کد خبر: ۶۸۴۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷
تعداد بازدید: ۳۵۸
«بیژن زنگنه» وزیر نفت ایران در گفت‌و‌گوی تازه خود با شبکه خبری «بلومبرگ» به بیان مواضع ایران درباره میزان تولید نفت و اختلاف‌نظر با عربستان سعودی پرداخته است.
وزیر نفت کشورمان گفته است که ایران علاقه‌ای به متوقف کردن میزان تولید نفت خود در سطوح کنونی ندارد و هدفش نیز به توافق رسیدن با سایر تولید‌کنندگان نفت در الجزایر در هفته جاری نخواهد بود. 

 زنگنه در این گفت‌و‌گو در روز سه‌شنبه تاکید کرده است که هدف ایران افزایش تولید نفت به میزان ۴ میلیون بشکه در روز است.

سومین تولید‌کننده بزرگ اوپک با تولید روزانه ۳.۶ میلیون بشکه در ماه گذشته قصد دارد تا با اعضای اوپک در جریان برگزاری نشست اقتصاد بین المللی در الجزایر رایزنی کند تا موضوع مشخص شود که آیا امکان دستیابی به توافقی رسمی و جامع‌تر در نشست ماه نوامبر در وین وجود خواهد داشت. 

زنگنه گفته است: «هدف ما دستیابی به توافق ظرف مدت دو روز نیست. ما اینجا حضور داریم و نشست‌های مشاوره ای غیر رسمی در اوپک برای تبادل نظر برگزار می شود و نه بیش‌تر». 

تصمیم اوپک برای برگزاری مذاکرات غیر‌رسمی در هفته جاری حدس و گمان‌‌ها در این‌باره را افزایش داد که سیاست دو سال گذشته تغییر خواهد کرد. وزرای کشورهای عضو اوپک هوز نتوانسته‌اند در الجزایر به توافقی دست یابند. ایران پیشنهاد عربستان سعودی درباره کاهش تولید خود در صورت حفظ میزان تولید نفت ایران در سطح کنونی را رد کرد. 

این شبکه خبری در ادامه اشاره می‌کند که ایران هرگز مشابه با کشورهای دیگر منطقه خلیج فارس وابسته به درآمدهای نفتی نبوده است و پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی خواستار افزایش تولید نفت بوده است؛ این در حالی است که عربستان سعودی در حال حرکت به سوی اصلاحات اقتصادی پس از دو سال کاهش قیمت‌های نفتی و آسیب‌های مالی بوده است. 

این شبکه خبری در پایان اشاره می‌کند که زنگنه گفته است ایران خواستار بازگشت به دوران پیش از تحریم آن کشور و کسب سهم تولید ۱۳ درصدی اوپک است. 

اوپک گروهی با چهارده عضو روزانه ۳۳.۷ میلیون بشکه نفت در روز در ماه گذشته تولید کرده است؛ این بدان معناست که هدف‌گذاری ایران تولید روزانه بیش از ۴.۴ میلیون بشکه است.

عربستان چه‌پیشنهادی به ایران داده بود؟

به گزارش آفتاب‌نیوز، پیشتر رسانه‌های خارجی اعلام کرده بودند که عربستان پیشنهاد کرده است اگر ایران تولید نفت خود را امسال افزایش ندهد، عربستان در مقابل تولید خود را کاهش خواهد داد. خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد که عربستان این پیشنهاد را به‌تازگی و در آستانه نشست الجزایر مطرح کرده و هنوز پاسخی از تهران دریافت نکرده است.

منابع رویترز به این خبرگزاری گفته‌اند که ریاض حاضر است تولید خود را به سطوح اوایل سال ۲۰۱۶ برگرداند به شرط آن که ایران تولید نفت خود را در سطح کنونی سه میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه در روز نگه دارد.

ایران اعلام کرده است هم اکنون روزانه سه میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه نفت خام تولید می‌کند و قصد دارد سطح تولید خود را تا پایان سال ٢٠١۶ میلادی به چهار میلیون بشکه در روز برساند. اختلاف سلیقه میان ایران و عربستان در زمینه سطح تولید نفت سبب شد که تلاش‌ها برای مهار تولید نفت اوپک به منظور جلوگیری از کاهش قیمت در ماه‌های گذشته به نتیجه نرسد.

تولید نفت عربستان از ماه ژوئن (حدود سه ماه پیش) به دلیل افزایش تقاضا افزایش یافت و در ماه ژوئیه به رکورد ١٠ میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه در روز رسید.

رویترز در گزارش خود آورده است که اگر تهران با پیشنهاد ریاض موافقت کند، انتظار می‌رود متحدان ریاض در منطقه از جمله امارات متحده عربی، قطر و کویت هم در کاهش تولید مشارکت کنند.

پیش از این تلاش روسیه برای میانجی‌گری میان ایران و عربستان با هدف رسیدن به توافقی برای سطح تولید نفت بی‌نتیجه بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: