کد خبر: ۶۷۷۹۶۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷
تعداد بازدید: ۴۵۶
نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرحی را به تصویب رساندند که در صورت تصویب جزئیات آن، اختیارات شورای نگهبان در خصوص رد صلاحیت نمایندگان پس از برگزاری انتخابات محدود می‌شود.

در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی کلیات طرح استفساریه ماده ۷۳ و تبصره ۳ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

در ابتدای بررسی این طرح، حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در تذکری در اخطار قانون اساسی گفت: برگزاری روند انتخابات بر عهده شورای نگهبان است و ما نمی‌توانیم اختیارات شورای نگهبان را محدود کنیم.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این اخطار گفت: در قانون انتخابات دقیقاً اعلام شده که شورای نگهبان در چه تاریخ‌هایی نظر خود را در مورد صلاحیت منتخبان اعلام کرد و این استفساریه موضوع را روشن می‌کند.

در ادامه حسینعلی حاجی‌دلیگانی در مخالفت با این طرح گفت: همانطور که نظارت استصوابی شورای نگهبان را قبول کردیم، الان هم باید این نوع نظارت شورای نگهبان را قبول کنیم تا در روند انتخابات مشکلی پیش نیاید.

وی ادامه داد: اینکه در منطقه‌ای اتفاقی افتاده و مدارکی پیدا شده و صلاحیت منتخبی رد شود، نباید موجب شود کل قانون انتخابات را بر هم بزنیم.

در ادامه علیرضا سلیمی با اعلام اخطار اصل ۹۸ و ۹۹ قانون اساسی، نظارت شورای نگهبان در انتخابات را مطلق خواند و گفت: مجلس نمی‌تواند در این نظارت ورود کند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: اینکه نظارت بر انتخابات بر عهده شورای نگهبان است، امری کاملاً روشن است. شورای نگهبان نظارت استصوابی دارد اما این بدان معنا نیست که قانونمند نباشد؛ بررسی این طرح از نظر قانونی اشکالی ندارد.

در ادامه علی مطهری نایب رئیس مجلس در موافقت با این طرح گفت: این استفساریه موضوع مهمی را مطرح می‌کند، صورت مسئله این است که در انتخابات مجلس بعد از تائید صلاحیت یک نامزد، انتخابات و تائید صحت سلامت برگزاری انتخابات در صورتی که هیچ تخلفی مثل خرید و فروش رأی صورت نگیرد، آیا شورای نگهبان می‌تواند آرای منتخبی را باطل کند؟

علی مطهری اظهارداشت: در انتخابات مجلس دهم این اتفاق افتاد و باعت هتک حرمت آن منتخب و بی احترامی به رای مردم شد.

مطهری با تاکید بر اینکه هدف این استفساریه حل مشکل آن منتخب نیست، گفت: اگر اینجا تسلیم شویم، در انتخابات بعدی تعداد بیشتری از منتخبان را حذف خواهند کرد و استناد به سابقه این کار می کند.

نماینده تهران تصریح کرد: نظر به اینکه در انتخابات اخیر بین مجری و ناظر انتخابات اختلاف پیش آمد، لازم بود مجلس اظهارنظر کند. قانونگذار برای احترام به رای مردم گفته اگر بعد از برگزاری سالم انتخابات مدرکی به هیئت نظارت رسید، باید به مجلس ارائه شود تا در جریان بررسی اعتبارنامه ها مورد بررسی قرار گیرد و اگر قرار است منتخبی حذف شود، با رای نمایندگان این کار صورت بگیرد نه توسط شورای نگهبان.

وی با بیان اینکه ابطال آراء به دلیل تخلفات در اجرای انتخابات محل بحث نیست، از نمایندگان خواست با این استفساریه موافقت کنند.

در ادامه، محسن کوه کن در مخالفت با این طرح معتقد بود تصویب این استفساریه موجب سوء استفاده متخلفان خواهد شد و به آراء کل نمایندگان حوزه انتخابیه ضرر وارد می کند.

لاریجانی در پاسخ به مخالفت در اخطار کوه کن گفت: بند ۲ این استفساریه محل تامل است چون می تواند مورد سوء استفاده دیگران شود که فضای انتخابات را مغشوش کنند تا شورای نگهبان کل انتخابات را باطل کند.

لاریجانی در بررسی این ابهام در جریان تصویب جزئیان این طرح تاکید کرد.

در ادامه مصطفی کواکبیان در موافقت با این طرح گفت: هیچ کس با نظارت شورای نگهبان مخالفتی ندارد. ما صددرصد با نظارت شورای نگهبان موافقیم اما شورای نگهبان تا زمانی می تواند نظر بدهد که مردم رای نداده باشند.

در پایان نماینده دولت حاضر در مجلس نیز با این طرح اعلام موافقت کرد.

نمایندگان نیز با ۱۲۹ رای موافق، ۶۳ رای مخالف، ۱۲ رای ممتنع از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر در مجلس کلیات این طرح را به تصویب رساندند.

در صورت تصویب نهایی این طرح، پس از اعلام نظر قطعی و نهایی شورای نگهبان در مهلت ۲۰ روزه مذکور در تبصره ۳ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس درباره صلاحیت یک نامزد و بعد از انتخاب او با رای سالم مردم، این شورا نمی تواند اظهارنظر مجددی درباره صلاحیت آن نامزد یا منتخب داشته باشد و چنانچه مدارک جدیدی درباره او به شورا رسیده باشد، این مدارک طبق ماده ۳۰ قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در زمان بررسی اعتبارنامه های منتخبان مورد رسیدگی قرار می گیرد.

همچنین منظور قانونگذار از عبارت «ابطال انتخابات» مندرج در ماده ۷۳ قانون انتخابات مجلس صرفاً ناظر به کل حوزه انتخابیه است و نمی توان آراء برخی از منتخبان را بعد از اعلام صحت انتخابات آن حوزه ابطال کرد.


منبع: مهر
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: