کد خبر: ۶۷۶۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰
تعداد بازدید: ۳۴۶
نوبخت گفت: پس از اجرای برجام و تا نیمه مرداد امسال، جمعاً 5 میلیارد و 168 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی برای 66 پروژه در کشور جذب شده است.
نشست خبری محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره قانون بودجه سال 1395، برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی با حضور خبرنگاران در ساختمان سازمان برنامه و بودجه آغاز شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ضمن تبریک روز خبرنگار به اصحاب رسانه، به دستاوردهای برجام اشاره کرد و گفت: در سه ماهه امسال توانستیم روزانه 2 میلیون و 568 هزار بشکه نفت تولید و صادر کنیم که این عدد نسبت به قبل دو برابر شده است. آیا کسی هست که بگوید ما تحریم نفتی را رفع نکردیم و تولید و صادرات نفتی را افزایش نداده‌ایم؟

وی با طرح این سئوال که "امروز اگر برجام نبود چه می‌شد؟"، گفت: انتظار ما از فرصت‌های پسابرجام محدود به این نیست که چقدر از دارایی‌های بلوکه‌شده آزاد خواهد شد. بخش دیگری فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی است. البته ممکن است برخی بگویند نتیجه رفت و آمدهای هیأت‌های خارجی به کشور و مذاکره با آن‌ها چه شد.

 نوبخت در ارتباط با سرمایه‌گذاری‌های خارجی در دوران پسابرجام، ضمن ارائه آمار مقایسه‌ای در سال‌های 93، 94 و 95، افزود: سال 93، مبلغ 920 میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی داشته‌ایم. در سال ۹۴ نیز در ۶۳ طرح در مجموع ۶ میلیارد و ۷۱۱ میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی صورت گرفته است. بعد از اجرای برجام و در سه‌ماهه پایانی سال 94، 28 طرح به مبلغ 2 میلیارد و 873 میلیون دلار و در چهار ماه و نیم سال جاری نیز 38 پژوه به مبلغ 2 میلیارد و 295 میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است که جمعاَ سرمایه‌گذاری‌هایی که نهایی، تصویب و منجر به صدور مجوز شده 66 پروژه به مبلغ 5 میلیارد و 168 میلیون دلار بوده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: این ۶۶ طرح عمدتا در بخش‌های حمل و نقل، انرژی‌های تجدیدپذیر، گردشگری، بازیافت، صنایع الکتریکی، غذایی و ماشین آلات بوده است. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین گفت: کشاورزی در سال گذشته رشد ٥.٥ درصدی داشته است و توانسته کمبودهای بخش صنعت را در رشد اقتصادی تا حدودی جبران کند. رشد اقتصادی در بخش کشاورزی می‌تواند متفاوت و بالاتر از سال گذشته باشد. تا امروز بیش از ١٠ میلیون و ١٥١ هزار تن گندم به ارزش حدود ١٢ هزار و ١٦٤ میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده است. از این رقم ٦٠٩٥ میلیارد تومان پرداخت شده و مابقی به زودی پرداخت می شود. همچنین حدود ٩٥ هزار و ٥٠٠ تن چای به ارزش ١٦٥ میلیارد تومان خریداری شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: