کد خبر: ۶۹۰۱۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱
تعداد بازدید: ۳۲۹
فایننشال تایمز در گزارشی به فرصتها و چالشهای شرکتهای غربی برای سرمایه گذاری در ایران اشاره می کند و می نویسد: یکی از شروط اساسی برای ترغیب بیش تر سرمایه گذاران خارجی برای ورود به بازار مخابرات و فناروی ارتباطات ایران سرعت بخشیدن به روند خصوصی سازی زیرساخت ها در این حوزه است.
به گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه «فایننشال تایمز» در گزارشی جامع به موضوع تمایل شرکت های  فناوری ارتباطات به خصوص در حوزه مخابرات و خطوط تلفن همراه به ایران پرداخته است. این روزنامه می نویسد:«زمانی که «جک دورسی» از حسن روحانی در سال ۲۰۱۳ میلادی پرسید که آیا شهروندان کشور ایران قادر به خواندن توئیت های رییس جمهوری ایران هستند یا خیر احتمالا انتظار یک پاسخ را از روحانی نداشت روحانی بلافاصله دوستانه به او پاسخ داد که ایرانیان از این حق برای دستیابی به اطلاعات بین المللی برخوردار هستند این پاسخ در غرب بسیاری را شگفت زده کرد.

 پس از لغو تخریم های اقتصادی اما به نظر می رسد این وعده در حال تحقق است و شرکت های مخابراتی و فناوری ارتباطات غرب خواستار ورود به بازاری جدید در خاورمیانه برای رونق کسب و کارشان هستند. سرل از فعالان این حوزه می گوید:«هنوز وضعیت تحریم های شفاف نیست با این حال، ما در مذاکرات در حال پیشرفت هستیم. اشاره او به قرارداد همکاری میان WPP  یک شرکت بریتانیایی چند ملیتی در حوزه تبلیغات و روابط عمومی با راهبر بازار یک شرکت تحقیقات بازاریابی در ماه جولای است». 


به گزارش آفتاب‌نیوز؛فایننشال تایمز در ادامه اشاره می کند که ایران می تواند بازاری بکر برای شرکت های ارتباطات و مخابراتی غربی باشد و در این باره می نویسد:«ایران سال ها در انزوا و دوری از غرب به سر برده است. با این حال، دارای جمعیتی جوان است که مشتاق ارتباط با رسانه ها و ابزارهای مدرن در حوزه فناروی ارتباطات هستند. اکثر اپراتورهای مخابراتی در ایارن دولتی هستند و تحلیلگران انتظار دارند که در اینده نزدیک خصوصی شوند. ایران بزرگترین بازار تلفن همراه در خاورمیانه با بیش از ۱۰۳ میلیون کاربر خطوط تلفن همراه و ۴۷ میلیون دارنده گوشی های تلفن همراه هوشمند (اکثرا سامسونگ و هواوی) را دارد. در همین حال،قابلیت اتصال به اینترنت و پهنای باند بین سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ میلادی به ۸.۵ میلیون خط رسیده است و چهار برابر افزایش داشته است». 

این نشریه در ادامه اشاره می کند که فهرست بلندبالایی از شرکت های مخابراتی بین المللی هستند که خواستار ورود به بازار ایران به منظور  بهبود دسترسی به اینترنت و خدمات تلفن همراه در آن کشور هستند: وودافون، شکرت مخابرات ایتالیا، AT & T و نوکیا که با عجله نمایندگان شان را در ماه های اخیر برای مذاکرات راهی ایران کرده اند. ر این میان ۵۲ درخواست برای کسب مجوز فعالیت در ایران در دوران پسا تحریم از سوی شرکت های متقاضی ارائه شده اند. 

فایننشال تایمز در ادامه اما اشاره می کند که این اولین باری نیست که شرکت های خارجی خواستار حضور در بازار ایران هستند پیش از این نیز MTN افریقای جنوبی و شرکت ارتباطاتی اریکسون سوئد درخواست مشابهی را داشته اند اما شرکت اریکسون با نگرانی هایی که درباره احتمال سوء استفاده دولتی از خدماتش ممکن بود روی دهد و با توجه به سرعت پایین اینترنت و فیلتر سایت های مخالف سیاسی در ایران از مشارکت منصرف شد. 

این روزنامه البته اشاره می کند که علیرغم فیلتر سایت ها در ایران برخی از تحلیلگران می گویند که ۶۰ درصد از شهروندان ایرانی در فیس بوک حساب کاربری دارند و از فیلترشکن برای دور زدن فیلتر و ورود به سایت های فیلتر شده استفاده می کنند. 

این روزنامه اشاره می کند که دولت میانه رو حسن روحانی سبب شده تا شرکت های مخابراتی غربی بیش از گذشته خواستار ورود به بازار فناوری ارتباطات ایران باشند. «الساندرو تالوتا» مدیر اجرایی شرکت مخابراتی اسپارکل ایتالیا در نشستی در آتن در ماه گذشه اظهار کرد که خواستار سرمایه گذاری در حوزه فناوری در ایران و کمک به خصوصی سازی این حوزه در آن کشور است. 

این روزنامه اشاره می کند که تحلیلگران باور دارند که ورود شرکت های خارجی به عرصه مخابراتی ایران می تواند باعث ایجاد تعادل در برابر شرکت های چینی و شرکت هایی باشند که سهام آن ها متعلق به سپاه است. 

فایننشال تایمز در ادامه اشاره می کند یکی از شروط اساسی برای ترغیب بیش تر سرمایه گذاران خارجی برای ورود به بازار مخابرات و فناروی ارتباطات ایران سرعت بخشیدن به روند خصوصی سازی زیرساخت ها در این حوزه است. این روزنامه اشاره می کند که در این میان هراسی میان سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در ایران باقی مانده است برای مثال اورنج شرکت مخابراتی فرانسوی گفته است که نیازمند مذاکرات بیش تری برای متقاعد شدن به منظور سرمایه گذاری در ایران است. وودافون نیز از سرمایه گذاری مستقیم در ایران خودداری کرده و به جای آن قرارداد مشارکت به های وب را امضا کرده است که ارائه دهنده خدمات اینترنتی است. وودافون می گوید که طرف قرارداد ایرانی شرکتی خصوصی است و به دولت ایران ارتباطی ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: