کد خبر: ۶۷۴۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳
تعداد بازدید: ۵۲۰
فارغ از دو انتخابات در ایران و آمریکا، سیاست تک‌نرخی شدن ارز می‌تواند پیگیری شود. البته این موضوع بستگی به این دارد که اراده سیاسی چقدر باشد، همچنین باید ببینیم که ارز روی چه رقمی تک‌نرخی می‌شود.
به گزارش خبرداغ ،اقتصاد نیوز به نقل از یک تحلیلگر بازار طلا و ارز نوشت: فارغ از دو انتخابات در ایران و آمریکا، سیاست تک‌نرخی شدن ارز می‌تواند پیگیری شود. البته این موضوع بستگی به این دارد که اراده سیاسی چقدر باشد، همچنین باید ببینیم که ارز روی چه رقمی تک‌نرخی می‌شود.

حسین راهداری پیش‌بینی‌ خود از وضعیت بازار ارز را این‌گونه عنوان کرد: بازار ارز منتظر تک‌نرخی شدن قیمت ارز است، اما این انتظار وجود داشت که در تابستان این اتفاق بیفتد که با اظهارات اخیر بانک مرکزی این مساله شاید به پایان سال موکول شود.

او افزود: هر چقدر این اتفاق دیرتر بیفتد ممکن است این تک‌نرخی شدن سخت‌تر شود و در نتیجه باید روی قیمت‌های بالاتری ارز را تک‌نرخی کنند. اما سیاست تحکم نرخ ارز فشارهایی را برای تک‌نرخی کردن، در نرخ‌هایی پایین‌تر از بازار به وجود می‌آورد که این موضوع نیز تبعات اقتصادی بدی خواهد داشت. مگر اینکه تک‌نرخی شدن ارز در قیمت‌های بازارهای آزاد زمانی اتفاق بیفتد(دی‌ماه به بعد) که نرخ ارز خودش را برای سال آینده نشان می‌دهد.

بازار طلا و سکه به کدام سو می‌رود؟

راهداری در رابطه با پیش‌بینی‌ خود از بازار طلا نیز گفت: بازار طلا از دو پارامتر بازار ارز داخلی و همچنین بازار طلای جهانی اثر می‌پذیرد که بازار ارز داخلی را بررسی کردیم، اما در بازار طلای جهانی با توجه به اینکه از ابتدای سال 2016 ریسک زیاد بوده، در نتیجه قیمت طلا چیزی حدود 25 درصد بازدهی داشته است.

او افزود: بازدهی این بازار بیشتر منوط به اتفاق خاصی در عرصه اقتصادی دنیاست. هر کدام از اتفاقات مهم اقتصادی دنیا، از جمله بحران بازار سهام چین، در ابتدای سال 2016 و همچنین برگزیت در ماه گذشته قیمت طلا را تا حدودی بالا بردند و در کل می‌توان گفت که ریسک موجود در اقتصاد دنیا از قیمت طلا حمایت می‌کند. اما آمار خوب کاری در آمریکا باعث می‌شود که هنوز هم انتظار افزایش نرخ بهره در آمریکا وجود داشته باشد و این به نوعی افزایش بیشتر قیمت طلا را مهار می‌کند.

او در ادامه بیان کرد: پیش‌بینی شخصی من این است که افزایش قیمت طلا به میزان چشم‌گیری از سطوح فعلی نخواهد بود، به همین دلیل می‌توان انتظار داشت که قیمت سکه هم متاثر از همین اتفاق باشد.

نرخ ارز تک‌نرخی آینده این بازار را تعیین می‌کند


این تحلیلگر بازار طلا و ارز در پاسخ به این سوال که آیا برای تک‌نرخی کردن ارز باید منتظر انتخابات باقی‌ ماند یا اینکه فارغ از اینکه انتخابات آمریکا و ایران وجود دارد، تک‌نرخی شدن ارز را دنبال کنیم؟ گفت: از نظر من فارغ از دو انتخابات در ایران و آمریکا، این سیاست می‌تواند پیگیری شود. البته این موضوع بستگی به این دارد که اراده سیاسی چقدر باشد، همچنین باید ببینیم که ارز روی چه رقمی تک‌نرخی می‌شود.

او افزود: اگر قرار باشد تک‌نرخی شدن در سطوح بسیار پایین و در حد ارز مبادله‌ای باشد، در این صورت شرایط واقعاً سخت می‌شود، زیرا دولت باید دلار خیلی زیادی را وارد بازار کند و ممکن است نتواند چنین قضیه‌ای را مدیریت کند. اما اگر قرار باشد که نرخ ارز در سطوح بازار آزاد یا کمی بالاتر صورت بگیرد دولت انرژی و ارز کمتری را باید صرف این کار کند و علی‌القاعده توانایی بیشتری خواهد داشت.

راهداری گفت: از نظر من می‌توانند فارغ از دو انتخابات و با توجه به اراده سیاسی و همچنین سیاستی که برای تک‌نرخی شدن و قیمت نهایی که برای تک‌نرخی شدن در نظر دارند قضیه را پیگیری کنند البته تمام اینها در صورتی است که قیمت را مناسب انتخاب کنند.

او ضمن بیان اینکه حتی در صورتی که نرخ را نزدیک به بازار آزاد هم انتخاب کنند، ممکن است به صورت مقطعی فشاری را به وجود آورد، گفت: اما در این صورت دولت برای به ثبات رساندن بازار، دلار کمتری را وارد خواهد کرد، اما هر چقدر نرخ تعیین شده آن پایین‌تر باشد، فشار تقاضا بر دلار در بازار آزاد بیشتر می‌شود و علی‌القاعده ممکن است که دولت نتواند قضیه را به اندازه کافی مدیریت کند.

راهداری در پایان بیان کرد: خوش‌بینی‌های زیادی وجود داشت که تا تابستان ارز را تک‌نرخی کنند، اما با توجه به تاخیرهای مداومی که در حال روی دادن است، واقعاً کمی پیش‌بینی آن سخت است، اما به هر حال انتظار داریم که با توجه به صحبت‌هایی که شده لااقل تا پایان سال این اتفاق بیفتد و تنها می‌توانیم به این قضیه خوش‌بین باشیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: