کد خبر: ۶۷۴۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸
تعداد بازدید: ۳۷۲
تحلیل رسانه‌های آمریکا از انتخابات ایران؛
روزشمار انتخابات دور بعد ریاست جمهوری ایران با اعلام خبر تاریخ انتخابات در ۱۹ می سال آینده آغاز شد. این تاریخ به طور رسمی از سوی شورای نگهبان یکی از قدرتمند ترین نهادهای سیاسی در سیستم منحصر به فرد سیاسی ایران اعلام شده است.
انتخابات ریاست جمهوری ایران؛ اصلاح‌طلبان در برابر تندروهابه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا ،تصمیم نهایی برای انتخاب کاندیداها به تردیدهای موجود در یک دوره طولانی خاتمه داده و معلوم می شود چه کسی قرار است برای انتخابات حاضر شود.

حسن روحانی در انتخابات حضور داشته و به روشنی خواهان پیروزی در دور دوم ریاست جمهوری خودش است. در انتخابات اخیر مجلس ایران کاندیداهای میانه‌رو و معتدل اکثریت نسبی مجلس را کسب کردند و روحانی می‌تواند کمپینی را بر اساس دو پیروزی اصلی دوران ریاست جمهوری‌اش یعنی توافق هسته‌ای که منجر به برداشته شدن تحریم‌ها شد و با ثبات‌سازی اقتصاد داخلی بعد از سال‌ها بی‌سامانی اقتصاد در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد ترتیب دهد.

اولین پیروزی روحانی به دلیل عدم احساس منافع حاصل از برجام  یا سرعت پایین انتفاع مردم ایران از این توافق با مشکلاتی روبه‌روست. ادامه اجتناب بانک‌های بین‌المللی در مدیریت معامله‌های صورت گرفته با ایران برای ایران معضلاتی را به همراه خواهد داشت.

به هر حال این تصمیم تنها برای انتخاب روحانی نخواهد بود. کاندیداهای دیگر باید به تایید شورای نگهبان برسند چراکه نحوه انتخاب اعضای این شورا در انتخابات بسیار مهم است.

تحولات و توسعه سیاسی ایران در حال انجام است، اما پیش‌بینی تحولات آینده به طور دقیق غیرممکن است؛ با این حال چیزی که مشخص است این است که تندروهای ایران می‌توانند مانع دستیابی روحانی به پیروزی  در دور دوم ریاست جمهوری شوند.

در انتخابات مجلس تنها ۳۰ کاندیدای اصلاح‌طلب از مجموع ۳۰۰۰ کاندیدای شرکت‌کننده در انتخابات اجازه رقابت پیدا کردند. در انتخابات قبلی ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۳ تنها ۸ کاندیدا از مجموع صد و اندی کاندیدایی که در برای انتخابات ثبت‌نام کرده بودند، اجازه رقابت یافتند که در میان افرادی که موفق به راهیابی به کارزار انتخابات نشدند، می‌توان به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رییس جمهور اسبق ایران اشاره کرد.

روحانی بیشترین نزدیکی را به افکار اصلاح‌طلبانه در میان کاندیداهای باقی مانده داشت که با اکثریت مطلق به پیروزی رسید. او ۵۱ درصد آرا را در دور اول انتخابات به خود اختصاص داد.

انتخابات ۲۰۱۳ به‌طور منصفانه‌ای قابل قبول به نظر می‌رسید. اما انتخابات سال ۲۰۰۹ که در آن احمدی نژاد برای بار دوم با آرای باورنکردنی انتخاب شد، با حواشی زیادی همراه بود و دو تن از کاندیداها یعنی میرحسین موسوی و مهدی کروبی هم اکنون در حصر به سر می‌برند.

چه کسی ممکن است وارد این کارزار شود؟

یکی از کاندیداهای بالقوه، سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس است که حضور او به دلیل برخی تردیدها نامشخص است. او در گذشته از اظهار نظر در خصوص سیاست داخلی ایران اجنتاب می‌کرد، اما به نظر می‌رسد نفوذ و قدرتی که او در عراق و سوریه در سال‌های اخیر کسب کرده، ذائقه او را نسبت به سیاست تغییر داده باشد.

دیگر کاندیدای احتمالی، علی لاریجانی رییس مجلس ایران است. دیگر کاندیدا می‌تواند سعید جلیلی کاندیدای سابق ریاست جمهوری و مذاکره کننده سابق هسته‌ای ایران باشد که هر دوی اینها آرای محافظه‌کاران یا اصولگرایان را خواهند داشت.

برخی گفته‌ها حاکی از آن است که احمدی‌نژاد احتمالا مجددا وارد رقابت انتخاباتی خواهد شد. او ثابت کرده که یک کاندیدای تفرقه‌انداز است و نگرانی‌های زیادی برای سرمایه‌های خارجی ایجاد خواهد کرد. اما دونالد ترامپ در ایالات متحده آمریکا نشان داد که پوپولیسم خالص هنوز می تواند به عنوان یک سلاح قدرتمند انتخاباتی به کار گرفته شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: