به گزارش
خبرداغ به نقل از روزنامه آرمان: «مدتها به همراه یک گروه برای تولید برنامهای
تلویزیونی، به صورت نامحسوس رانندگی افراد را زیر نظر میگرفتیم و
رانندگان خطرناک را تعقیب میکردیم. در این بین میدیدیم که رانندگی
خانمها عالی است، آنها احتیاط بیشتری میکنند.»
این
اظهارنظر شهریور سال گذشته توسط معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور
نیروی انتظامی انجام شد. هر چند در اذهان عمومی اینگونه شکل گرفته که
رانندگی خانمها به مراتب بدتر از آقایان است، اما تجربه ثابت کرده که دقت
نظر بانوان در رانندگی بیشتر است، تا جایی که سرهنگ عین ا... جهانی اعلام
کرده که زنان بیش از آقایان از حوادث رانندگی هراس دارند و این هراس مثبت
کمک میکند که برای پیشگیری از حوادث محتاطتر باشند.
همچنین خانمها حاضر نیستند حاشیه امنیت خودشان و دیگران را در رانندگی به
خطر بیندازند. این در حالی است که همچنان برخی مردان اصرار دارند که مهارت
زنان را در رانندگی کم جلوه دهند و بر همین اساس وقتی زنی در حال پارک
ماشین یا دور زدن با احتیاط و وسواس شدید است، دست به تمسخر او زده و سعی
میکنند که با بوقهای مکرر تمرکزش را بر هم زنند. این اتفاق جزو مسائلی
است که همگی بارها و بارها در سطح شهر نظاره گر آن بوده ایم و انگار در
افکار عمومی جا افتاده است که زنان بد رانندگی میکنند یا اگر در مسیر
روانی ترافیک ایجاد شده و ماشینها به هم گره خورده اند حتما مسبب ایجاد
ترافیک ماشینی است که راننده اش زن بوده است، در حالی که دلایلی زیادی از
نظر روانی، جسمی، شناختی، اجتماعی و... وجود دارند که باعث شده زنان و
مردان در رانندگی متفاوت عمل کنند و به این معنی نیست که احتیاط بانوان در
رانندگی نشات گرفته از مهارت کم آنهاست، چرا که زنان قانونمندتر هستند و
در پاره ای موارد قانون پذیری آنان مسبب این باور عمومی شده است که در
رانندگی ضعیف عمل میکنند.
سرهنگ عین ا... جهانی،
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور نیروی انتظامی بر خلاف تصور عموم
رانندگی زنان را تحسین میکند و معتقد است آنها رانندگان بهتری هستند. او
در این باره مطرح کرده که معمولا خانمها در آموزشگاهها به صورت حرفه
ای آموزش دیده اند. آنها در زمان یادگیری هم با حساسیت و توجه زیادی روند
یادگیری را طی میکنند و بعد هم در زمان رانندگی خود سعی میکنند
آموختههای خود را دنبال کنند. برای مثال فرمان را دو دستی میگیرند، سعی
میکنند صندلی را از قبل تنظیم کرده و بعد حرکت کنند، در حالی که برخی از
آقایان بعد از حرکت تازه به فکر تنظیم صندلی و آیینه میافتند که موجب از
بین رفتن توجه راننده به جلو، اطراف و بالا رفتن احتمال حادثه میشود. با
در نظر گرفتن میزان رانندگی و تعداد خانمهای راننده باز هم آمار رانندگی
خانمها بسیار پایینتر است. ممکن است برخی بگویند خانمها در مسیرهای سخت
رانندگی نمیکنند یا تعداد آنها کمتر است، ولی این آماری که من به آن
اشاره دارم با در نظر گرفتن همه این موارد است. بر اساس این آمار، تعداد
خانمهای مقصر در رانندگی و حتی درگیر در تصادفات رانندگی بسیار پایینتر
از آقایان است. او بیان میکند: خانمها هم تخلف میکنند، اما تخلفات آنها
خیلی کم است و اکثریت رانندگان خانم رانندگی را با آرامش دنبال میکنند و
برخی رفتارها چون بوق زدنهای ممتد پشت سر رانندگان زن نباید آنها را از
این منش دور کند.
او همچنین در توصیه ای به زنان
راننده گفت: من به رانندگان زن توصیه میکنم اگر کسی پشت سر آنها بوق
میزد و میخواست جلو بزند، با احتیاط و با استفاده از چراغ راهنما مسیر
خود را عوض و راه را برای آنها باز کنند. در واقع ما مکلف هستیم در این
شرایط کنار برویم، چون راننده پشت سر ممکن است کار اضطراری داشته باشد، اما
نباید عجله کنیم و باید تغییر مسیر ما با احتیاط و با کمک چراغ راهنما
باشد. به گزارش ایسنا، او همچنین به عادتهای بسیار مناسب زنان در رانندگی
اشاره میکند: خانمها در رانندگی عادات مناسبی دارند، مثل گرفتن فرمان
با دو دست. اینکه با یک دست رانندگی کنیم، نشانه توانمندی نیست. این دسته
از افراد غرور کاذب دارند و تصادفات رانندگی آقایان هم اکثرا به دلیل غرور
کاذب آنهاست. با وجود این، زنان به علت احتیاط و رعایت قوانین معمولا در یک
مسیر مستقیم و به آهستگی رانندگی میکنند و در مقابل مردان هم به علت
شجاعت در رانندگی از فضاهای خالی استفاده کرده و دائما تغییر مسیر میدهند.
از سوی دیگر، مردان تحمل رانندگی زنانه را ندارند و از خود واکنش نشان
میدهند. بنابراین علت تفاوت رانندگی در زنان و مردان ریشه در ساختار
شخصیتی آنان دارد.
زنان در رانندگی محتاطند«زنها
به دلیل شخصیت و کاراکتری که دارند معمولا قانون پذیرتر و محتاطترند.»
این اظهارنظر توسط رئیس پلیس راهور تهران بزرگ آبان سال گذشته انجام شد. هر
چند عموم مردم درباره رانندگی خانمها نگاه قضاوتگرایانه دارند، اما
کارشناسی این مساله به عهده پلیسهای راهنمایی و رانندگی است، چرا که آنها
بر اساس استانداردها و قوانین رانندگی به راحتی میتوانند رانندگی بانوان
را تجزیه و تحلیل کنند. به گفته سردار تیمور حسینی چون رانندگی تقریبا جزو
کارهایی است که نیاز به یک هماهنگی جسمی، فکری، روحی و روانی دارد، غالبا
آقایان به لحاظ مهارت ماهرتر از خانمها هستند. البته این هم مطلق نیست. به
طور نسبی میشود گفت آقایان بهترند و شاید همان جسارت بالایشان است که
باعث شده با مهارتتر به نظر برسند. این مقام انتظامی ادامه میدهد:
نمیتوانیم در مورد رانندگی خانمها تنها به آمار و ارقام تکیه کنیم، چرا
که این بحث کاملا کیفی است. بر اساس آمار در حال حاضر بیشتر تصادفات و
جریمهها مربوط به آقایان است، اما تعداد بالای این تصادفات و جریمهها به
این دلیل است که تعداد رانندگان مرد هم بیشتر است. او میگوید: هیچگاه یک
کار پژوهشی در این باره انجام نشده که ببینیم چند درصد رانندگان زن هستند و
چند درصد مرد و سهم این دو از تصادفات چقدر است. به گزاش خبر آنلاین، او
معتقد است اگر پژوهشی در این باره انجام شود و درصد درستی گرفته شود، نتیجه
این خواهد بود که رانندگان خانم بیشتر در معرض تصادف هستند. این درحالی
است که ترس بانوان در رانندگی بیش از مردان است و در این مساله شکی نیست،
چرا که به دلیل مسائل جنسیتی خیلی دیرتر از آقایان وارد حیطه رانندگی شده و
باید منتظر باشند تا به سن قانونی برسند، در حالی که بسیاری از پسران قبل
از رسیدن به سن رانندگی، قانون را دور زده و رانندگی را زودتر شروع میکنند
و به مراتب آزمون و خطای آنان در رانندگی از زنان جلوتر است. به همین دلیل
در دید عموم جامعه مهارت شان به چشم میآید. همچنین تحقیقات نشان داده
مردان بیش از زنان رانندگی میکنند و یکی از علتهای بالا بودن آمار
تصادفات رانندگان مرد همین موضوع است، اما در شرایط مساوی رانندگان مرد در
معرض خطر تصادف بیشتری هستند و زنان کمتر دچار تصادفات رانندگی میشوند.