این نشریه اشاره می‌کند که این اولین باری بود که طرفی شکایتی را علیه دولت بریتانیا از سال ۱۹۷۸ میلادی به این سو مطرح کرده بود؛ در آن سال صاحب یک خودرو شکایت کرد که خودرویش توسط ارتش بریتانیا در ایرلند شمالی نابود شده است. 

افشای پرداخت غرامت میلیونی تاچر به ایران+تصاویر
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: