به گزارش
خبرداغ به نقل از شهر : سید مازيار حسيني صبح امروز در نشستي با اصحاب رسانه جزييات حادثه روز گذشته در مترو در دست ساخت كيانشهر را تشريح كرد و گفت:٢٠ هزار نفر مجاهد في سبيل الله در زير شهر تلاش مي كنند تا يكصد كيلومتر مترو با ٧٠ ايستگاه تا سال ٩٦ به بهره برداري برسد .
وي با اشاره به سابقه ساخت مترو از پيش از انقلاب اسلامي تا به امروز تصريح كرد: معادل ٥٦ درصد تاريخ مترو در سال جاري و سال آينده مترو در حال ساخت است، لذا انقلابي در زير زمين با مجاهديني خاموش و مظلوم در حال انجام است را باید قدر دانست.
معاون حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران با اشاره به اينكه در ادبيات فني ، تونل سازي سخت ترين و مخاطره آميزترين كارشناخته شده است، گفت: معتقدم حادثه در كار همواره محتمل است. گرچه وقوع يك حادثه هم براي شهرداري تهران قابل پذيرش نيست ، از فرد نخست كه شهردارتهران باشد تا مجريان خط همگی تاکید دارند حرف اول در كار ايمني است .
وي با بيان اينكه سه اصل سرعت ، صحت و دقت هميشه مورد تاكيد ما بوده است، تاکیدکرد: معتقدم كار بايد با سرعت و در عين حال صحت و دقت انجام شود. ايمني در تمام پروژه ها خط قرمز ماست.
حسینی تاكيد كرد: اين اتهام كه به موضوع ايمني به لحاظ سرعت بخشي به پروژه مترو بي توجهي شده است ، صحت ندارد.
معاون شهردار تهران ادامه داد: البته وقتي تيم حرفه اي باشد مي تواند ركوردها را جابه جا كند.
وی با بیان اینکه تونل مترو کیانشهر سه سال پیش ساخته شده بود، گفت: همین نشان میدهد که سرعت و عجله در کار ما وجود ندارد؛ چرا که ما سه سال قبل این تونل را حفر کرده بودیم.
حسینی با اشاره به پروژههای عظیم شهرداری تهران گفت: پل صدر، تونل نیایش، دریاچه چیتگر، شهر آفتاب و سازه برج میلاد از جمله پروژههای برتر تهران هستند که جوایز بینالمللی زیادی دریافت کردند و این نشان میدهد که در سیستم مدیریت ما کنترل کیفیت نقش بسزایی دارد.
وی با تاکید بر رعایت اصول ایمنی در مترو در دست احداث کیانشهر بیان کرد: در حادثه چهارشنبه عصر مامور اچ.اس.اي هم جزو افرادي بوده كه در صحنه بوده و محبوس بود. پس اينطور نبوده كه مسئول ايمني در صحنه كار نباشد .
به گفته وي جوايز ارزنده پروژه اي متعدد نشان مي دهد حتماً نقاط برجسته اي در ساخت و دقت و ايمني پروژه ها وجود داشته است.
حسيني حادثه روز گذشته در مترو كيانشهر را از سه منظر فني ، مديريت بحران و مسايل سياسي حاكم بر فضاي رسانه اي قابل تحليل دانست و گفت: شاهديم كه اعداد و ارقام غلط و متناقض از افرادي كه مسئوليتي در بيان موضوع ندارند، همانند سازي حادثه با حوادث گذشته، جا انداختن برخي سرواژه ها مانند ريزش، بزرگنمايي واقعه و شرطي كردن مردم بر روي كليد واژه ها اتفاقاتي است كه توسط برخي سايت هاي غير رسمي صورت مي گيرد. جا دارد اصحاب رسانه به عنوان منبع خبر براي مردم كار كنند.
وي تاكيد كرد: انچه امروز در فضاي مجازي رخ مي دهد اطلاع رساني نيست. امروز از تكنيك دروغ هرچه بزرگتر باورپذيرتر استفاده مي شود. بر همین اساس روز گذشته در برخی از اخبار آمده بود که پنجاه تا ۷۰ نفر در تونل محبوس شده یا خانههای اطراف نیز دچار ریزش شدند. اما باید بگویم که این اتفاق با این حواشی هیچ وقت رخ نداده است.
حسینی که در گذشته هفت سال به عنوان رئیس مدیریت بحران شهر تهران فعالیت میکرد، در ادامه نشست خبری گفت: ما صادقانه و شفاف این نشست را برگزار کردیم تا اخبار این حادثه به درستی بیان شده و در اختیار مردم قرار گیرد.
معاون شهردار تهران از منظر فني حادثه روز گذشته را با ارايه عكس و فيلم تشريح و اظهارکرد: در حادثه شهران اعلام شد چون تونل به صورت دستي ساخته شده اين اتفاق افتاده است و بی دلیل مترو را متهم کردند. حال سوال این است در محل كيانشهر که تونل با دستگاه تي بي ام ساخته شده است این افراد چه فضا سازی کذبی را می خواهند انجام دهند.
حسینی ادامه داد: معتقدم فضاسازی های اخیر نه از سوی اصلاح طلبان واقعی و نه از سوی اصولگرایان واقعی نمی تواند باشد بلکه عده ای گروه های تندرو اخبار کذب را با هدف خاص در فضای مجازی منتشر می کنند که البته هدف شان مطمئنا اطلاع رسانی صحیح نیست.
وی در بخش دیگری از صحبتهایش با اشاره به اینکه دستگاه TBMپس از ساخت تونل باید سگمنت هایش جمع اوری شود، گفت: در این مدل ساخت تونل سازه ایستگاه که عموما بر سه نوع است ساخته می شود و پس از آن سگمنت ها جمع آوری می شوند. در ایستگاه کیانشهر نیز سازه ایستگاه در یک طولی که بین 140 تا 160 متر است بسته به نوع ایستگاه ساخته شده بود. تونل با سطح زمین فاصله 16 تا 20 متری داشت.
معاون شهردار تهران افزود: سازه در دو طبقه بتونی به عنوان سازه ایستگاه ساخته شده است. بنابراین باید سگمنت ها در فضای ایمنی سازه های ایستگاه جمع آوری شوند . اتفاق روز گذشته ریزش نبود یک حادثه کارگاهی بوده است که بیل مکانیکی رینگ های سگمنت را رینگ به رینگ باید برمی داشت و با رعایت استانداردهای لازم این کار در حال انجام بود. اما معتقدم حادثه دیروز به گونه ای نادر بوده چرا که در همان ابتدای برداشتن رینگ اول و دوم دیگر رینگ ها در کسری از حادثه تخریب شده اند .
حسینی تصریح کرد: باز هم تاکید می کنم عملیات سگمنت برداری در زیر سازه ایمن ایستگاه صورت گرفته که به حدود 10 تا 15 نفر درفضای حادثه بودند. 10 نفر محبوس شدند که 6 نفر نجات یافتند و تنها مختصری جراحات داشته اند و 4 نفر از جمله راننده بیل مکانیکی و کمک راننده فوت کردند .
وی تصریح کرد: با دستور شهردارتهران کمیته کارشناسی تشکیل شده که نتیجه را تا هفته آینده به اطلاع شهروندان می رسانند.