کد خبر: ۶۷۵۱۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸
تعداد بازدید: ۵۷۳
مهناز افشار، بازیگر و سخنگوی پویش «بدسرپرست تنهاتر است» گفت: چند ویدئوی کودک‌آزاری دیدم که اگر به دیدن آنها ادامه می‌دادم شاید به مرز دیوانگی می‌رسیدم.
مهناز افشار: متاسفم که برای رفع خشونت دغدغه نداریم/ همکاری سینمایی با موضوع کودکان بدسرپرستبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین، نخستین کنفرانس خبری پویش «بدسرپرست تنهاتر است» که دغدغه حمایت از کودکان را دارد، امروز با حضور شهرام گیل‌آبادی رئیس شورای سیاست‌گذاری، مهناز افشار سخنگوی این پویش، مونیکا نادی مشاور حقوقی، سیاوش صفاریان‌پور و جمعی از اهالی رسانه در نگارستان شهر بوستان گفتگو برگزار شد.

مهناز افشار در این نشست با بیان این که هر چیزی که می‌گویم از دلم است، گفت: در اینجا بیش از این که به عنوان مهناز افشار صحبت کنم، باید بگویم قبل از همه چیز یک شهروند و مادرم. مدتی پیش ویدئوهای مختلفی مبنی بر کودک‌ آزاری از طریق والدین مشاهده کردم و اگر دیدن این ویدئوها را ادامه می‌دادم شاید به مرز دیوانگی می‌رسیدم بنابراین احساس کردم باید کاری در این زمینه انجام داد و همین بود که به صورت داوطلبانه به «بدسرپرست تنهاتر است» پیوستم.

او اشاره کرد: این پویش بدون سر و صدا هدفی را دنبال می‌کند که باید برای کودکان این سرزمین قوانینی به وجود بیاید تا در سلامت روحی، جسمی و عاطفی زندگی کنند. متاسفانه ما از فرهنگ، عاطفه و اخلاق مداری ایرانی صحبت میکنیم اما در ظاهر خلاف این موضوع را می‌بینیم. متاسفم که خشونت داریم اما برای رفعش دغدغه نداریم و تنها بیننده تصاویر خشونت‌آمیز شده‌ایم.

این بازیگر تاکید کرد: ما فکر می‌کنیم مالک و صاحب بچه‌های خود هستیم و مشکلات و مسائل آنها به هیچکس ربط ندارد، باید کاری کنیم که خانواد‌ه‌ها متوجه شوند که چون بچه را به دنیا آورده‌اند قرار نیست مالک آنها باشند و قوانینی وجود دارد که با آنها برخورد کند. این پویش تلاش دارد فرهنگ‌سازی کند چراکه قبل از قانون، به فرهنگ صحیح نیاز داریم. تا زمانی که بستر آماده نباشد قانون چه کاری می‌تواند انجام دهد؟ ما باید در ابتدا از خانه و اطراف خودمان شروع کنیم و قول می‌دهم که این پویش تا رسیدن به هدف ادامه داشته باشد.

مهناز افشار با تاکید بر این که امیدوارم صداوسیما پویش‌های این‌چنینی را از طریق تبلیغات و ساخت برنامه‌ها حمایت کند، در پاسخ به سوال خبرآنلاین درباره نقش سینما در این زمینه گفت: موافقم که در سینما به چنین موضوعاتی کم توجه شده و نیاز داریم که در سینما نیز به آسیب‌های اجتماعی از جمله کودکان بدسرپرست پرداخته شود. در خصوص این نمونه کمپین‌ها و پویش‌های خاص اجتماعی می‌توان به صورت سفارشی کار کرد. البته سفارشی که با مضمون درست حرفه‌ای و در راستای جذب مخاطب ساخته شود و من از همین جا اعلام می‌کنم نه فقط به عنوان بازیگر بلکه در ساخت چنین فیلم‌هایی هم کمک خواهم کرد.

گیل‌آبادی: کیارستمی گفت دل دیدن یک پلان از وضعیت ناگوار کودکان را هم ندارم

در ادامه نشست، شهرام گیل‌آبادی رئیس شورای سیاست‌گذاری این پویش نیز گفت: «بدسرپرست تنهاتر است» کاملا مردمی است و به اتکای مردم حرکت می‌کند و مدت زیادی بود که فکر ما را برای راه‌اندازی آن مشغول کرده بود. زمان راه‌اندازی پویش «شاپرک‌های شهر» که درباره کودکان کار بود، متوجه شدیم نواقصی در رفتار فردی، اجتماعی و قانونی وجود دارد و این نواقص باعث می‌شود کودکان تنها بمانند و آزار ببینند. پس از آن هسته هنرمندان برای برگزاری شاپرک‌های شهر برپا شد و زنده‌یاد کیارستمی نیز در این گروه حضور داشت. زمانی که با کیارستمی برای حضور در پویش شاپرک‌های شهر تماس تلفنی داشتیم و درمورد محتوای این پویش به او توضیح دادم، پس از شنیدن گفت من حتی دل دیدن یک پلان‌ از این وقایع دلخراش را ندارم اما هرگاه می‌توانید از اسم من برای پیشبرد اهدافتان‌ در این زمینه استفاده کنید.

او با بیان این که کودکان بد سرپرست فقط به کشور ما ربط ندارد بلکه در تمام دنیا شاهد این موضوع دردناک هستیم، ادامه داد: در همه شهرهای دنیا به نسبت مدرن شدن جریان زندگی، مشکلات و مسائل جدید به وجود آمده که کودکان بدسرپرست نیز از این مشکلات است.

گیل‌آبادی همچنین گفت: بزرگترین ضمانت‌نامه اجرایی همایش «بدسرپرست، تنها‌تر است» حضور 400 نفر از ورزشکاران، هنرمندان و افراد مطرح کشوری است و امیدواریم با پیش قدم شدن این 400 نفر خروجی خوبی داشته باشیم.

گیل‌آبادی بیان کرد: تعدادی از قوانین حمایت از کودکان بدسرپرست در برخی از ارگان ها تعریف شده که متأسفانه در این راستا یک سری سکوت‌های قانونی وجود دارد و لازم است برطرف شوند. هماهنگی با دستگاه‌های متعدد، پشتیبانی‌های جدی توسط هنرمندانی مانند خانم افشار، فضای تبلیغاتی مناسب و رایزنی با مجلس در خصوص طرح پیش بردن قوانین کودکان بدسرپرست از اهداف اصلی ما است.

نادی: کودکان بی‌دفاع‌ترین قشر جامعه‌اند

در ادامه، مونیکا نادی درباره ابعاد حقوقی پویش گفت: قانونی که در حال حاضر برای حمایت از کودکان بدسرپرست وجود دارد ضمانت اجرایی لازم را ندارد. کودکان بی‌دفاع‌ترین و آسیب‌پذیرترین قشر جامعه هستند و هرچند سیر قوانین به نفع کودکان بوده اما هنوز هم قوانین جامع و کاملی برای دفاع از کودکان نداریم.

این حقوقدان ادامه داد: در حال حاضر تعداد بسیاری کودک زیر 18 سال بدسرپرست داریم که هنوز بزهکار نیستند و وارد چرخه بزه نشده‌اند بنابراین باید برای جلوگیری از ورود این کودکان به این چرخه قوانین لازم را داشته باشیم.

نادی گفت: ما قوانینی داریم که براساس آن انواع مجازات برای والدین خاطی در نظر گرفته شده اما این قوانین ضمانت اجرایی ندارد و جنبه پیشگیرانه نداشته اما شاهد تداوم معیوب این قوانین در خصوص حقوق کودک هستیم.

او در پایان گفت: باید تلاش کنیم حقوق کودک آموزش داده شود و ترویج پیدا کند تا کودکان سرزمین‌مان در دنیا بهتری بزرگ شوند. در عین حال خوب است بدانیم کودک‌آزاری جرم عمومی است و نیازی به شاکی خصوصی ندارد و اگر در جامعه شاهد کودک‌آزاری باشیم می‌توانیم با تماس با واحد اورژانس اجتماعی 123 موارد را به آن‌ها اطلاع دهیم که امیدواریم در این نهاد نیز رسیدگی‌ها بیشتر باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: