کد خبر: ۶۸۷۷۶۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۷
تعداد بازدید: ۴۳۱
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اردبیل به ضرورت راه‌اندازی صندوق توسعه متوازن در کشور تأکید کرد.
ضرورت راه‌اندازی صندوق توسعه متوازن در کشوربه گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا، «اقبال عباسی» در چهاردهمین نشست تخصصی اقتصاد اسلامی در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان این‌که در کتاب امنیت ملی دکتر «حسن روحانی»، اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران در سه محور پیش‌بینی شده است، گفت: توسعه، رفاه و تعامل بین ممالک این سه هدف هستند.

وی با بیان این‌که در توسعه، رفاه اجتماعی مد نظر است، افزود: صاحب‌نظران توسعه به سه گروه تقسیم می‌شوند که گروه اول دنبال تجمیع سرمایه بوده، گروه دوم چگونگی توزیع سرمایه را دنبال کرده و گروه سوم نشاط اجتماعی را مد نظر قرار داده‌اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اردبیل با بیان این‌که توسعه متوازن در کشور رخ نداده است، تصریح کرد: برای ایجاد توسعه متوازن در کشور، باید محرومیت‌های تاریخی، جبران مافات شود.

عباسی با بیان این‌که تاکنون توزیع اعتبارات توسط نمایندگان با تأکید بر دو موضوع پروژه‌های با ردیف ملی و پروژه‌های نیمه‌کاره انجام شده است، ادامه داد: اعتبارات پروژه‌های با ردیف ملی و پروژه‌های نیمه تمام به خودی خود تأمین می‌شود.

وی افزود: هر دو مورد حاصل رایزنی در دولت‌های مختلف است و استان‌هایی که نمایندگان کمتر یا غیر فعالی داشته باشند، از این دو محل نتوانسته‌اند بودجه‌ای برای منطقه دریافت کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اردبیل با اشاره به این‌که در توسعه متوازن باید به مناطق کمتر توسعه‌یافته توجه ویژه‌ای شود، ادامه داد: پیشنهاد من این است که صندوق توسعه راه‌اندازی شود و از طریق این صندوق، توجه به مناطق کمتر توسعه‌یافته برنامه‌ریزی شود.

عباسی خاطرنشان کرد: باید برای تشویق سرمایه‌گذاران نسبت به سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته بسته‌های تشویقی در قانون پیش‌بینی شود وگرنه سرمایه‌گذاران انگیزه لازم را نخواهند داشت.

وی ادامه داد: باید اهرم فشار نسبت به تشویق و تنبیه دولت‌مردانی که برنامه‌های مصوب را اجرا نمی‌کنند یا در اجرای آن کوتاهی می‌کنند، پیش‌بینی شود.

«حبیب ابراهیم‌پور» رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی نیز با اشاره به این‌که سابقه برنامه‌ریزی در ایران به بیش از شصت سال بر می‌گردد، افزود: نبود توازن بین مرکز و پیرامون هم‌چنین بین مناطق شهری و روستایی مورد توجه اقتصاددانان قرار گرفته است.

وی با اشاره به جایگاه استان اردبیل در شاخصه‌های مختلف، گفت: استان اردبیل در میان 32 استان کشور از نظر توسعه‌یافتگی در رتبه 24 قرار دارد.

ابراهیم‌پور تصریح کرد: استان اردبیل در بحث زیرساخت‌ها رتبه 13، در توسعه اقتصادی رتبه 17، در بهداشت و درمان رتبه 26 کشور را دارد و در شاخصه‌های دیگر هم چنین وضعیتی حاکم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به این‌که علل متعددی وجود دارد که استان‌های توسعه نیافته، نمی‌توانند هم‌پای استان‌های توسعه‌یافته پیش روند، افزود: یکی از این علل تصمیم‌گیری متمرکز در کشور است و دومین عامل فقدان نظریه توسعه منطقه‌ای است.

ابراهیم‌پور گفت: برداشت کلیشه‌ای از توسعه سبب شده است که مسئولان استان‌ها معمولاً نگاه عمیق، علمی و درازمدت به توسعه نداشته باشند.

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی یادآور شد: استان‌هایی که قدرت چانه‌زنی زیادی در کشور دارند، در جذب بودجه خوب عمل می‌کنند، که این مسأله شکاف بیشتر در توسعه منطقه‌ای را به‌دنبال دارد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: