کد خبر: ۶۹۳۳۸۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۷
تعداد بازدید: ۲۸۷
وال استریت ژورنال خبر داد؛
وال استریت ژورنال در مقاله‌ای به نقل از مقام‌های دولت اوباما نوشت: اوباما قصد دارد مجوزهای لازم را جهت تسهیل ورود کسب و کارهای آمریکا به بازار ایران ایجاد کند و برای لغو تحریم‌های باقی‌مانده، ایالات متحده اقداماتی انجام دهد.
تلاش اوباما برای تقویت توافق هسته‌ای، قبل از ورود ترامپ به کاخ سفیدبه گزارش خبرداغ  به نقل از «وال استریت ژورنال»، اوباما به دنبال تقویت توافق هسته‌ای با ایران است.  مقامات ارشد ایالات متحده می‌گویند جزییات اولین ملاقات ترامپ و اوباما، از آینده‌ای پرتنش خبر می‌دهد. اما اوباما قصد دارد در ماه‌های باقی‌مانده برای تقویت توافق هسته‌ای اقداماتی انجام دهد.

به گزارش این رسانه آمریکایی اوباما قصد دارد مجوزهای لازم را جهت تسهیل ورود کسب و کارهای آمریکا به بازار ایران ایجاد کند و برای لغو تحریم‌های باقی‌مانده ایالات متحده، اقداماتی انجام دهد.

به گفته مسئولان آمریکایی، تلاش برای تقویت این توافق، با توجه به مواضع ترامپ، از قبل از انتخابات آغاز شده بود. مقامات آمریکایی معتقدند لغو توافق هسته‌ای در دولت ترامپ، بعید به نظر می‌رسد. بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که برهم زدن یک جانبه توافق از سوی آمریکا، در حالی که بقیه کشورهای طرف قرارداد و خود ایران به آن پایبندند، هزینه بسیار زیادی برای دولت ترامپ در پی خواهد داشت. البته تیم احتمالی ترامپ از اظهارنظر صریح در مورد برنامه دولت او در قبال توافق با ایران، طفره می‌روند.

این رسانه آمریکایی با اشاره به شعارهای ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری در مورد تشدید تحریم‌ها علیه ایران نوشت: او همچنین گفته بود که ایالات متحده نباید نقطه ضعفی در ورود به بازار ایران داشته باشد. وی اظهار کرده بود که همه کشورها با مقدار زیادی پول در حال رفتن به ایران هستند، اما آمریکا سهمی از این بازار ندارد.

«وال استریت ژورنال» در گزارش خود نوشت: مقامات دولت اوباما معتقدند که ترامپ هرگز به طور ناگهانی و یک طرفه این توافق را بر هم نخواهد زد، بلکه نگرانی اصلی آن‌ها تلاش ترامپ برای مذاکره مجدد با ایران و تحمیل شرایطی سخت است که موجب بر هم خوردن توافق خواهد شد.

آرون دیوید میلر، کارشناس خاورمیانه درگفت‌وگو با این رسانه آمریکایی گفته که توافق اتمی با ایران، آسیب‌پذیر و شکننده است و نیاز به توجه مداوم از سوی ایالات متحده و ایران دارد. این توافق با گذشت زمان، در صورت نبودن برنامه‌ای مشخص و هدفمند، خود به خود امکان کمرنگ شدن دارد.

در این گزارش گفته شده رییس احتمالی سازمان سیا در دولت ترامپ تهاجمی‌ترین مواضع را در قبال توافق هسته‌ای داشته است. او گفته بود که شرایط این قرارداد برای جلوگیری ایران از توسعه سلاح‌های هسته‌ای کافی نیست و ایالات متحده با آزاد کردن میلیاردها دلار از درآمدهای نفتی ایران، دست این کشور را برای گسترش اقدامات نظامی در سوریه و عراق باز گذاشته است. او طرح‌هایی را برای تحریم‌های جدید علیه ایران و اقداماتی برای محدود کردن توانایی کاخ سفید برای اجرای این توافق، پیشنهاد کرده بود.

«وال استریت ژورنال» با اشاره به مواضع مایکل فلین،  مشاور امنیت ملی ترامپ نوشت: او کسی است که  در نوشته‌ها و مصاحبه‌هایش، از ایران به عنوان منبع اصلی تروریسم بین‌المللی در جهان یاد کرده است. او دولت اوباما را متهم کرده بود که در مورد ارتباط دولت ایران با القاعده و اسامه بن لادن مطلع است. اما کاخ سفید این اتهام را رد کرده است.

در این مقاله از قول کارشناسان مسائل خاورمیانه گفته شده که هر حرکتی از سوی دولت اوباما برای جلوگیری از اجرای سیاست‌های ترامپ در قبال توافق هسته‌ای می‌تواند شبیه به تکان دادن پرچم قرمز در مقابل دولت بعد باشد. چنین اقداماتی می‌تواند تنش‌های بین اوباما و ترامپ را افزایش دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: